باید اعتماد بخش خصوصی را جلب کنیم

دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان یکی از دلایل وجود پروژه های تخت جمشیدی در شهر اصفهان را عدم وجود کار رسانه ای مستمر عنوان کرد و گفت: فاز نخست پروژه بزرگ نمایشگاه بین المللی اصفهان در سال ۹۶ به بهره برداری خواهد رسید.

رسول محققیان در نشست خبری خود، با اشاره به اینکه شروع عملیات پروژه بزرگ نمایشگاه اصفهان به دلیل بروز مشکلاتی به مدت ۴ ماه به تعویق افتاد، اما اواسط شهریور امسال کلنگ زنی شد، اظهار داشت: پیمانکار پروژه بزرگ نمایشگاه از ۱۴ آبان ماه کار خود را آغاز کرده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر ماشین آلات پیمانکار در محدوده پروژه آغاز به کار کرده، تصریح کرد: تا دو سال آینده فاز اول پروژه نمایشگاه اصفهان به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان با تاکید بر اینکه ۱۵۰ میلیارد تومان برای فاز اول این طرح پیش بینی شده است، گفت: این اعتبار برای ۳ سالن ۵ هزار متری، زیرساخت ها، جاده، پارکینگ، آب، برق و گاز پیش بینی شده و برخی طرح ها همچون سالن همایش، رستوران و مسجد که به عنوان فضای موقت بودند برای پیشرفت پروژه، از این اعتبار خارج کردیم. به گفته وی، از ابتدای پروژه تاکنون ۳ هزار و ۱۰۰ مترمربع خاکبرداری انجام شد و امیدواریم تا چند روز آینده عملیات بتن ریزی نمایشگاه بزرگ اصفهان آغاز شود.

محققیان افزود: در حال حاضر قرارداد با پیمانکار با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان برای فونداسیون و منطقه دور سالن ها منعقد شده و امیدواریم تا یک ماه آینده پیمانکار دوم برای ساخت اسکلت فلزی وارد کار شود و تا خرداد سال ۹۵ نیز فونداسیون پروژه بزرگ نمایشگاه اصفهان تمام و اسکلت فلزی سالن را نصب کنیم. وی با تاکید بر اینکه ۴۷۰ هزار مترمربع برای فاز اول این پروژه پیش بینی شده اما طرح توسعه آن ۱۵۰ هکتار است، گفت: برای توسعه این پروژه بزرگ، آماده واگذاری طرح های جنبی آن به صورت BOT دراز مدت به بخش خصوصی هستیم اما ابتدا باید برای جذب سرمایه گذاران این بخش اعتمادسازی کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان، تضمین کننده بهره‌برداری به موقع این پروژه، مردم هستند و رسانه‌ها به عنوان نمایندگان مردم باید این موضوع را مطالبه کنند. وی از رسانه های استان خواست تا به نقش مطالبه گری خود عمل کرده و مراحل پیشرفت این ابرپروژه شهری را رصد کنند. شاید دلیل وجود پروژه های تخت جمشیدی در شهر اصفهان، عدم وجود کار رسانه ای مستمر باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره افزایش سرمایه این شرکت از سوی سهام داران، گفت: در زمان مجمع شرکت رقم ۳۰ میلیارد تومان برای افزایش سرمایه شرکت نمایشگاه های اصفهان در سال ۹۴ لحاظ شد.

محققیان با اشاره به اینکه ۶۰ درصد سهام شرکت نمایشگاه متعلق به شهرداری و ۴۰ درصد دیگر متعلق اتاق بازرگانی، شرکت متین فولاد و ۱۴ سهام دار دیگر است، گفت: با حمایت شورای شهر قدرالسهم شهرداری برای افزایش سرمایه شرکت نمایشگاه ۱۵ میلیارد تومان مشخص شد. وی با بیان اینکه مطابق مصوبه مجمع فوق العاده شرکت نمایشگاه، سهام داران تا پایان شهریور برای افزایش سرمایه خود فرصت داشتند، گفت: به دلیل برخی شرایط این زمان تا پایان دی ماه تغییر کرد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان با بیان اینکه در مقطع فعلی نگاه شهرداری با نگاه شهرداری در سال ۹۲ و ۹۳ متفاوت است، افزود: نگاه مدیریت جدید شهر اصفهان اعتمادسازی برای حضور بخش خصوصی در مجموعه پروژه‌های شهری است. یکی از مشکلاتی که در دوره قبل شهرداری وجود داشت، نبود حضور بخش خصوصی در پروژه‌های زیرساختی شهر بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نگاه شرکت نمایشگاه به برگزاری نمایشگاه های مختلف در ارتباط با حمایت از تولید است، اظهار داشت: بنا بر گفته مقام معظم رهبری اگر از تولید کشور حمایت شود و اراده قطعی بر این کار باشد مطمئنا دشمن خارجی نمی تواند به ایران نفوذ کند. محققیان افزود: اوایل انقلاب اکثریت مصرف کشور وابسته به کشورهای خارجی بود که با همت مردم و حمایت از صنایع و کشاورزی داخلی به رشد خوبی دست یافتیم اما از دیدگاه ما، این رشد مطلوب نیست. وی با بیان اینکه کشور در صنایع نظامی، موشکی، انرژی های صلح آمیز به پیشرفت خوبی در جهان رسیده است، گفت: متاسفانه در صنعت و تولید جایگاه مناسبی نداریم و این بخش نیازمند حمایت، هدایت، رهنمود و جهت یابی است و در این راستا شرکت نمایشگاه گام اساسی برداشته است.

