تلاش برای فروش تک واحدهای تجاری

بازار املاک تجاری طی روزهای اخیر با یک اقدام کم سابقه از سوی مالکان واحدهای تجاری تک واحدی در مناطق مختلف شهر تهران رو به رو شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که بازار واحدهای تجاری اعم از بازار خرید و فروش واحدهای تجاری واقع در مجتمع‌های بزرگ چندمنظوره و پاساژهای نوساز یا چند سال ساخت در شهر تهران به‌ویژه در چند منطقه خاص با مشکل یافتن مشتری برای فروش مواجه است، بازار فروش تک واحدهای تجاری نیز شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند. تک واحدهای تجاری که عمدتا به عنوان مغازه‌های واقع در حاشیه خیابان‌ها شناخته شده وفعالیت می‌کنند هرچند طی سال‌های گذشته از سوی صاحبان کسب‌وکارهای مختلف بسته به نیازسنجی انجام شده از سوی مالک یا متقاضیان خرید یا اجاره این واحدها، مشتریان خاص خود را داشته‌اند اما هم‌اکنون همزمان با کاهش حجم فروش واحدهای تجاری واقع در مجتمع‌های تجاری چندمنظوره، این واحدها نیز با مشکل کمبود متقاضی مواجه شده‌اند.

 

هم‌اکنون تعداد کمتری از سازندگان یا مالکان این واحدها می‌توانند در مدت زمان موردنظر تک واحدهای تجاری خود را به فروش برسانند این درحالی است که پیش از این نیز بازار خرید وفروش املاک تجاری واقع در مجتمع‌های تجاری چندمنظوره(مال‌ها)با مشکل فروش واحدها مواجه شده بود و این مشکل کماکان پابرجاست. حجم زیاد ساخت واحدهای تجاری به‌خصوص در برخی مناطق خاص تهران همچون منطقه یک، ۲، ۵ و منطقه ۲۲ طی سال‌های اخیر موجب شده حتی مالکان تک واحدهای تجاری خارج از مجتمع‌ها و پاساژها نیز در این مناطق با مشکل کمبود مشتری واقعی برای فروش واحدهایشان مواجه شوند. با این حال طی روزهای گذشته، برخی مالکان تک واحدهای تجاری در یک اقدام مشترک با انتشار آگهی فروش واحدهای خود در یک صفحه مشخص از نیازمندی‌های یک روزنامه معتبر، اقدام به تلاش برای دیده‌شدن در میان سایر رقبای خود در بازار فروش واحدهای تجاری کرده‌اند.

این گروه از مالکان املاک تجاری طی روزهای اخیر با انتشار آگهی‌های خود در صفحه‌ای با عنوان آگهی‌های تجاری خاص تلاش می‌کنند با ویژه جلوه دادن موقعیت املاک خود به عنوان فایل‌های برتر، زودتر از سایر رقبا موفق به فروش یا رهن واجاره واحدهای تجاری در اختیارشان شوند. هرچند هم‌اکنون عمده آگهی دهندگان به صفحه نیازمندی‌های املاک تجاری، متقاضیان فروش این املاک هستند، اما با توجه به شرایط رکودی حاکم در بازار املاک تجاری، بسیاری از آنها که به فروش زودهنگام املاک خود امیدی ندارند در کنار انتشار آگهی برای فروش این املاک، اعلام می‌کنند امکان رهن و اجاره این تک‌واحدهای تجاری نیز وجود دارد.

صفحه مربوط به املاک تجاری خاص که طی روزهای اخیر در صفحات نیازمندی‌های برخی از مطبوعات و روزنامه‌های معتبر منتشر شده است عمدتا دربردارنده آگهی فروش یا رهن و اجاره تک واحدهای تجاری واقع در خیابان‌های پایتخت است و حجم کمتری از آگهی‌های فروش مربوط به واحدهای واقع در مجتمع‌های تجاری چندمنظوره در آن دیده می‌شود. این در حالی است که معمولا بسته به شرایط و موقعیتی که املاک تجاری در آن واقع می‌شود به‌طور میانگین قیمت فروش هر مترمربع ملک تجاری واقع در مال‌ها و مجتمع‌های تجاری چند منظوره بیشتر از تک واحدهای تجاری واقع در خیابان‌هاست؛هر چند مقایسه و قاعده کلی در این زمینه وجود ندارد، اما به‌طور نسبی می‌توان این موضوع را با استفاده از شواهد قیمتی در بازار املاک تجاری در شرایط مشابه تایید کرد. تک واحدهای تجاری واقع در طبقه همکف مجتمع‌های تجاری و واحدهای واقع در حواشی خیابان‌ها بیشترین حجم از آگهی‌های صفحات مربوط به املاک تجاری خاص را طی هفته‌های گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

