راهنمای مالی برای «نسل ساندویچی»
هر تغییری در زندگی می‌تواند بر بودجه خانواده تاثیرگذار باشد، حتی اگر این تغییر یک اتفاق خوشحال‌کننده مثل تولد یک نوزاد باشد. فارغ از وضعیت و راهکاری که فعلا دارید، رویارویی صادقانه و شفاف با مسائل، شانس بهتری برای حفظ روابط مالی قوی و سالم ایجاد می‌کند.

سعی کنید بیاموزید که چگونه می‌توان مبنای مهارت‌های خوب مالی را به‌صورت شخصی تعیین کرد؛ بدون اهمیت دادن به اینکه در چه مرحله‌ای از زندگی هستید. آیا دوره میانسالی خود را می‌گذرانید؟ به افراد حاضر در مقطع میانسالی اصطلاحا «نسل ساندویچی» می‌گویند؛ چون آنها علاوه‌بر نگهداری از فرزندان خودشان باید کمک حال والدین سالخورده خود نیز باشند.

این موضوع می‌تواند نوعی فشار مالی به شما وارد کند؛ بنابراین بسیار مهم است که برنامه‌ای داشته باشید که هم به پدر و مادرتان و هم به خودتان کمک کنید. مثل بسیاری دیگر از موقعیت‌های مالی و شخصی، خیلی مهم است در مورد اینکه چگونه با یک مدیریت مالی مناسب به والدین خود کمک کنید، با همسرتان توافق داشته باشید.

تحلیل موقعیت مالی والدین
اگر می‌خواهید از نظر مالی به والدین خود کمک کنید، اولین قدم این است که دقیقا بدانید وضعیت مالی فعلی آنها چگونه است. اگر آنها در نزدیکی شما زندگی کنند، این موضوع ساده‌تر می‌شود. به هر حال، بهتر است در مورد وضعیت مالی شخصا با آنها گفت‌وگو کنید. بدانید چه قبض‌ها و صورتحساب‌هایی را پرداخت می‌کنند و چقدر پس‌انداز و درآمد دارند. اگر همه چیز رو به راه باشد و والدین شما بتوانند خودشان از پس مسائل برآیند، پس شاید فقط نیاز باشد هر از گاهی برخی مسائل را با آنها چک کنید.
اما اگر والدین‌تان مشکل مالی دارند، به نفع کل خانواده است که این مشکلات را شناسایی کنید و برای آن به‌دنبال راه‌حل باشید. مشخص کنید که آیا این مشکل مالی با پول نقد حل می‌شود یا صرفا پرداخت قبوض آنها کافی است. این دو مشکل کاملا متفاوتند و راهکارهای کاملا متفاوتی هم دارند.

مشکل عدم استطاعت مالی
اگر والدین شما استطاعت مالی پرداخت قبض‌‌های خود را ندارند، می‌توانید به گزینه‌های مختلفی فکر کنید. مثلا خانه آنها را بفروشید و خانه‌ای برای آنها رهن کنید و بقیه آن پول را در بانک سرمایه‌گذاری کنید تا کمکی برای هزینه‌های آنها باشد.
روش دیگر استفاده از مزایای بازنشستگی است که در هر کشوری به شکلی خاص ارائه می‌شود. قبل از اینکه بهترین گزینه مناسب با وضعیت خانوادگی خود را پیدا کنید، همه گزینه‌ها را به بهترین شکل بررسی کنید.

مشکل نحوه پرداخت‌ها
ممکن است والدین شما استطاعت مالی پرداخت قبض‌ها و هزینه‌های خود را داشته باشند، اما در نحوه پرداخت‌ها مشکل داشته باشند. در این صورت، خودتان یا یکی دیگر از اعضای خانواده می‌‌توانید مسوولیت این کار را بر عهده بگیرید یا از خدمات بانکی جدید که امکان پرداخت قبوض را برای افراد سالخورده تسهیل می‌کند، استفاده کنید و این روش‌ها را به آنها توضیح دهید.
بدون توجه به شرایط فعلی، خودتان یا یکی از اعضای خانواده باید دائما وضعیت مالی والدین‌ سالخورده‌تان را چک کنید؛ چون وضعیت مالی آنها حتی ممکن است در یک دوره زمانی بسیار کوتاه نیز تغییر کند. این چک کردن‌های پیوسته باعث می‌شود از هر گونه جریمه‌های مالی در صورت تاخیر در پرداخت قبوض و صورت‌حساب‌ها نیز جلوگیری کنید.

منبع: مانی منجمنت