چطور با چند نمایشگر کنار هم  کار کنیم؟
این روزها کاربران هستند که به‌خاطر نوع نیاز یا کاربری خودشان تصمیم می‌گیرند که از چند نمایشگر یا مانیتور به‌صورت همزمان استفاده کنند. در واقع داشتن مانیتورهای اضافی این امکان را به کاربران می‌دهد که فضای دسکتاپ خود را توسعه دهد و برای برنامه‌های در حال اجرای خودشان زمینه وسیع‌تری در اختیار داشته باشند. جالب است بدانید که سیستم‌عامل ویندوز، استفاده از مانیتورهای اضافی را ساده کرده است و از طرفی اغلب کامپیوترهای شخصی جدید از پورت‌ها برای استفاده از این قابلیت مجهز شده‌اند. استفاده از چند مانیتور می‌تواند فضای کاری در دسترس کاربران را توسعه دهد و علاوه بر این، با استفاده از چند نمایشگر، می‌توان به‌سادگی نشانگر ماوس خود را بین آنها حرکت داده و حتی اجرای برنامه‌ها را از یک نمایشگر به دیگری انتقال داد. استفاده از این قابلیت، درست مثل حالتی است که کاربر به یک صفحه دسکتاپ بسیار وسیع دسترسی داشته باشد.
کاربران زیادی از چند نمایشگر به‌صورت همزمان برای رصد کردن فعالیت‌های مختلف‌شان استفاده می‌کنند و به‌جای استفاده از میان‌برهایی مانند Alt+Tab و سوئیچ بین پنجره‌های باز، تنها چشمانشان را از یک نمایشگر به نمایشگری دیگر معطوف می‌کنند. با این اوصاف شاید بد نباشد که با بعضی از کاربردهای استفاده از چند نمایشگر آشنا شویم:
برنامه‌نویسانی که روی یک صفحه نمایش کار اصلاح کدها را انجام می‌دهند و به‌صورت همزمان روی صفحه نمایش دیگری، نتیجه تغییرات خود را بررسی می‌کنند.
کاربرانی که حین انجام کاری، قصد دارند صفحه دیگری را مشاهده کنند، به‌عنوان مثال مشاهده یک سایت، حین نوشتن یک ایمیل، مشاهده مستندات مختلف همزمان با نوشتن یک متن یا حتی کار با صفحات گسترده در نرم‌افزاری مانند اکسل در زمانی که باید به‌طور همزمان اطلاعات چند صفحه را مشاهده کنند.
کاربرانی که نیاز به دنبال کردن مجموعه‌ای از اطلاعات دارند. این اطلاعات می‌توانند ایمیل‌های دریافتی یا حتی وضعیت به‌روز‌رسانی یک نرم‌‌افزار در حین انجام کاری دیگر باشند.
طرفداران بازی‌های ویدئویی که بازی‌‌های در حال انجام را برای مشاهده حجم گسترده‌تری از اطلاعات روی چند صفحه توسعه می‌دهند.
کاربرانی که در یک زمان روی یک صفحه به مشاهده یک ویدئو می‌پردازند و روی صفحه دیگر، کار مجزای دیگری انجام می‌دهند.
استفاده از چند مانیتور یا نمایشگر روی کامپیوتر، بسیار ساده است. کامپیوترهای جدید، بیش از یک پورت برای هر نمایشگر در اختیار شما می‌گذارند. این پورت می‌تواند DVI، HDMI یا حتی پورت قدیمی VGA یا ترکیبی از اینها باشد. بعضی کامپیوترها به کابل‌های جدا‌کننده مجهز هستند که به کاربر این امکان را می‌دهند تا از چند نمایشگر روی هر پورت استفاده کنید.
روش راه‌اندازی چند نمایشگر، به نحوه برقراری ارتباط بین کامپیوتر و نمایشگر کاربر بستگی دارد. اگر از یک کامپیوتر قدیمی مجهز به رابط VGA استفاده می‌کنید، اما لپ‌تاپ شما به رابط‌های DVI یا HDMI مجهز شده، به یک تبدیل برای برقراری ارتباط بین این دو نیاز خواهید داشت. با این اوصاف قبل از خرید نمایشگر جدید، باید حتما نگاهی به پورت‌های کامپیوتر خود بیندازید.
