ایرنا- ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در هشت ماه ابتدای امسال میزان صادرات کالا از گمرکات و بازارچه‌های مرزی این استان از نظر وزنی ۶ درصد و از نظر ارزشی ۲ درصد افزایش داشته است. مسعود عاطفی افزود: میزان صادرات کالا از گمرکات و بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی طی این مدت هزار و ۴۳۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار است. وی ادامه داد: وزن و ارزش صادرات کالاها از گمرکات و بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی در مدت مشابه پارسال به ترتیب هزار و ۳۴۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۱ میلیون دلار بود. ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: قلم عمده صادراتی استان در هشت ماه امسال زعفران در بسته‌بندی بیش از ۳۰ گرم به میزان ۶۴ هزار و ۸۶۱ کیلوگرم و ارزش ۹۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۱۷۷ درصد و از لحاظ ارزش ۱۹۰ درصد رشد داشته است.

عاطفی دیگر اقلام صادراتی را کف‌پوش‌های غیرمخملی باف، پسته با پوست تازه یا خشک، تخم مرغ خوراکی مربوط به انواع گونه‌های ماکیان، کابل هم‌محور و سایر هادی‌های برق، کیسه‌های کوچک از پلی‌اتیلن، مصنوعات پلاستیکی، فرآورده‌های نفتی به جز بنزین، سیب تازه و پریفرم برشمرد. وی افزود: این کالاها به ۷۶ کشور جهان صادر شده که بیشترین رشد صادرات مربوط به کشورهای افغانستان، هنگ‌کنگ، اسپانیا، قزاقستان، پاکستان، فرانسه است. وی ادامه داد: از کل ارزش صادرات غیرنفتی امسال هشت میلیون و ۳۸۴ هزار دلار از محل تجارت چمدانی و ۴۵ میلیون و ۹۵۹ هزار دلار از محل بازارچه‌های مرزی باجگیران و دوغارون بوده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: همچنین در هشت ماه امسال میزان واردات استان ۲۴۱ هزار تن بـه ارزش ۲۳۲ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۱۴ درصد کاهش و از لحاظ ارزش به مقدار کم رشد داشته است. وی افزود: واردات هشت ماه پارسال ۲۸۰ هزار تن به ارزش ۲۳۲ میلیون دلار بود. عاطفی ادامه داد: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات تراز بازرگانی خارجی گمرکات و بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی طی هشت ماه امسال مثبت و معادل ۸۳۵ میلیون دلار است. وی همچنین گفت: در همین مدت یک میلیون و ۷۱۵ هزار و ۷۷۱ نفر از طریق گمرکات و فرودگاه مشهد رفت‌وآمد داشتند که از این تعداد ۸۵۸ هزار و ۷۲۵ نفر وارد کشور و ۸۵۷ هزار و ۴۶ نفر خارج شدند.