دو سناریو برای صادرات سنگ آهن در افق ۱۴۰۴ وجود دارد و چنانچه سیاست جلوگیری از خام فروشی را در پیش گیریم صادرات ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن متصور است.

جلیل اسلامی، عضو ‌هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون امور بندری و مناطق ویژه در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی گفت: سنگ آهن عمده موادی هستند که درصد قابل توجهی از صادرات مواد فله را به خود اختصاص داده اند. اسلامی تاثیر نرخ اجاره کشتی در قیمت تمام شده را غیر قابل انکار دانست و گفت: نرخ اجاره کشتی نقش کلیدی در هزینه تمام شده محصولات دارد و براساس نوع کشتی قیمت حمل برحسب دلار بر روز متفاوت است.

وی به نوسانات و کاهش کرایه حمل کشتی در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: بخشی از این افزایش مربوط به افزایش اندازه و ظرفیت کشتی ها، ادغام کشتی سازی ها برای افزایش سود و بعضا کاهش تقاضای مواد معدنی نظیر سنگ آهن بود. در سال های ۹۲ تا ۹۵ یک روند کاهشی در تقاضای سنگ آهن دیده شد. معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی به سهم صادرات سنگ آهن از ۲ بندر شهید رجایی و بندر امام پرداخت و گفت: بندر شهید رجایی در حمل مواد معدنی به ویژه سنگ آهن نقش اصلی تری نسبت به بندر شهید رجایی دارد.

وی به دو سناریو درخصوص صادرات سنگ آهن در افق ۱۴۰۴ اشاره کرد و اظهار داشت: چنانچه از خام فروشی جلوگیری شود پیش بینی می شود برای افق ۱۴۰۴ به صادرات ۶۵ میلیون تن سنگ آهن دست یابیم اما اگر خام فروشی متوقف شود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن صادرات محقق خواهد شد. اسلامی ازجمله راهکارهای کاهش هزینه های حمل را به منظور اقتصادی کردن حمل مواد معدنی، استفاده از کشتی های در سایزهای مورد قبول و مناسب با تولید، استفاده از حمل ریلی، روش های ارزان حمل و دپوی مکانیزه و حمل مکانیزه مواد معدنی عنوان کرد که در اولویت قرار دارد.