مبارزه با فساد و انجام کار اصولی، سرلوحه فعالیت‌های مدیریت شهری

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: شهردار مشهد در شورای عالی برنامه‌‌ریزی و توسعه شهرداری که در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، گفت: از اسراف، زیاده‌روی و بزرگنمایی در امور شهرداری باید پرهیز شود و سلامت اداری، خودکفایی، مبارزه با فساد و انجام کار اصولی سرلوحه تمامی فعالیت‌ها قرار گیرد تا حاصل اصلی و پاک آن به مردم ارائه شود.

سیدصولت مرتضوی با بیان اینکه رقابت‌ناپذیری یکی از بزرگترین عوامل و مشکلات اصلی اقتصاد محسوب می‌شود که می‌تواند سبب عدم‌پیشرفت در اجتماع شود، تصریح کرد: همواره در اجرای عملیات عمرانی و سازه‌های شهری باید از مرغوب‌ترین مصالح استفاده شود به‌گونه‌ای که سازه‌ای فاخر با هزینه‌ای معقول احداث شود چراکه در شهرسازی و مهندسی شهری نگاه نباید به دلخوش کردن مردم باشد بلکه حرکتی اصولی بهترین هدیه به مردم است. وی یادآور شد: در فضاآرایی، تبلیغات شهری و تامین تجهیزات باید دیدگاهی کاملا یکسان وجود داشته باشد و تمام مسیرهای مناطق برخوردار تنها تجهیز گردد.

هنرمندان و فرزندان شاهد نیشابوری به رئیس‌جمهور نامه نوشتند

روزنامه اعتماد نوشت: بعد از انتشار خبر لغو کنسرت کیهان کلهر در شهر نیشابور، بیش از 200 نفر از هنرمندان این شهر آستین‌ها را بالا زده و نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتند و از لغو پی‌درپی برنامه‌های فرهنگی و اعمال سلیقه‌های شخصی در این شهر گلایه کردند. آن‌ها در این نامه نوشته‌اند که لغو نخستین اجرای مهم‌ترین چهر‌ه بین‌المللی موسیقی ایران، کیهان کلهر اتفاقی عجیب است. در بخشی از این نامه آمده است: «شگفت‌انگیز می‌نماید که این گروه معتبر، پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت ارشاد، شورای تامین استان و شهرستان و تمهید هرآنچه در این‌باره لازم است و پس از خریداری تمامی بلیت‌‌ها توسط علاقه‌مندان پرشمار خراسانی، صرفا به‌دلیل نظر دادستان محترم از اجرا باز بماند. پذیرفتنی نیست که با وجود اصول و مواد پرشمار در قانون اساسی و قوانین مرتبط در راستای حفاظت از حقوق شهروندی و استقرار حاکمیت قانون، نظاره‌گر چنین رفتارهایی باشیم. مگر نه اینکه مطابق اصل ٣٧، ٢٠ و ٢٢ قانون اساسی، اصل بر برائت افراد بوده و همگان حق دارند در پرتو امنیت قانون زندگی کرده و شغل‌شان از تعرض مصون بماند؟ چگونه است که «قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی» و «بخشنامه حقوق شهروندی» صادره ریاست محترم وقت قوه قضاییه زیرپا گذاشته شده و نادیده گرفته می‌شود؟» در بخش دیگر این نامه خطاب به رئیس‌جمهور آمده است: «رأی به شما، رأی به بازگشت حاکمیت قانون بود. رأی به شما، رأی به حقوقدانی است که تعهد به اجرای بدون تنازل قانون اساسی داشته و یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی‌اش، اجرای حقوق شهروندی بوده است. حال، چشم امید مردمان به تدبیر شما دوخته شده. لغو پی‌درپی برنامه‌های پربار فرهنگی، انبوهی از اندوه را بر شانه‌های خسته جماعتی آوار کرده که دغدغه‌ای جز تعالی و پیشرفت کشورشان ندارند. عمق این جراحت زمانی بیشتر می‌شود که برنامه‌های مزبور، دارای مجوزهای گوناگونی بوده که پس از سختگیری‌های فراوان و طاقت‌فرسا و اعمال سلیقه‌های شخصی صادر شده‌اند.»

