چگونه خود را از دست افراد مسموم دور نگاه داریم؟

مترجم: هوتسا عسکری‌نسب

افراد مسموم از منطق سرپیچی می‌کنند و برخی از آنها هم از تاثیر منفی‌ای که بر روی اطرافیان خود به جای می‌گذارند بی‌اطلاع هستند و عده دیگری هم به نظر می‌رسد که از ایجاد هرج و مرج و عصبانی کردن دیگران احساس رضایت می‌کنند. از آنجا که یادگیری چگونگی ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف بسیار مهم است اما در مورد افراد واقعا مسموم، ارزش ندارد که انرژی و زمان خود را صرف شناخت چنین افرادی که مسبب ایجاد پیچیدگی‌های غیرضروری، نزاع و استرس می‌شوند، کنید.در ابتدا باید افراد مسموم را شناسایی کنید، سپس می‌توانید امیدوار باشید تا آنها را از خود دور نگه دارید. به‌منظور برطرف کردن این مشکل، به نظر می‌رسد بهترین راه حل پیشنهادی، تفکیک افراد مزاحم یا افراد پر دردسر از اشخاصی باشد که واقعا مسموم هستند. آنچه در مقاله هفته گذشته به آن اشاره شده، ۵ گونه از افراد مسمومی بودند که بهتر است از آنها تا حد امکان فاصله گرفت تا خودتان به یکی از این افراد تبدیل نشوید. در این مقاله پنج مورد بعدی را بیان خواهیم کرد.

۶. افراد سودجو

چنین افرادی تحت عنوان دوستی، زمان و انرژی شما را می‌گیرند. به سختی می‌توان آنان را شناخت زیرا با رفتار فریبکارانه‌ای که دارند قصد دارند خود را به عنوان یک دوست خوب معرفی کنند. از مسائلی که به آنها علاقه دارید، برایتان جالب است و خوشحالتان می‌کند، اطلاع دارند اما تفاوت در این است که از این اطلاعات به عنوان دستور کار پنهانی استفاده می‌کنند. آنها همیشه انتظار دارند کاری برایشان انجام دهید و اگر رابطه خود را با آنها مرور کنید متوجه می‌شوید که فقط و فقط از شما برای دستیابی به مقاصدشان استفاده می‌کنند و هر کاری خواهند کرد تا رضایت شما را جلب کرده بنابراین می‌توانند شما را شکست دهند.

7. دمنتورها

در سریال هری پاتر، اثر جی کی رولینگز، دمنتتورز موجودات شیطانی هستند که روح مردم را از بدنشان می‌مکند و کالبد انسان‌ها را به جای می‌گذارند. هر زمان که یک دمنتتورز وارد اتاقی می‌شود، اتاق تاریک و سرد می‌شود و آنها بدترین خاطرات را به یاد قربانی می‌آورند. جی کی رولینگز می‌گوید او مفهوم دمنتورز‌ها را بر اساس شخصیت افراد بسیار منفی خلق کرده، چنین افرادی این توانایی را دارند که به محض ورود به اتاق و روبه‌رو شدن با دیگران، از طریق اعمال منفی و بدبینی، زندگی آنها را بگیرند. در ضمن همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینند و می‌توانند ترس و نگرانی را حتی به آرام‌ترین شرایط وارد کنند. طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه نوتردام، دانشجویانی که در خوابگاه با افرادی با افکار منفی هم‌اتاق هستند، بیشتر از خود افکار منفی نشان می‌دهند و حتی دچار افسردگی می‌شوند.

8. افراد منحرف

برخی از افراد مسموم، مقاصد بدی دارند و از درد و بدبختی دیگران رضایت عمیقی احساس می‌کنند. آنها با رفتار خود به دیگران صدمه می‌زنند و باعث می‌شوند تا دیگران احساس بدی داشته باشند یا از شما خواسته‌ای دارند در غیر این صورت هیچ علاقه‌ای به شما نشان نمی‌دهند. تنها مطلب خوبی که در مورد این گروه از افراد وجود دارد این نکته است که به سرعت می‌توانید متوجه مقاصدشان شوید و سریع‌تر آنها را از زندگی خود کنار بگذارید.

