ترجمه: علیرضا روش اگر یک هفته زمان زیادی در عالم سیاست به حساب می‌آید، همین تایم در سرزمین فیفا می‌تواند به اندازه یک عمر سپری شود. دستگیری هفت تن از اعضای فیفا تنها به فاصله 48 ساعت مانده به آغاز انتخابات فیفا، کناره‌گیری عجیب علی بن حسین اردنی از دور دوم انتخابات، ریاست مجدد بلاتر و دو روز بعد استعفای او، همه در یک هفته اتفاق افتاد. اما چه کسی باور می‌کند بلاتری که برای پنجمین بار متوالی به صندلی ریاستش تکیه می‌زد، آنقدر راحت و آنی کار را رها کند و استعفا دهد؟ بلافاصله پس از استعفای سپ، شایعات شروع و کوس رسوایی فیفا زده شد. هرچه ماجرای ابهام‌آمیز در این مدت بر فوتبال گذشته بود با سند و مدرک در رسانه‌ها عنوان شد.
داستان هند تیری آنری در بازی پلی آف جام جهانی ۲۰۱۰ که او با دست توپ را استپ کرد و به تور دروازه شی گیون فرستاد تا فرانسه مسافر آفریقای جنوبی شود، یکی از آن ماجراها بود که گندش درآمد. اعتراضات ایرلندی‌ها به آن اتفاق را به یاد دارید؟ کار حتی به جایی رسید که موضع تکرار بازی از سوی مقامات ایرلند اتخاذ شد، اما به یکباره موجی از سکوت آنها را فرا گرفت تا امروز واقعیت آن رخ بنمایاند. حالا که بلاتر رفته دیگر همه صحبت کردن از رازها را شروع کرده‌اند و ترسی از گفتن واقعیت ندارند. جان دلانی، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ایرلند این‌طور مدعی شد که پس از بحث و جدل با بلاتر درباره اتفاقات آن بازی، فیفا با پیشنهاد پرداخت مبلغ ۵ میلیون یورویی بابت ساخت یا تجهیز استادیوم، دهان مقامات فوتبال ایرلند را بست.
با باز شدن پای اف بی‌آی به ساختمان شیشه‌ای فیفا، دیگر هیچ‌کس از گفتن حقیقت واهمه‌ای ندارد. دومین رسوایی را روزنامه آلمانی «دای زیت» رو کرد. این روزنامه این‌طور عنوان کرد که مشاوران آلمانی برای جلب نظر سعودی‌ها به عربستان سفر کردند و با پرداخت رشوه، آنها را مجاب کردند تا به میزبانی ژرمن‌ها در جام جهانی 2006 رای دهند. در دور نهایی هم آلمان 12 بر 11 از آفریقای جنوبی پیشی گرفت و میزبانی را مال خود کرد. اتفاقی که باعث شد تمامی میزبانی‌های جام جهانی از سال 1998 که زمان ریاست بلاتر شروع شد تا 2022 قطر که آخری بود زیر سوال برود و پای اف بی‌آی را به تحقیق و بررسی درباره آن باز کند. اوضاع آنقدر پیچیده است که اگر تخلفی ثابت شود، امکان بازپس‌گیری میزبانی روسیه و قطری‌ها نیز حتی وجود دارد.
رسوایی بعدی را اسماعیل بهامیجه، عضو کمیته اجرایی فیفا فاش می‌کند. او می‌گوید در حقیقت مراکش میزبان اصلی جام جهانی ۲۰۱۰ بوده و از آفریقای جنوبی بیشتر رای کسب کرده اما معادلات توسط فیفا برهم خورده است. بهامیجه همچنین از پرداخت ۱۰ میلیون یورو توسط فیفا به رئیس‌جمهور وقت آفریقای جنوبی تابو ام بکی تحت‌عنوان صوری تجهیز و ساخت ورزشگاه خبر داد و ادعا کرد هم بلاتر در جریان بود و هم جک وارنر ایمیل تایید مبلغ ارسالی را در سال ۲۰۰۷ دریافت کرده است.
بوی تعفن فساد مالی فیفا را برداشته است. همه اینها هم از زمانی شروع شد که آمریکا و انگلیسی‌ها میزبانی دو جام جهانی بعدی را واگذار کردند. بلاتر در واقع بازی بدی را شروع کرد. او با فراموش کردن قدرت این دو کشور، وقتش را به لابی با آسیایی‌ها و آفریقایی‌های تشنه پول گذراند و به هدفش که تمدید ریاست هم بود رسید. اما کیست که از قدرت پنهان این دو کشور خبر نداشته باشد؟ بیخود نیست که گرگ دایک، رئیس اتحادیه فوتبال انگلیس از پیش‌بینی دستگیری بلاتر در ماه‌های پیش رو دم می‌زند. بلاتر اگرچه پس از 17 سال ساختمان شیشه‌ای را ترک کرده، اما از این به بعد با استرس زندگی خواهد کرد، استرس رو شدن رسوایی. بد بازی را شروعی کردی آقای بلاتر.
گاردین