همه چیز درباره سرخ‌کن‌ها
این روزها با توجه به اینکه اکثر خانم‌های خانه‌دار، تنها به ایفای نقش کدبانوگری در خانه بسنده نکرده و عهده دار اموری در خارج خانه نیز هستند، پای کالاها و وسایل سریع پزی به آشپزخانه‌ها باز شده است که تا قبل از این (منظورمان 30 تا 40 سال قبل است) در کمتر آشپزخانه‌ای مشاهده می‌شد.
کالاهایی که علاوه‌بر اینکه سرعت پخت غذا را افزایش می‌دهند، بلکه آشپزی راحت و بی‌دردسری را برای کاربر به ارمغان می‌آورند. یکی از این کالاهای محبوب و دوست داشتنی نزد خانم‌های خانه‌دار سرخ‌کن است. وسیله‌ای که خانم‌های خانه‌دار را از ایستادن‌های مداوم مقابل اجاق گاز و سرخ کردن مواد غذایی در ماهیتابه نجات داده است. این کالای دوست داشتنی این روزها در انواع گوناگونی در بازار موجود است که همین تنوع بالا انتخاب یک نمونه مناسب را برای خانم‌های خانه‌دار سخت کرده است.با توجه به این موضوع در این بخش ما ضمن معرفی بهتر این دستگاه محبوب، به برخی از نکاتی که هنگام خرید این کالا باید مدنظر قرار گیرد، اشاره‌ کرده‌ایم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این مطلب را بخوانید:

سرخ‌کن چیست؟
سرخ‌کن وسیله‌ای است که عملیات سرخ کردن مواد غذایی را با سرعت بیشتر و در حرارت معین انجام می‌دهد. این دستگاه که شامل یک المنت گرم کننده و محفظه روغن است، ساختار چندان پیچیده‌ای ندارد، مگر برخی از نمونه‌های فوق پیشرفته موجود در بازار.
در حقیقت سرخ‌کن‌های امروزی دارای یک سبد فلزی هستند که غذا داخل آن قرار می‌گیرد و به همراه آن داخل روغن جوشیده قرار می‌گیرد. سرخ‌کن‌ها معمولا دارای تایمر به همراه هشداردهنده صوتی، دستگیره‌ای که سبد را به داخل روغن پایین و بالا می‌برد، مقیاسی برای جلوگیری از سرخ شدن بیش از حد غذا، سیستم بادگیری که موجب کاهش بوی متصاعد شده از غذای در حال سرخ شدن می‌شود، فیلتر روغن برای افزایش طول عمر استفاده از آن و سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی کنترل درجه حرارت هستند. این دستگاه محبوب برای آماده کردن بسیاری از فست‌فود‌ها و سرخ و برشته کردن آنها به کار می‌روند. از آنجا که المنت گرم‌کننده در سرخ‌کن‌های الکتریکی در تماس با روغن قرار دارد، اتلاف انرژی در آنها بسیار کم است. سرخ‌کن‌ها معمولا از استیل یا فولاد نرم هستند. استیل کمتر از فولاد نرم خورده می‌شود؛ بنابراین سرخ‌کن استیل گارانتی بهتری نسبت به جنس فولاد نرم دارد. سرخ‌کن‌ها دیگ‌هایی به شکل‌های مختلف دارند. بعضی از سرخ‌کن‌ها دارای «نقطه سرد» در کف دیگ خود هستند. این دقیقا جایی است که مقدار زیادی از خرده‌های غذا آنجا ته نشین می‌شود و دمای پایین در این نقطه از لکه دار شدن و فاسد شدن روغن جلوگیری می‌کند.
انواع سرخ‌کن:
سرخ‌کن‌ها در یک دسته‌بندی بزرگ به انواع سرخ‌کن‌های معمولی الکترونیکی، سرخ‌کن‌های بدون روغن و مینی‌سرخ‌کن‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند.