واسطه‌های بازار فروش املاک تجاری در تشریح علت این موضوع به دنیای اقتصاد اعلام کردند: دلیل این موضوع عمیق‌تر شدن رکود در بازار فروش املاک تجاری به‌ویژه در بازار تک واحدها است؛ مالکان تک واحدها برخلاف مالکان واحدهای تجاری واقع در مجتمع‌های چندمنظوره تمایلی به فروش اقساطی این واحدها ندارند، مگر اینکه سازنده یا مالک این واحدها در شرایطی که این واحدها هنوز نوساز یا کلیدنخورده هستند به واسطه برخورداری از چندین تک‌واحد و داشتن قصد فروش تمام آنها اقدام به فروش اقساطی کند. با این‌حال، هم‌اکنون موارد کمتری از فروش یکجای تک‌واحدهای آماده و نوساز در بازار املاک شهر تهران نسبت به فایل‌های فروش تک‌واحدی یا فروش واحدهای تجاری واقع در مجتمع‌های تجاری چندمنظوره به چشم‌می خورد. واسطه‌های بازار فروش املاک تجاری به افرادی که قصد خرید اقساطی واحدهای تجاری دارند همچنین توصیه می‌کنند در میان تک‌واحدها نمی‌توانند موارد مناسبی از فروش اقساطی واحدهای تجاری را بیابند هر چند در مقطع زمانی فعلی به واسطه عمیق‌تر شدن رکود در بازار این گروه واحدها امکان خرید اقساطی تک واحدهای تجاری نوساز نیز بسته به نوع نیاز مالک و نحوه توافق با وی، در مواردی قابل مشاهده و انجام است.

تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» از بازار فروش واحدهای تجاری حاکی است هم‌اکنون بخش قابل توجهی از واحدهای تجاری واقع در مجتمع‌های چندمنظوره تازه‌ساز به‌ویژه مجتمع‌هایی که در مجاورت یک یا چند مجتمع تجاری قدیمی‌تر احداث شده‌اند با شرایط اقساط به متقاضیان خرید واگذار می‌شود. با این حال عمده مالکان تک واحدهای تجاری اعم از نوساز یا چندساله تمایل به فروش نقدی با سطح مناسب قیمتی دارند و معمولا حاضر به فروش اقساطی یا در نظر گرفتن تخفیف قابل توجه برای متقاضیان نیستند؛ هر چند موارد استثنا نیز در بازار املاک تجاری مانند سایر بازارها وجود دارد و در این خصوص نمی‌توان به قطعیت حکم کلی صادر کرد؛اما شرایط عمومی بازار فروش واحدهای تجاری به‌خصوص تک واحدهای تجاری عمدتا به شکلی است که گفته شد.

در یکی از آگهی‌هایی که طی روزهای گذشته در صفحه مربوط به آگهی‌های املاک تجاری خاص منتشر شد مالکی ملک و سرقفلی یک باب فروشگاه به متراژ ۹۱ مترمربع، همکف با سقف بلند و ۵۰ مترمربع زیرزمین تجاری با جواز رستوران را با قیمت مترمربعی ۳۵ میلیون تومان واقع در خیابان بهار شمالی-حوالی میدان هفت تیر-به متقاضیان معرفی کرده است؛این مالک با اطلاع از وضعیت رکود حاکم در بازار معاملات املاک تجاری عنوان کرده است این ملک قابلیت معاوضه با ملک کلنگی در پایتخت را دارد.انگیزه این مالک به احتمال زیاد تامین زمین برای ساخت واحدهای مسکونی و آماده شدن این واحدها در دوره رونق معاملات مسکن بوده است؛هم‌اکنون بازار معاملات خرید وفروش مسکن به‌ویژه در مناطق مصرفی شهر تهران در حالی در مرز رونق قرار گرفته است که بازار معاملات املاک لوکس و واحدهای تجاری همچنان در رکود به سر می‌برد.