ساعات ترس و وحشت در پاریس
سیزدهم نوامبر در تاریخ فرانسه روزی تاثیرگذار شناخته خواهد شد. روزی که به گفته تحلیلگران به 11 سپتامبر فرانسوی شهرت پیدا خواهد کرد.

در حالی که فرانسوی‌ها درحال تعطیلات آخر هفته می‌کردند چند مرد سیاه پوش در 7 نقطه شهر خود را برای هدفی دیگر آماده بودند. 7 نقطه در قلب شهر پاریس. نقاطی که در آن جوانان خود را آماده تفریح و آماده گذراندن تعطیلات می‌کردند. در این شرایط اما داعش با تاریک شدن هوا دست به کار شد و حضور خود را در پاریس ابتدا با دو عملیات انفجاری اعلام کرد. لحظاتی بعد از نقاط دیگر شهر خبر رسید مردم به‌طور تصادفی در حال گلوله خوردن هستند.

عملیات رعب و وحشت داعش به طور دقیق در حال پیاده شدن بود. فرانسه در حالی که در همین سال جاری یک زخم عمیق از حمله تروریستی دیده بود باز هم در شوک فرو رفت. گویی مردم فرانسه هنوز باور نداشتند که کشورشان جولانگاه تروریست‌ها شده است. پس از حادثه شارلی ابدو این بار نوبت مردم معمولی تر رسیده بود. اگر حمله نخست را القاعده گردن گرفت، مسوولیت حمله دوم را بلافاصله داعش به عهده گرفت.

تقریبا از ساعت 9 شب جمعه، 13 نوامبر، فرانسه در بهت و ترس فرو رفت و تا پاسی از بامداد 14 نوامبر این التهاب ادامه داشت. این التهاب اما در حالی پایان یافت که تا لحظه تنظیم این گزارش 129 نفر کشته و نزدیک به 300 نفر نیز زخمی شده‌اند. سایت خبری بلومبرگ در این راستا ساعت دهشت و ترس را در این کشور زمان‌بندی کرده که از قرار زیر است:

21:15- فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در استاددوفرانس در حال تماشای بازی فوتبال بین تیم ملی فرانسه و آلمان است که از بیرون استادیوم صدای انفجار شنیده می‌شود.
- لحظاتی بعد صدای انفجار دیگری شنیده می‌شود.
- اولاند به اتاق امنیتی استادیوم فرستاده می‌شود.

21:20- صدای تیراندازی و رد و بدل شدن صدای گلوله از میزهای بیرون دو رستوران یا آنگونه که فرانسوی‌ها می‌گویند از «تراس» شنیده می‌شود، دو رستوران با نام‌های «Le Petit Cambodge» یا «Carillon» مورد حمله قرار گرفته‌اند.

21:23- در این زمان در یک پیتزافروشی به نام «Casa Nostra» دوباره صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

21:36- در کافه‌ای به نام «La Belle Equipe» صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

21:43- یک عامل انتحاری در کافه «Comptoir Voltaire» با منفجر کردن خود موجب کشته شدن یک نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر شده است.

21:45- در این لحظه مهاجمان در سالن تئاتر باتاکلان نخستین تیراندازی خود را انجام دادند. در این سالن گروه موسیقی «Eagles of Death Metal» در حال اجرای برنامه بوده است. مهاجمان در ابتدا مردم را به‌صورت تصادفی مورد هدف قرار می‌دادند. شاهدان عینی می‌گویند بعد این مهاجمان مردم را به رگبار بستند. نجات‌یافتگان از مهلکه می‌گویند در سالن باتاکلان، وحشت و هرج و مرج حاکم شده بود. سالن تقریبا با اجساد انباشته شده بود.

21:50- یکی از عاملان انتحاری در بیرون از رستوران مک دونالد، در نزدیکی استاد‌دوفرانس خود را منفجر کرد اما به کسی آسیب وارد نشد.

21:50 تا 22- اولاند در مورد تیراندازی در مرکز شهر توضیحاتی ارائه داد.

22:25 تا 23:30- اولاند به همراه کابینه خود و تعدادی از افراد لشکری یک جلسه اضطراری برگزار کرد.

23:30- بیشتر ایستگاه‌های مترو تعطیل شدند.

23:58- اولاند در سراسر کشور وضعیت قرمز اعلام می‌کند. از سال 2005 به این سو، این برای نخستین بار بوده که چنین دستوری صادر شده است. نیمه‌های شب- اولاند و کابینه وی جلسه خود را ادامه می‌دهند تا تکلیف گروگانگیری در سالن باتاکلان مشخص شود.

14 نوامبر- شنبه
۵ دقیقه بامداد- ۵ خط متروی پاریس بسته می‌شود.

۴۵ دقیقه بامداد- جلسه اضطراری پایان می‌یابد و ۱۵۰۰ سرباز در شهر پاریس مستقر می‌شوند.

۴۵ دقیقه بامداد- نیروی پلیس به سالن تئاتر حمله می‌کند. در عرض چند ثانیه ماجرای گروگانگیری تمام می‌شود و گروگانگیران کشته می‌شوند. در این سالن همچنین نزدیک به ۱۰۰ نفر کشته می‌شوند.

۱:۱۰ بامداد- اولاند و والاس، نخست‌وزیر فرانسه به همراه وزیر کشور به محل سالن باتاکلان می‌رسند اما وارد سالن نمی‌شوند.

۱ تا ۲ بامداد- منطقه بیرون از سالن تئاتر شبیه منطقه جنگی شده است. مردم در این منطقه هراسان هستند. زخمی‌ها در کنار خیابان افتاده و برخی از آنها در حال درمان هستند. برخی از اجساد از سالن در حال انتقال هستند. روی اجساد پارچه‌های سفیدی انداخته شده است.

۲:۳۰ بامداد- پلیس می‌گوید ۸ تروریست در این ماجرا کشته شده‌اند. ۷ نفر از آنها با انفجار خود کشته شده‌اند.

۴ بامداد- اولاند با باراک اوباما رئیس‌جمهوری فرانسه گفت‌وگو می‌کند. آمریکا می‌گوید در کنار فرانسه ایستاده است.

9:10- شورای دفاع فرانسه به ریاست اولاند برگزار می‌شود. آنها تاکید می‌کنند علیه داعش اقدامات سخت تری را در نظر خواهند گرفت.