همچنین سرخ‌کن‌ها از نظر ظرفیت مخزن روغن و مواد غذایی، قدرت و انواع ویژگی‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. از آنجا که یکی از دلایل عدم‌استقبال از سرخ‌کن میزان مصرف بالای روغن در آن است، در سال‌های اخیر انواع مجهز به سیستم کاهش مصرف روغن و حتی بدون نیاز به روغن هم روانه بازار شده است.
در هر حال در یک توضیح کلی می‌توان گفت، سرخ‌کن‌های معمولی نمونه‌هایی هستند که شامل یک المنت و یک مخزن روغن هستند و غذا را با درجه‌های حرارتی مختلف سرخ می‌کنند.
سرخ‌کن‌های بدون روغن یا کم مصرف هم نمونه‌هایی هستند که غذا را در حقیقت بدون نیاز به روغن، با استفاده از فن آوری جریان سریع هوا سرخ می‌کنند. مینی‌سرخ‌کن‌ها هم نمونه‌های کوچک شده سرخ‌کن‌ها در بازار هستند.
نکاتی برای خرید سرخ‌کن
۱- بودجه و نوع سرخ‌کن را مشخص کنید:
مانند خرید هر وسیله دیگری در وهله نخست باید نوع نیاز خود را مشخص کنید. باید بدانید چه نوع سرخ‌کنی برای چه تعداد افراد در خانواده می‌خواهید. همچنین باید بودجه خود را معین کنید.
۲- سرخ‌کنی متناسب با تعداد افراد خانواده خریداری کنید:
سعی کنید هنگام خرید همه جوانب را در نظر بگیرید و سرخ‌کنی خریداری کنید که شما را به دردسر نیندازد. به عنوان مثال خرید یک سرخ‌کن بزرگ برای یک خانواده دو نفره و یک سرخ‌کن کوچک برای یک خانواده پرجمعیت مناسب نیست.
همچنین بهتر است به نوع ظرف روغن سرخ‌کن توجه کنید. بهتر است ظرف روغن از نوع استوانه‌ای باشد تا بتوان به راحتی قطعات بزرگ‌تر غذا را در آن جا داد. ظروف روغن چهارگوش برای خانواده‌های کم جمعیت مناسب‌ترند. این عمق برای اینکه روغن کافی در ظرف جای گرفته و مواد غذایی نیز به راحتی در آن شناور شوند، مناسب است. فراموش نکنید که روغن تنها باید نیمی از ظرف را پر کند. طبعا اگر این ظرف متحرک باشد، شست‌وشو و تمیز نگهداشتن آن به مراتب ساده‌تر خواهد بود.
۳- سبد سرخ‌کن آسانسوردار نخرید:
سبد سرخ‌کن می‌تواند در بسیاری از موارد بسیار کارآمد باشد، اما گاهی لازم است که قطعات غذا بدون سبد در ظرف روغن قرار گرفته و سرخ شوند. در این صورت باید از کفگیری که به ظرف صدمه نزند استفاده کنید. توجه کنید که سبد باید جایی برای قرار گرفتن در بالای سطح روغن داشته باشد تا روغن اضافه مواد داخل آن خارج شود در عین حال سبدهای سرخ‌کن آسانسوردار زودتر از نوع دستی خراب می‌شوند.
۴-سرخ‌کنی با چراغ‌های هشداردهنده خریداری کنید:
دستگاه سرخ‌کن مطمئن، باید چراغ‌های نمایشگر داشته باشد. پس سرخ‌کنی تهیه کنید که چراغ نشان دهنده وضعیت داشته باشد. توجه داشته باشید که چراغی که تنها روشن بودن دستگاه را نشان دهد چندان کاربردی ندارد؛ بلکه منظور چراغی است که آماده بودن دستگاه و رسیدن آن به درجه حرارت مطلوب را
به شما نشان دهد.
