طراحی بی‌ام‌و برای پارالمپیک

شرکت بی‌ام‌و علاوه بر ساخت خودروهای پیشرفته و روزآمد در دنیا در زمینه طراحی و ساخت موتورسیکلت و دوچرخه هم فعالیت‌هایی دارد. در یک سال گذشته طراحان این شرکت تلاش کرده‌اند تا با ساخت ترایسایکل‌های مخصوص افراد دارای معلولیت سرعت و عملکرد بیشتر را به رقابت‌های دو‌و‌میدانی پارالمپیک اضافه کنند. ۶ ورزشکار آمریکایی که در رقابت‌های دو‌ومیدانی در رشته ترایسایکل حضور خواهند داشت از طرح فیبرکربنی BMW برای شرکت در رقابت‌ها استفاده خواهند کرد که به عقیده کارشناسان سرعت و عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های دیگر خواهد داشت.

شرکت وابسته به بی ام و با نام DesignWorks در کالیفرنیا این ویلچرهای مخصوص دوومیدانی را طراحی کرده است. این تیم طراح پیش از این هم برای افراد دارای معلولیت ورزشکار حسگرهایی را برای پرش طراحی کرده اما در سال جاری تصمیم گرفته است تا ویلچری بسیار سبک با عملکرد بالا برای ورزشکاران آمریکایی بسازد. از جمله تغییراتی که در این ویلچر صورت گرفته است، شاسی فیبرکربن به‌جای شاسی آلومینیومی بوده که خود باعث کاهش وزن شده و نسبت مقاومت نسبت به وزن را در این ویلچر افزایش می‌دهد. به عبارتی این ویلچر می‌تواند با وزن کمتری که دارد مقاومت بالا‌تری در برابر فشارهایی که ممکن است بر آنها وارد شود داشته باشد. طراحان وقت زیادی را با استفاده از مدل‌های کامپیوتری صرف کردند تا این ویلچر در برابر باد ناشی از حرکت ورزشکار کمترین مقاومت را داشته باشد.

طرح کلی ویلچر تغییری نکرده است تا از قوانین پارالمپیک تجاوز نکرده و برای ورزشکاران قابل استفاده باشد؛ اما زاویه‌های شاسی و چرخ‌ها در این ویلچر بسیار حساب شده در نظر گرفته شده است تا نیروی ورزشکار کمتر صرف شکستن مقاومت هوا شود و این کاهش مقاومت بر روی سرعت ویلچر تاثیر مستقیمی خواهد داشت. همه‌چیز در این ویلچرها با دقت و حساسیت بالا طراحی شده است و بارها و بارها مدل‌های کامپیوتری آنها مورد آزمایش قرار گرفته‌اند؛ چرا‌که حتی یک صدم ثانیه می‌تواند رنگ یک مدال را تغییر دهد. نحوه نشستن و طراحی محل نشستن هر ورزشکار بر اساس طرح سه بعدی بدن آنها صورت گرفته است و طراحان بر اساس وضعیت جسمی هر ورزشکار و نحوه نشستن آن مدل‌های سه‌بعدی خود را پیاده‌سازی کرده‌اند تا ورزشکار کمتر نیاز داشته باشد که وزن خود را توزیع کند و بالاترین عملکرد را باانرژی کمتری به‌دست آورد. بنابراین هر ویلچر منحصرا برای هر ورزشکار طراحی شده است و عادت‌های حرکتی او در طراحی شاسی تاثیر داشته است. حرکت‌های شاسی و انعطاف‌های بی‌مورد آن می‌تواند انرژی صرف شده را هدر دهد و باعث شود ورزشکار انرژی بیشتری را صرف به حرکت درآوردن ویلچر کند. طراحان بی ام‌و با آگاهی از تمام مواردی که می‌توانند باعث اتلاف انرژی شوند به طرح نهایی رسیده‌اند که با تغییرات بسیار جزئی اما اثر‌گذار به طرحی فوق‌العاده تبدیل شده است که قطعا در کسب نتایج بهتر موثر خواهد بود.