شهردار اصفهان با اشاره به ضرورت حمایت از تولید ملی ، گفت: حمایت شهرداری از تولید موتورسیکلت های برقی، نمونه بارز حمایت از تولید ملی است. مهدی جمالی نژاد اظهارکرد: در جلسات مختلف در راستای کاهش آلودگی هوا راهکارها و شعارهایی داده می شود، اما عملی کردن این شعارها بسیار سخت است. وی افزود: بر این اساس سال گذشته در شهرداری اصفهان تصمیم گرفتیم راهکارهای کاهش آلودگی هوا را عملیاتی کنیم که در این راستا سال گذشته تفاهم نامه ای را برای تولید موتورسیکلت های برقی با معاونت فناوری رئیس جمهوری منعقد کردیم. شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در فاز اول این تفاهم نامه قرار است ۵ هزار موتور و دوچرخه برقی تولید شود، ادامه داد: این تفاهم نامه سه جانبه بین شهرداری، شرکت دانش بنیان و معاونت فناوری منعقد شده است. جمالی نژاد با تاکید بر اینکه شهر اصفهان به عنوان اولین شهر به صورت پایلوت این طرح را اجرایی کرده است، اضافه کرد: قیمت‌های خرید موتورسیکلت‌ها و دوچرخه های برقی بسیار مناسب و برای تمام سنین قابل استفاده است. وی با بیان اینکه موتورسیکلت ها و دوچرخه های برقی در ایام دهه فجر وارد شهر اصفهان می شود، گفت: این موتورسیکلت ها و دوچرخه های برقی می‌تواند جایگزین مناسبی برای خودروهای بنزینی باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه هر موتورسیکلت برقی معادل یک دهم از موتورهای بنزینی ارزش اقتصادی بیشتری دارد، اضافه کرد: برای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر با این موتورسیکلت ۵۰۰ تومان هزینه می‌شود و این در حالی است که با موتورسیکلت‌های بنزینی برای هر ۱۰۰ کیلومتر پنج هزار تومان هزینه می‌شود. وی با اشاره به اینکه ۵۰ ایستگاه شارژ رایگان نیز در شهر اصفهان راه‌اندازی می شود، افزود: همچنین می‌توان با برق ۲۲۰ ولت خانگی این موتورها را شارژ کرد. جمالی نژاد خاطرنشان کرد: شهروندان برای خرید این موتورسیکلت‌ها می‌توانند از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات دولتی و سه میلیون تومان تسهیلات بدون بهره شرکت تولید کننده استفاده کنند. وی با بیان اینکه تولید این تعداد موتورسیکلت در شهر اصفهان اشتغال زیادی را به وجود می آورد، اضافه کرد: در واقع می‌توان گفت که این اقدام شهرداری نمونه بارز حمایت از تولید ملی است.شهردار اصفهان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر راه‌ندازی مسیر دوچرخه در خیابان پاسداران اصفهان در حال انجام است، گفت: باید توجه داشته باشیم که هر رویکردی را که برای شهر اصفهان در نظر گرفته و به مردم قول داده‌ایم را به مرحله عمل رسانده‌ایم. جمالی نژاد با اشاره به ضرورت فرهنگسازی استفاده از موتورسیکلت های برقی گفت:با توجه به تنوع و تعدد شرکت های تولید موتورسیکلت بنزینی در شهر اصفهان و عدم امکان جمع آوری آنها، واحدهای تولید موتورسیکلت کنونی را نسبت به تولید موتورسیکلت‌های برقی تشویق کنیم.

موتورهای برقی وسیله ای مفید برای حمل و نقل ساده تر افراد سالمند و ناتوان است

رئیس کمیسیون اموراقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: موتورهای برقی معرفی شده در نمایشگاه باور می تواند شرایط مناسب تری را برای حمل و نقل سالمندان و افراد ناتوان شهر مهیا کند. فتح الله معین در ارتباط با رونمایی از موتورسیکت های برقی در اولین نمایشگاه باور اصفهان گفت: این موتور سیکلت ها فاقد هرگونه آلایندگی هستند و می توانند تأثیر بسیار زیادی بر کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان داشته باشد. رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است: موتور سیکلت های بنزین سوز در برخی موارد به دلیل فرسودگی یا عدم تنظیم موتور آن ها تا چند برابر خودرو های ۴ سیلندر آلودگی ایجاد کنند. به گفته وی آلودگی صوتی در این موتورسیکلت ها با توجه افزایش زمان مصرف آن ها بیشتر شده به طوری که با تولید صدای ناهنجار باعث آزار شهروندان می شوند به این موضوع باید دستکاری هایی که در اگزوز بعضی موتورها ایجاد می شود را نیز اضافه کرد اما این مشکل در موتورسیکلت های برقی برطرف شده است.