استفاده از چند نمایشگر در ویندوز
برای استفاده همزمان از مانیتورهای مختلف تنها کافی است آنها را به پورت مناسب متصل کنید و پس از این ویندوز به‌طور خودکار دسکتاپ شما را توسعه خواهد داد.سپس می‌توانید پنجره‌های باز شده را هم بین صفحات نمایش مختلف جابه‌جا کنید. برای کنترل کامل بر عملکرد این قابلیت کافی است روی قسمتی خالی از صفحه نمایش ویندوز کلیک راست کنید و گزینه Screen Resolution را انتخاب کنید.
در پنجره مرتبط با استفاده از نمایشگرهای متعدد (Multiple Display Box) می‌توانید گزینه‌های مختلف را بسته به نیاز خود انتخاب کنید. گزینه Extend، نمایشگرهای اضافه شده را هم در فضای دسکتاپ شما سهیم می‌کند. گزینه‌های دیگر هم هنگامی که قصد دارید از چند مانیتور برای ارائه مقالات یا پروژه‌ها استفاده کنید، کاربردی هستند. برای مثال می‌توانید تصویر دسکتاپ لپ‌تاپ خود را روی صفحه نمایشی بزرگ‌تر مشاهده کنید یا هنگام اتصال لپ‌تاپ به صفحه نمایشی دیگر، صفحه نمایش اصلی لپ‌تاپ را خاموش کنید. مرتب‌سازی نمایشگرها به طرز صحیح می‌تواند به درک بهتر ویندوز از نحوه اتصال فیزیکی آنها و نحوه ارتباط با کامیپوتر شما کمک کند.
ویندوز 8 به شما این امکان را می‌دهد تا نوار وظیفه ویندوز را هم به چند کامپیوتر گسترش دهید. این گزینه را می‌توانید در قسمت پنجره تنظیمات نوار وظیفه مشاهده کنید. کافی است روی نوار وظیفه راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید امکان نمایش کلیدهای نوار وظیفه برای برنامه‌های در حال اجرا را هم فعال یا غیر‌فعال کنید. می‌توانید این گزینه را برای نوار وظیفه همه نمایشگرها یا نوار وظیفه نمایشگری خاص فعال کنید. ویندوز 7 به‌طور پیش‌فرض این تنظیمات را ندارد و نمایشگر ثانویه شما از نوار وظیفه بهر‌ه‌مند نخواهد شد. برای گسترش نوار وظیفه شما تا سرحد نمایشگرهای اضافی، به نرم‌افزارهای جانبی مانند برنامه رایگان و متن باز Dual Monitor Taskbar نیاز خواهید داشت.
استفاده از قابلیت Aero Snap
در صورتی که کامپیوتر شما تنها به یک نمایشگر مجهز شده است، می‌توانید از قابلیت Aero Snap برای قراردادن سریع پنجره‌های برنامه‌های مختلف در کنار هم بهره ببرید. در ویندوز 7 یا 8، با فشردن کلید ویندوز و کلید جهتی سمت چپ یا کلید ویندوز به همراه کلید جهتی سمت راست، می‌توانید پنجره جاری را به نیمی از صفحه نمایش خود انتقال دهید. البته این عمل را می‌توانید با گرفتن و کشیدن پنجره و سپس رها‌سازی در قسمت مورد نظر از صفحه نمایش هم انجام دهید.
کاربرد این قابلیت به اندازه و وضوح تصویر صفحه نمایش شما بستگی دارد. اگر از صفحه نمایشی بزرگ با وضوح تصویر بالا بهره می‌برید، می‌توانید فضای بیشتری را مشاهده کنید؛ اما اگر صفحه نمایش‌های لپ‌تاپی با وضوح استاندارد ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل در پیش روی شما قرار دارند، طبیعتا این عمل چندان کاربردی نخواهد بود.