9. افراد عیب‌جو

چنین افرادی به سرعت به شما می‌گویند که دقیقا چه چیزی جالب است یا نیست. آنها روش مخصوصی دارند برای گرفتن آنچه بسیار به آنها علاقه دارید و باعث می‌شوند که احساس بدی داشته باشید. به جای قدردانی و یادگرفتن مطالب از افرادی که با آنها متفاوت هستند، نگاهی از بالا به پایین به روی افراد دارند. آنها خواسته‌های شما را برای اینکه فرد پر شور و گویایی باشید، فرو می‌نشانند بنابراین بهتر است رابطه خود را با چنین افرادی قطع کنید و شخصیت خود را نشان دهید.

10. افراد متکبر

افراد متکبر وقت شما را تلف می‌کنند زیرا هر کاری را که شما انجام می‌دهید به عنوان چالش شخصی در نظر می‌گیرند. تکبر، اعتماد به نفس کاذب است و همیشه ناامنی‌های عمده را پنهان می‌کند. طبق مطالعاتی که در دانشگاه آکرون صورت گرفته غرور با گروهی از مشکلات در محل کار در ارتباط است. اشخاص متکبر در مقایسه با افراد معمولی مجریان پایین‌تر و ناسازگارتری هستند که مشکلات شناختی بیشتری هم دارند.

افراد مسموم به‌دلیل رفتار بسیار غیر منطقی خود، شما را عصبانی می‌کنند. در این باره مرتکب اشتباه نشوید، رفتار آنها واقعا بر خلاف منطق است بنابراین چرا خود را از نظر احساسی درگیرشان می‌کنید؟ هر اندازه فردی غیرمنطقی‌تر باشد ساده‌تر می‌توان خود را از دست دام‌های او خلاص کرد. سعی نکنید از تاکتیک‌ها و ترفند‌های او به‌منظور پیروزی استفاده کنید. از نظر احساسی فاصله خود را با آنها حفظ کنید و واکنش‌های رفتاری خود را با آنان به چالش بکشید درست
مثل این که این افراد پروژه‌های علمی هستند. نیازی نیست تا به هرج و مرج‌های عاطفی پاسخ دهید فقط به حقایق جواب دهید. حفظ فاصله احساسی به آگاهی نیاز دارد. نمی‌توانید فردی را که قصد عصبانیت شما را دارد، متوقف کنید مگر اینکه تشخیص دهید چه زمانی این اتفاق روی می‌دهد. گاهی اوقات خود را در موقعیت‌هایی خواهید یافت که احتیاج دارید تجدید قوا کرده و بهترین راه را از پیش انتخاب کنید. این کار خوبی است و نباید از اینکه زمانی را به این کار اختصاص دهید واهمه داشته باشید. اکثر افراد چنین احساسی دارند زیرا با مردم زندگی و کار می‌کنند و هیچ کنترلی روی هرج و مرج ندارند. زمانی که فرد مسموم را شناسایی کردید رفتار آنها قابل پیش‌بینی‌تر خواهد بود و آسان‌تر متوجه اخلاقیاتشان می‌شوید.

این موضوع به شما این امکان را می‌دهد تا در این باره منطقی فکر کنید که چه زمانی و کجا باید چنین اشخاصی را تحمل کنید یا نکنید. می‌توانید خطوط قرمزی برای خود ایجاد کنید اما باید این کار را بسیار آگاهانه و فعالانه انجام دهید. اگر اجازه دهید اتفاقات به صورت طبیعی رخ دهند در ارتباط با افراد مسموم مدام با مشکلاتی مواجه خواهید شد. اگر مرزهایی را ایجاد کنید و تصمیم بگیرید که چه زمانی و کجا با فرد غیر متعارفی درگیر شوید، بیشتر می‌توانید هرج و مرج را کنترل کنید. تنها ترفند این است که به روش‌های دوری جستن از افراد مسموم متکی باشید و باوجود انتقاد‌ها همچنین مرزها و باورهای خود را حفظ کنید، مرزهایی که اجازه ورود افراد مسموم را به زندگی شما نمی‌دهند.

منبع: Entrepreneur