معین، سهولت در استفاده از موتورهای برقی را یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این وسیله نقلیه دانست و ادامه داد: این وسیله می تواند شرایط مناسب تری را برای حمل ونقل سالمندان و افراد ناتوان شهر مهیا کند. وی با اشاره به گسترش این وسیله نقلیه در شهرها وکشورهای دیگر جهان عنوان کرد: پکن یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان است که ۹۰ درصد موتورسیکلت های بنزین سوز خود را به موتورسیکلت های برقی تبدیل کرده است. رئیس کمیسیون اموراقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم ارتقاء دانش محوری در شهر خاطر نشان کرد: مدیریت شهری اصفهان برای کمک به ارتقاء دانش محوری در شهر تفاهم نامه ای با معاونت پژوهشی ریاست جمهوری به امضا رسیده است که یکی از خروجی های آن سلسله نمایشگاه های باور است.

استفاده از موتورسیکلت های برقی یکی از شاخصه های توسعه شهری است

به گفته نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان استفاده از موتورسیکلت های برقی می تواند به عنوان یکی از شاخصه های توسعه شهری مطرح شود تا علاوه بر استقبال مردم از آن، به ایجاد اصفهانی پاک امیدوار باشیم. علیرضا نصراصفهانی اظهار کرد: امروزه بیش از هر زمان دیگری باید به سمت حمل و نقل پاک گام برداریم. وی با اشاره به اینکه باید روش های مختلف را برای مقابله با آلودگی هوا پیگیری کنیم افزود:‌ تولید موتورسیکلت های ایرانی با تکیه بر توانمندی های داخلی می تواند از لحاظ قیمت و تطابق آن با شرایط محیطی مقرون به صرفه تر باشد. نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با تاکید بر اینکه کیفیت را نباید فدای قیمت کرد گفت: موتورسیکلت های برقی یک وسیله نقلیه انفرادی هستند که رعایت توازن امکانات در آنها لازم است.

به گفته وی اولین اقدام برای فراگیر شدن استفاده از این وسیله نقلیه، بهره گیری حداکثری از تمامی درگاه های اطلاع رسانی و تبلیغاتی برای معرفی ویژگی های مثبت این وسیله در سفرهای شهری است. نصر اصفهانی تفکیک این موتورسیکلت ها از موتورسیکلت های بنزین سوز را از طریق رنگ بدنه و نوع طراحی آنها از پیشنهادهای دیگر برای تشویق شهروندان به استفاده از این وسیله عنوان کرد و گفت: تسهیلاتی نیز باید از سوی شرکت های تولید کننده این موتورها به صورت قرض الحسنه برای خرید این وسیله ها در نظر گرفته شود. نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان ایجاد رقابت برای استفاده از این موتورهای برقی در کلان شهر ها را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اگر استفاده حداکثری از این وسیله به عنوان یکی از شاخصه های توسعه شهری در نظر گرفته شود علاوه بر استقبال مردم از آن، می توان به تحقق شهری پاک امیدوار بود.

شهرداری حمایت از تولیدات داخلی را بر خود واجب می داند

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهرداری برخود واجب می‌داند که بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب و اعضای شورای شهر انگیزه را برای تولید کننده داخلی ایجاد کند تا کیفیت بالاتری را در تولیداتشان داشته باشند. رضا امینی اظهارکرد: مهم‌ترین مطالبه شهروندان از حاکمیت داشتن محیط زیست و شهری سالم است. وی با اشاره به اینکه بیشتر مولفه های محیط زیست سالم در حمل و نقل تعریف می شود، افزود: حاکمیت باید شرایطی را فراهم کند تا مردم با امنیت بالایی در شهر سفر می کنند. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: حجم حمل و نقل شهری و تراکم جمعیت در شهر اصفهان و برخی از مشکلات دیگر ، هوای آلوده را برای شهر اصفهان به ارمغان آورده است. امینی اضافه کرد: اولویت برنامه‌های شهر اصفهان برای کاهش آلاینده‌های موجود احیای حوضه آبریز زاینده‌رود است اما از آنجایی که در این بخش مدیریت استان و دیگر مسئولان شهری اختیار کامل را نداشته‌اند نتوانسته‌ایم به نتایج کاملی در این زمینه دست یابیم.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان بر روی مترو و اتوبوسرانی برای کاهش آلاینده‌ای هوا تمرکز کرده است، توضیح داد: با راه‌اندازی خط یک و خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید امیدواریم بار سنگینی از حمل و نقل عمومی شهر اصفهان را به دوش بکشیم. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به تولید دوچرخه و موتورسیکلت برقی اشاره کرد و گفت: طی تفاهم نامه ای که بین شهرداری و معاونت فناوری ریاست جمهوری منعقد شده در فاز اول ۵ هزار موتورسیکلت برقی وارد شهر اصفهان می شود. امینی افزود: با ورود ۵ هزار موتورسیکلت برقی می‌توان آلودگی ناشی از تردد ۴۰ هزار خودروی سواری را کاهش می دهد. وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه حمایت از تولید ملی یکی از اصلی‌ترین وظایف ذاتی همه دستگاه‌‌های اجرایی است، گفت: در این راستا می‌توان با حمایت از تولید کنندگان و شرکت های دانش بنیان، کیفیت تولیدات داخلی را ارتقاء داد.