چگونه از کارت بانکی خود استفاده کنیم؟
یادگیری رفتار اقتصادی، مهم‌ترین رکن در مدیریت مالی است. پیشرفت تکنولوژی و امکاناتی که در اختیار ما قرار داده، علاوه بر اینکه فرآیند انجام امور را بسیار آسان کرده، به نوبه خود خطراتی را نیز ایجاد کرده است. یکی از مصادیق این مساله، کارت بانکی یا همان عابر بانک است. عابر بانک وسیله‌ای امن است تا شما بدون نیاز به حمل مقدار زیادی پول، بتوانید کارهای روزمره و تجاری خود را انجام دهید. اما مثل همه امور جنبه تاریک خود را نیز دارد. در ادامه توصیه‌هایی برای استفاده بهتر از عابر بانک به شما پیشنهاد می‌کنیم.
تعداد عابر بانک‌های خود را محدود کنید: نیازی نیست که از همه بانک‌ها، عابر بانک داشته باشید. اکثر مشاوران مالی توصیه می‌کنند که شما بهتر است تنها دو عابر بانک فعال داشته باشید. عابر بانکی برای انجام امور روزمره و هزینه‌های جاری. نقش اصلی این عابر بانک انجام خرید‌های روزانه است و به شما کمک می‌کند تا دچار مشکلات حمل پول نقد نشوید. عابر بانک دوم برای هزینه‌های عمده مانند خرید کامپیوتر و وسایل خانگی است. البته به یاد داشته باشد که مبالغ کلانی را در عابر بانک تان قرار ندهید. در برخی از موارد سارقان افراد را مجبور می‌کنند که با در اختیار گذاشتن رمزشان، مبالغ کلانی را به حساب‌های دیگر بفرستند. تنها عابر بانکی را که برای خرید‌های روزانه دارید هر روز با خود ببرید. عابر بانکی که مبلغ کلانی در آن است را فقط هنگام نیاز و در موارد ضروری با خود حمل کنید. لزومی ندارد برای همه حساب‌های بانکی‌ای که دارید، عابر بانک تهیه کنید.
قبض عابر بانک‌های خود را نگاه دارید: برای بررسی هزینه‌های روزانه و ماهانه حتما قبض خرید عابر بانک خود را دریافت کنید. این کار البته جابه‌جایی‌های مالی شما را امن‌تر می‌کند و شما مطمئن می‌شوید که به همان اندازه خرید پول از حسابتان برداشته شده است. در انتهای روز قبوض مختلف را جمع کنید تا متوجه شوید که چه خریدهایی کرده‌اید. برای یاد آوری بهتر حساب‌هایتان می‌توانید از پنج یا ۱۰ گردش آخر حسابتان رسید بگیرید.
سامانه پیامکی خود را فعال کنید: با مراجعه به بانک صادر کننده کارتتان، سامانه پیامکی عابرتان را فعال کنید. این کار چند دقیقه بیشتر وقت نمی‌گیرد. اما در تنظیم حساب‌های مالی بسیار به شما کمک می‌کند. با این کار اگر حساب شما مورد سرقت قرار گرفت یا فروشنده‌ای بیشتر از حد معمول از حساب شما پول کم کرد، به سرعت متوجه می‌شوید. پیامک‌های بانک می‌توانند به سان یک رسید به شما کمک کنند. علاوه بر همه این‌ها بدون تلف کردن وقت در پای دستگاه‌های A.T.M می‌توانید جابه‌جایی‌های حساب‌تان را کنترل کنید.
مراقب امنیت عابر بانک‌تان باشید: از انتخاب رمزهای ساده مانند تاریخ تولد و شماره شناسنامه، برای عابر بانکتان اجتناب کنید. حتما هر چند ماه یک بار رمز عابر بانک‌تان را عوض کنید. سعی کنید تا آن جا که امکان دارد از رمز‌های متعدد برای عابر بانک‌های‌تان استفاده کنید. به هیچ عنوان رمز کارت‌تان را در کیف‌تان قرار ندهید. بر اساس آمارها، حدود ۵۰ درصد از افرادی که عابر بانک خود را گم کرده‌اند، اظهار می‌دارند که رمز هم کنار عابر بانک بوده است. به هیچ عنوان قبض رسید خود را در محلی که عابر بانک هست رها نکنید. یا اصلا رسیدی نگیرید یا قبض را پس از دیدن از بین ببرید. فراموش نکنید که محتوای رسید، اطلاعات محرمانه شماست. مسوولیت حقوقی هرگونه سوء استفاده از عابر بانک به عهده شخص صاحب عابر است، پس در مراقبت از آن بسیار جدی باشید. تا آنجا که امکان دارد در فروشگاه‌ها و مراکز خرید، خودتان رمز را وارد کنید، نه آنکه رمز را با صدای بلند به فروشنده اعلام کنید.
به اندازه نیازتان پول بردارید: عابر بانک قرار نیست مجوزی به ما بدهد تا هر اندازه که خواستیم مصرف کنیم. حتما شما نیز با این تجربه مواجه شده‌اید که ناگهان همه موجودی حساب شما ناپدید می‌شود. کس دیگری این پول را مصرف نکرده است. حساب شما مورد سرقت هم قرار نگرفته است. بلکه این شما بودید که بدون در نظر گرفتن توانایی‌های مالیتان اقدام به خرید اقلام و اجناس گوناگون کرده‌اید. برای جلوگیری از این کار تا آنجا که امکان دارد، سعی کنید تنها یک بار در روز از A.T.M استفاده کنید. هر بار فقط به مقدار نیازتان بردارید. این‌گونه شما یاد می‌گیرد که با همین پولی که در دسترس دارید، امور جاری‌تان را مدیریت کنید. اینکه به صورت مدام پول خرج کنید و هر بار که پولتان تمام شد، به سراغ عابر بانک بروید، به هیچ عنوان ایده مناسبی نیست. به عابر بانک به چشم صندوق پس انداز و قلک خود نگاه کنید. موجودی حساب شما هر اندازه که باشد باز هم هیچ مجوزی برای شما نیست که به صورت بی‌رویه دارایی‌های خود را هزینه کنید. این مساله شاید مهم‌ترین خطری است که دارندگان عابر بانک را تهدید می‌کند.