حجاج قربانی بی‌لیاقتی آل‌سعود
مراسم حج امسال یکی از بدترین و پرتلفات‌ترین مراسم حج در ۲۵ سال گذشته به شمار می‌رود.

مراسمی که ابتدا با فاجعه سقوط جرثقیل‌های ساختمانی در بیت‌الله‌الحرام آغاز و با فاجعه کشته شدن حجاج زیر دست و پا در منا به پایان رسید و مسوولان سعودی و مدیران برگزارکننده حج را بیش از پیش در مظان اتهام بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی قرار داد. پس از آنکه در فاجعه سقوط جرثقیل ۱۰۷ نفر جان خود را از دست دادند، پنج‌شنبه گذشته در جریان برگزاری مراسم حج در سرزمین منا، حضور گسترده حجاج در این منطقه حادثه‌آفرین شد و هزاران نفر کشته و زخمی شدند.

حضور پرشمار حجاج ایرانی در ناحیه‌ای که حادثه روی داد موجب شد تا 228 تن کشته ،28 تن مجروح و248 تن مفقود شوند (تا لحظه تنظیم گزارش). در پی وقوع این فاجعه که دل میلیون‌ها ایرانی را داغدار کرد، سه روز عزای عمومی اعلام شد و مقام معظم رهبری خواستار پذیرش مسوولیت این فاجعه از سوی عربستان و نیز عذرخواهی حاکمان سعودی به جای فرافکنی شد. اما سعودی‌ها نه تنها عذرخواهی نکردند، بلکه تقصیر را به گردن خود زائران و بی‌نظمی آنها انداختند.

خبر فاجعه منا، پیش از آنکه در صدر اخبار روزنامه‌ها و شبکه‌های خبری قرار گیرد، شبکه‌های اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد و موضوع مورد بحث کاربران شبکه‌های مجازی شد. همان لحظه که حادثه خونین منا اتفاق افتاد کاربران شبکه‌های مجازی لحظه به لحظه اتفاقات منا را منتشر کردند.اما با وجود گذشت یک هفته از این فاجعه هر چند هنوز علت اصلی آن به درستی روشن نشده اما عدم مدیریت صحیح در کنار جنگ قدرت در خاندان سعودی محتمل ترین دلایل بروز چنین فاجعه‌ای از سوی تحلیلگران عنوان شده است.