انتظاری از اصولگرایان لیست امید نداریم

روزنامه آرمان در گفت‌وگویی با سیدحسن رسولی، استاندار اسبق خراسان پیرامون عضویت مستقلین و اصولگرایان لیست امید در فراکسیون اصلاح طلبان، نوشت: از ابتدا قرار بر این بود که جلسه روز سه‌شنبه بدون حضور هر میهمان ویژه‌ای برگزار شود. درصورتی ‌که در جلسه اول فراکسیون امید ‌میهمان‌های ویژه‌ای حضور داشتند، از جمله حجت‌الاسلام موسوی به نمایندگی از بیت حضرت امام، مهندس سیدعلی خاتمی به نمایندگی از رئیس دولت اصلاحات و مهندس محمد هاشمی به نمایندگی از آیت‌الله هاشمی و آقای مرتضی بانک نیز از سوی حزب اعتدال و توسعه به‌عنوان میهمان ویژه به جلسه هفته قبل فراکسیون امید دعوت‌ شده بودند اما سه‌شنبه جلسه درون تشکیلاتی فراکسیون امید بوده که هیچ میهمان ویژه‌ای به آن دعوت نشده بود.

حدود ۱۰۵ تا ۱۰۷ نفر از برگزیدگانی که با حمایت لیست امید به مجلس راه‌ یافته بودند در نشست این فراکسیون شرکت کردند. علت عدم‌حضور برخی از اعضای لیست امید عموما سفرهای کاری داخلی و خارجی بوده است، به‌عنوان نمونه آقای دکتر نوریان در ایتالیا حضور داشتند. اصلاح‌طلبان اساسا به دنبال ارائه آمار غیرواقعی نیستند. عدد ۱۰۵ با توجه به اینکه به‌طور هم‌زمان جلسات مشابه دیگری هم در تهران برگزارشده بود و تنها برای پیش‌نویس اساس‌نامه فراکسیون امید و شکل‌گیری هیات‌رئیسه موقت تشکیل‌شده بود عدد قابل‌توجهی است و همواره حدود چند ده نفر ممکن است در چنین جلساتی حضور نداشته باشند. مثلا آقای دکتر علی مطهری به‌عنوان رأس اصولگرایان لیست امید در جلسه دیروز حضور داشتند. ۱۲۲ نفر اصلاح‌طلب از طریق لیست امید به مجلس راه‌یافته‌اند که این دسته میثاق‌نامه امضا کرده‌اند و با درنظر گرفتن حامیان دولت و اصولگرایان معتدلی که با حمایت لیست امید به مجلس راه‌یافته تعداد ۱۷۷ نفر از این لیست به مجلس راه یافته‌اند. بنابراین متمرکز شدن بر عدد شرکت‌کنندگان در چنین گردهمایی‌ای ‌اگر معتبر باشد، عمل خوبی است. اگر آماری که اصولگرایان در این زمینه ارائه می‌دهند را با آمار ۱۰۵‌نفری که به‌طور یقین در نشست فراکسیون امید حضورداشته‌اند، جمع کنیم تعداد کرسی‌های مجلس به ۴۰۰ کرسی می‌رسد حال اینکه تعداد کرسی‌های مجلس کمتر از ۳۰۰ کرسی است، ضمن اینکه باید تاکید کرد که انتخاب هیات‌رئیسه وظیفه نمایندگان است و در نهایت این نمایندگان هستند که باید در این مورد تصمیم بگیرند. همچنان معتقدیم که حفظ ائتلاف حامیان دولت، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان اعتدالی از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر رقابتی میان آقایان لاریجانی و عارف صورت بگیرد، آن رقابت باید اخلاقی باشد و همچنین باید درنظر داشت که ائتلافی شکننده شکل نگیرد. هیچگاه اعلام ‌نشده است که مطهری و جلالی میثاق‌نامه‌ای امضا کرده‌اند. این دوستان از حیث همراهی که در برجام با دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان داشتند، بدون هیچ چشمداشت و تقاضای امضای میثاق‌نامه‌ای مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار گرفتند. در آن زمان با هدف روحیه اعتدال و وفاق ملی و کاستن از تنش‌ها این افراد را در لیست اصلاحات قرار دادیم و هیچ‌گونه مطالبه‌ای هم از این عزیزان نداریم و مختار هستند بنا به نگاه سیاسی و اخلاقی رأی دهند. اصلاح‌طلبان هم هیچگاه تقاضای امضای میثاق‌نامه از این عزیزان را نداشتند.