به گفته مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان، حضور غرفه داران خارجی و برتر در کنار غرفه داران داخلی موجب رقابت و همچنین ارتقا صنعت کشور می شود. وی با بیان اینکه شرکت نمایشگاه در همه رسته های فرهنگی و صنعتی عنوان های نمایشگاهی خود را تعریف کرده است، تصریح کرد: در این راستا به دنبال تخصصی کردن مطلق نمایشگاه های خود هستیم.

محققیان افزود: برپایی نمایشگاه های داخلی به عنوان تمرین و توسعه صادرات و حضور در بازارهای خارجی تعریف شده و در این راستا از برگزاری نمایشگاه های خارجی نیز غافل نبوده ایم. وی در ارتباط با عملکرد شرکت نمایشگاه در سالجاری، گفت: در هشت ماهه نخست امسال تاکنون با برگزاری ۲۳ نمایشگاه، ۱۷۸۹ مشارکت کننده در فضای مفید ۴۰ هزار و ۱۴۲ متر مربع در نمایشگاه های اصفهان حضور یافتند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان افزود: از ابتدای امسال تاکنون، ۶۴ مشارکت کننده خارجی در نمایشگاه های مختلف حضور یافتند همچنین مجموع تعداد بازدیدکنندگان متخصص نیز ۱۵۱ هزار و ۱۵۰ نفر بوده است. وی با بیان اینکه تا پایان امسال حدود ۲۰ نمایشگاه دیگر در تقویم نمابشگاهی اصفهان باقی مانده است، گفت: از حضور تمام انجمن ها، مجامع تخصصی، دانشگاه ها و ... در این نمایشگاه ها استفاده شده است.

محققیان با بیان اینکه شرکت نمایشگاه در سال، تعدادی نمایشگاه را با رویکرد فرهنگی برگزار می کند که از شاخص ترین آنها برپایی نمایشگاه قرآن بود، افزود: در نظر داریم با افتتاح پروژه بزرگ نمایشگاه اصفهان، نمایشگاه قرآن را در فضایی استاندارد به سمت بین المللی سوق دهیم و از کشورهای دیگر نیز دعوت کنیم. وی همچنین در خصوص رخدادهای نمایشگاهی خارجی که اصفهان برگزار کننده آن است، گفت: در تقویم امسال نمایشگاه های خارجی اصفهان، ۱۱ رخداد ثبت شده که از این تعداد ۸ نمایشگاه برگزار شده و تا پایان سال نیز ۳ نمایشگاه دیگر برپا خواهد شد.

به گفته محققیان، شرکت نمایشگاه اصفهان در شرایط فعلی دو رخداد بین المللی را مدیریت می کند، که حضور در نمایشگاه نساجی ایتما میلان ایتالیا و همچنین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز عشق آباد ترکمستان از جمله این رویدادهاست. مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان افزود: اوایل آذر ماه نیز شرکت نمایشگاه های اصفهان هماهنگ کننده پاویون ایران در نمایشگاه BIG۵ در فضایی به مساحت ۱۷۴ متر مربع و با حضور ۱۳ شرکت در سراسر ایران است. وی ادامه داد: حضور در نمایشگاه طلا ویچنزای ایتالیا و همچنین نمایشگاه نفت و گاز مسقط در کشور عمان دو نمایشگاه خارجی برنامه ریزی شده در تقویم شرکت نمایشگاه بین المللی اصفهان تا پایان امسال است.

محققیان تصریح کرد: با وجودی که ایران در تحریم است حضور خود را در نمایشگاه های خارجی کمرنگ نکردیم و نگاه ما به این نمایشگاه ها اقتصادی نبوده و رسالتی بوده تا صنایع و تجهیزات ساخته شده در کشور را به رخ جهان بکشانیم.

به گفته وی، شرکت نمایشگاه های اصفهان در نمایشگاه های خارجی به عنوان نماینده انحصاری برگزارکنندگان در ایران خدماتی از جمله ویزا، سرویس های مسافرتی، اعلام و برگزاری نشست های تجاری را به صنعتگران و مشارکت کنندگان ارائه می دهد.