این شهرها ، هویت ما نیستند
داریوش عباسی ساختمان سازی در ایران معاصر به ویژه دهه های اخیر، دامنه متنوعی از سازه های ناپایدار، مقاوم اما زشت و البته سازه هایی منطبق با معیارهای جهانی از لحاظ مقاومت و زیبایی را شامل می شود. در این شرایط هر سازنده ای به خود اجازه می دهد هرطور که دلش می خواهد منظر ساختمان خود را شکل دهد و کوچکترین توجهی به اصول و معیارهای ساختمان سازی استاندارد از لحاظ زیبایی شناسی و طراحی شهری نداشته باشد. این نقیصه مشترک در چهره و نمای تمامی شهرهای ایران همواره مورد انتقاد صاحبنظران و کارشناسان خارجی و اساتید داخل کشور بوده است؛ ایرادی بزرگ که به رغم نقدهای فراوان صورت گرفته، گویا سربازایستادن ندارد.
داریوش عباسی ساختمان سازی در ایران معاصر به ویژه دهه های اخیر، دامنه متنوعی از سازه های ناپایدار، مقاوم اما زشت و البته سازه هایی منطبق با معیارهای جهانی از لحاظ مقاومت و زیبایی را شامل می شود.در این شرایط هر سازنده ای به خود اجازه می دهد هرطور که دلش می خواهد منظر ساختمان خود را شکل دهد و کوچکترین توجهی به اصول و معیارهای ساختمان سازی استاندارد از لحاظ زیبایی شناسی و طراحی شهری نداشته باشد.این نقیصه مشترک در چهره و نمای تمامی شهرهای ایران همواره مورد انتقاد صاحبنظران و کارشناسان خارجی و اساتید داخل کشور بوده است؛ ایرادی بزرگ که به رغم نقدهای فراوان صورت گرفته، گویا سربازایستادن ندارد.
اما پرسش اساسی اینجاست که آیا در کشور ما قوانین و مقررات مشخص و جامعی برای ساختمان سازی وجود دارد؟ به بیان دیگر باید این پرسش را مطرح کرد که برای ساختمان سازی در کشور، چه اصول و معیارهایی برای زیبایی سازی، استاندارد بودن و هماهنگی با منظره کلی شهر، بومی سازی و توجه به فرهنگ ایرانی - اسلامی و .... تدوین شده است که سازندگان را موظف و ملزم به رعایت آنها میکند و تخطی از آنها را مستلزم جریمه و مجازات میگرداند؟
متاسفانه این پرسش هنوز پاسخ درخوری ندارد و هنوز قوانین موجود آنطور که باید و شاید انتظارات را در خصوص مسایل مطرح شده برآورده نمی سازد تا بتوان با استناد به آنها، سازندگان را به تبعیت و پیروی از قوانین واداشت و چهره و هویت شهر را دگرگون کرد.
ادامه در صفحه آخر
ادامه از صفحه اول - دهمین نمایشگاه بین المللی عمران و ساختمان کیش که این روزها در یکی از زیباترین جزایر ایران عزیز در حال برپایی است، فرصتی است برای هم اندیشی و تعامل بسیاری از سیاستگذاران و مسئولان دولتی و خصوصی صنعت عظیم ساختمان در کشور. فناوری های نوین ، انبوه سازی ، مقررات ملی ساخت و ساز، مقاوم سازی سازه ها در برابر بلایای طبیعی، کاهش مصرف انرژی و چندین سرفصل دیگر از جمله محورهایی است که در چنین گردهمایی های بزرگی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.
اما در میان تمام موضوعات مورد بحث در چنین نشست های تخصصی، توجه به جنبه های زیبایی شناسانه و رویکردهای هنری و خلاقانه در طراحی کالبد شهرها و ساختمان ها در ایران - البته با رعایت استاندارد بودن سازه ها- موضوعاتی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، حال آنکه این مقوله از نگاه علوم روان شناسی و روان شناسی اجتماعی تاثیر بسزایی در بهبود رفتار شهروندان ، کاهش اضطراب آنان و از منظر اقتصادی نقش مهمی در جذب و جلب نگاه گردشگران دارد.
راستی چرا ظاهر شهرهای ما اینقدر مهیب و خشن اند؟ چرا ساختمان سازی در ایران فاقد هرگونه اصول زیبایی شناسی و هماهنگی است؟ چرا زشت ترین سازه ها در ورودی شهرها رخ می نمایند؟ چرا روزی نمی رسد که با تجمیع و یکی شدن سیاست گذاری های دولت در بخش های وزارتی، نظام مهندسی، شهرداری ها، اتاق های بازرگانی ، اتحادیه ها و صنوف مرتبط با صنعت عظیم ساختمان، شهرهای ما محل قرار و آرامش باشند؟
یادمان باشد که ما در گذشته های دور و در شهرهای تاریخی مان همچون اصفهان و شیراز و مجموعه عظیم تخت جمشید، به موضوع هویت بخشی و جان بخشیدن به شهر به مثابه موجودی زنده، توجه داشته ایم و امروز انگار این میراث نیاکانمان را فراموش کرده ایم. بهرحال شاید باید همچنان به آینده امیدوار باشیم، آینده ای که در آن همه شهروندان ایرانی در گوشه و کنار این سرزمین باستانی، به هویت واقعی خود و شهری که در آن زندگی می کنند، ببالند و ایران را با هیچ جای دیگر دنیا عوض نکنند.
ارسال نظر