آی‌پد از آغاز تا امروز
سال 2010 از اولین نسل تبلت آی‌پد توسط استیو جابز، مدیرعامل فقید این شرکت پرده‌برداری شد. تبلتی با صفحه نمایش 7/9 اینچی که وضوح تصویری برابر 1024 در 768 پیکسل داشت.
تبلتی که به باور بسیاری از کارشناسان، جادویی از تکنولوژی مدرن بود با ضخامت نیم اینچ و وزنی برابر ۶۸۰ گرم . حالا و بعد از سه سال از معرفی این دستگاه انقلابی هفته گذشته تیم‌کوک، جانشین استیو جابز،‌ از آی‌پدی پرده‌برداری کرد که با طراحی جذاب و خاصش، نخستین باز طراحی مهم تبلت‌های اپل بعد از آی‌پد ۲ محسوب می‌شود. این نسل جدید‌ خانواده آی‌پد، که نام iPad Aire برای آن انتخاب شده، ۲۰ درصد نازک‌تر و ۲۸ درصد سبک‌تر، از نسل قبلی خود است. آی‌پد نسل پنجم با همان صفحه نمایش نسل اول وضوح تصویری برابر ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل دارد، اما ضخامت آن با کاهش قابل محسوسی به ۲۹/۰ درصد اینچ رسیده است. وزن این آی‌پد نزدیک به ۴۵۰ گرم است و صفحه نمایش آن از تکنولوژی رتینا بهره می‌برد. در آی‌پد ایر از پردازنده ۶۴ بیتی و پردازنده کمکی M۷ استفاه شده است پردازنده که در آی‌فون S۵ نیز استفاده شده که نسبت به پردازنده قبلی ۸ برابر سریع‌تر و از نظر عملکرد گرافیکی ۷۲ برابر بهتر شده است. اما در بخش دوربین نیز آی‌پد ایر به یک دوربین ۵ مگاپیکسلی از نوع iSight مجهز شده است. همچنین دوربین جلویی این آی‌پد نیز با کیفیت HD برای استفاده از سرویس FaceTime مجهز شده است.
علاوه بر آی‌پد ایر، هفته گذشته از نسل دوم آی‌پدمینی که مجهز به تکنولوژی رتینا شده نیز پرده‌برداری شد. آی‌پدی که از نظر ظاهری تفاوتی با آی‌پد مینی یک، نکرده و تنها از نظر امکانات سخت‌‌افزاری بهبود یافته است.
آی‌پد مینی ۲ مجهز به صفحه نمایش ۹/۷ اینچی رتینا است که وضوح تصویر آن برابر ۲۰۴۸×۱۵۳۶ پیکسل است. این دستگاه حدود ۳۷۰ گرم وزن دارد و ضخامت آن ۲۹/۰ اینچ است. از آنجا که آی‌پد مینی با صفحه نمایش ۹/۷ اینچ از همان وضوح آی‌پد ایر با صفحه نمایش ۷/۹ اینچی بهره می‌برد، تراکم پیکسل‌ها در آن به مراتب بالاتر خواهد بود.پردازنده این تبلت نیز از نوع A۷ شرکت اپل است که باعث شده سرعت آی‌پد مینی ۲ را تا ۴ برابر بیشتر از آی‌پد مینی نسخه یک کند.اگر دوست دارید میزان تکامل نسل‌های مختلف آی‌پد را ببنید جدول زیر به شما کمک خواهد کرد. با کمک این جدول می‌توانید به تغییرات پنج نسل آی‌پد آشنا شوید.