تکلیف برجام در مجلس
با وجود تاکیدی که برخی بزرگان نظام ازجمله آیت‌الله مکارم شیرازی بر تسریع در تعیین تکلیف توافق هسته‌ای در مجلس داشتند، اما هنوز تکلیف برجام مشخص نشده و حواشی پیرامون آن همچنان ادامه دارد.

در شرایطی که منتقدان توافق هسته‌ای در تهران مقابل بهارستان خیمه زدند و در قم نیز تجمعاتی چندنفره در مقابل دفتر لاریجانی از سوی دلواپسان تشکیل شد، روز یکشنبه بالاخره پس از یک ماه بحث و گفت‌وگو در کمیسیون ویژه بررسی برجام، این کمیسیون گزارش نهایی خود از بررسی‌هایش را درصحن علنی مجلس خواند. در این گزارش تاکید شد که تعهدات طرفین توافق متناظر نیست.

این گزارش که به گفته برخی نمایندگان با جهت‌گیری سیاسی و یکسویه نوشته شده بود در حالی قرائت شد که روز قبل از آن پنج تن از اعضای کمیسیون ویژه با صدور بیانیه‌ای، متن گزارش برجام را یکسونگر خوانده و تاکید کردند بیانیه قرائت شده منطبق بر منافع ملت نبوده و آثار بسیار مثبت برجام را نادیده گرفته است.

با این حال برای اینکه برجام هر چه زودتر در مسیر اجرایی قرار بگیرد، بلافاصله پس از قرائت گزارش کمیسیون برجام، طرح دو فوریتی «اقدام متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در مجلس به رای نمایندگان گذاشته شد تا درصورت تصویب آن، موافقت مشروط با برجام صورت بگیرد و دولت در اجرای برجام مشکلی نداشته باشد. هرچند دو فوریت این طرح رای نیاورد؛ اما نمایندگان با رای به یک فوریت آن، بررسی این طرح را در دستور جلسه‌بعدی مجلس قرار دادند. تاخیر در تعیین تکلیف برجام در شرایطی اتفاق افتاده است که به گفته آیت‌الله مکارم شیرازی، هر روز شک و تردید در اجرای آن ضرر به کشور خواهد زد.