۵-سرخ‌کن تایمردار بخرید:
سرخ‌کن دارای تایمر مزیت بیشتری دارد تا نمونه بدون تایمر. زمانی که از راهنمای پخت غذایی را انتخاب کرده و می‌خواهید آن را تهیه کنید، معمولا در این راهنما زمان لازم پخت به همراه درجه حرارت مطلوب ذکر می‌شود؛ بنابراین شما می‌توانید پس از آماده شده روغن (که چراغ نشان‌دهنده آن را به شما علامت می‌دهد) تایمر را بر روی زمان مورد نیاز پخت تنظیم کنید. به این صورت شما نیاز ندارید در بقیه زمان پخت مراقب سرخ‌کن باشید، بلکه می‌توانید آن را ترک کرده و به بقیه کارهای خود بپردازید.
۶- به صافی یا فیلتر دستگاه دقت کنید:
دستگاه سرخ‌کن باید دارای صافی‌هایی باشد که تعویض و تمیز کردن آنها ساده باشد. کار فیلتر جلوگیری از پخش بخار و بوی ناشی از سرخ شدن غذا است.
۷- به رنگ و طراحی سرخ‌کن اهمیت دهید:
اگرچه ممکن است برای بسیاری از مردم این عاملی مهم نباشد؛ ولی باید این واقعیت را در نظر داشت که هماهنگ بودن سرخ‌کن با طراحی آشپزخانه، سایر وسایل و نیز رنگ بندی دکوراسیون شما، شما را از خریدتان راضی تر خواهد کرد؛ بنابراین توجه کنید که چه رنگ، اندازه یا مدلی بهتر با دکوراسیون و محیط آشپزخانه شما سازگار خواهد بود.
۸- سرخ‌کنی با لایه داخلی نچسب خریداری کنید:
لایه داخلی نچسب از مواردی است که همه خواهان آن هستند. این موجب می‌شود که نه تنها ضایعات غذا کم شود بلکه شست‌وشو و نظافت دستگاه آن نیز بسیار آسان شود.
نکاتی برای استفاده بهتر از سرخ‌کن:
۱ روغن سرخ کردنی بخرید:
بهترین روغن برای استفاده از این دستگاه، روغن‌های مخصوص سرخ کردن است. البته به یاد داشته باشید، هیچ گاه برای صرفه جویی دو نوع روغن را با هم مخلوط نکنید. در حین کار با سرخ‌کن شاید برخی مواقع با اینکه روغن به اندازه کافی ریخته‌اید باز هم روغن سرریز شده یا کف کند. علت این امر می‌تواند وجود مواد غذایی آب دار یا نمک زدن به مواد غذایی پیش از
سرخ کردن باشد.

۲ مواد یخ زده را داخل سرخ‌کن نیندازید:
با توجه به اینکه قرار دادن مواد یخ زده در روغن داغ، موجب کاهش دمای روغن و تغییر در زمان پخت می‌شود، بهترین راه این است که نه تنها برای محافظت از دستگاه سرخ‌کن، بلکه به دلیل سالم‌تر بودن این روش، مواد غذایی یخ زده را داخل روغن داغ قرار ندهید و آنها را از قبل در آب گرم قرار داده یا چند ساعت قبل از پخت‌وپز از فریزر بیرون بگذارید. با این حال، باز به دنبال مدل سرخ‌کنی باشید که بخش حرارتی آن بتواند دمای روغن را پس از ورود ماده یخ زده به آن به سرعت بالا ببرد.

۳ در شست‌وشوی سرخ‌کن نهایت دقت را به خرج دهید:
برای شست‌وشو و تمیز کردن دستگاه سرخ‌کن نیز توجه داشته باشید ظرف روغن دستگاه مزبور، متحرک باشد، زیرا در این حالت امکان شست‌وشو و نظافت آن آسان‌تر می‌شود. در ضمن یکی از اجزای سرخ‌کن فیلتر آن است که کاربرد آن جلوگیری از پخش بخار و بوی غذا می‌باشد. این فیلتر کربنی نباید با آب تماس پیدا کند، زیرا باعث از بین رفتن خاصیت کربنی آن می‌شود. از این رو، توصیه می‌شود هنگام شست‌وشوی دستگاه، آن را از داخل در سرخ‌کن بیرون آورده و بعد دستگاه را بشویید.