2016 ؛ سال شکوفایی دنیای دیجیتال

ویوک کوندرا، معاون اجرایی شرکت Salesforce

مترجم: ندا لهردی

از اروپا گرفته تا آمریکای شمالی و آسیای پاسیفیک، باقی ماندن در جمع کشورها در رقابت اقتصاد جهانی به تنهایی یک استراتژی برنده محسوب نخواهد شد. در دهه آینده تکنولوژی باید در مرکزیت تلاش‌های کشورهای مختلف برای ایجاد اصلاحات و تغییرات اساسی قرار بگیرد و رفاهی نسبی و مناسب را برای شهروندان ایجاد کند. همانطور که فکر می‌کردم در مجمع جهانی اقتصاد در داووس که بسیاری از صحبت‌ها و گفتگوها روی یادگیری و آموزش ماشینی، اینترنت اشیا و ارتباطات اجتماعی و موبایلی متمرکز بود، بحث درباره اینکه دولت‌ها چگونه می‌توانند تکنولوژی را در آغوش بکشند تا به نتایج و مزایای واقعی و ملموس برای شهروندانشان دست پیدا کنند، اهمیت زیادی دارد.

چرا احساس ضرورت؟ بسیاری از صنایعی که رشد اقتصادی را در اختیار داشتند حالا رو به رکود هستند. صنایعی مانند مواد معدنی، استخراج معدن، ساخت و تولید دیگر برای نگه داشتن یک کشور در روند رشد اقتصادی کافی نیستند. با این حال اما اکوسیستم سالم و رو به رشد تکنولوژی می‌تواند در دهه‌های آینده سودآور باشد. حالا دیگر به دنبال فعالیت شرکت‌هایی مانند آبر (شرکت فعال در زمینه اجاره آنلاین خودرو و تاکسی) و ایربی‌ان‌بی (وب‌سایتی برای افراد که می‌توانند در آنجا سکونتگاه‌ها و اقامتگاه‌های اجاره‌ای را پیدا کرده یا ثبت کنند) که به مردم کمک می‌کنند تنها با لمس یک کلید نیازهای خودشان را به راحتی برآورده کنند، به طور جالبی بازار برای ارایه خدمات دولتی باز شده و رو به رشد است. حالا دیگر شهروندان برای هر کار و موردی یک «اپلیکیشن» نیاز دارند نه یک «فرم»!

بیایید بعضی کشورهایی را که به سرعت در حال استفاده و بهره‌گیری از تکنولوژی در سال ۲۰۱۶ هستند، بررسی کنیم. استرالیا در یک دهه گذشته به دنبال رونق صنعت معدن و تقاضای چین برای زغال سنگ موفق بوده است، اما این روند در حال تغییر است. تقاضای چین برای سوخت فسیلی در حال کاهش است، چون این کشور به آرامی به منابع انرژی تجدیدپذیر رو می‌آورد تا بتواند مشکلات فزاینده مربوط به آلودگی هوا را مهار کند. این می‌تواند ثابت کند که اقتصاد استرالیا در حال فلج شدن است. بنابراین در اوایل ماه دسامبر گذشته «مالکوم تورنبال» نخست وزیر استرالیا از برنامه ۱/ ۱ میلیارد دلاری دولت برای به‌کارگیری تکنولوژی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور خبر داد. این برنامه دومین اقدام جدی او از زمان تصدی پست نخست وزیری‌اش است. اولین اقدام تورنبال، ایجاد دفتر تحول دیجیتالی (DTO) برای ایجاد دسترسی بیشتر به دولت و پاسخگو بودن به شهروندان با استفاده از ابزارهای مدرن تکنولوژی بود.

در انگلستان، «دیوید کامرون» نخست وزیر این کشور دفتر کابینه خدمات دیجیتالی دولت را با فرمان دیجیتالی کردن خدمات، ساده‌تر، شفاف‌تر و سریع‌تر کردن اطلاعات ایجاد کرده است. این گروه با بخش‌های عمومی، خصوصی و غیرانتفاعی کار می‌کند تا به مردم برای دسترسی به اینترنت کمک کنند. به این ترتیب انتظار می‌رود تا ماه آوریل آینده تعداد افرادی که از امکانات دیجیتالی پایه در انگلستان بی‌بهره‌اند تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کند. بیشتر شدن تعداد افرادی که روزانه از اینترنت استفاده می‌کنند به معنای آن است که تعداد شهروندان بیشتری مهارت‌های دیجیتال را آموخته‌اند و این افراد برای انجام کارهای مدرن امروزی مناسب‌تر هستند. البته سیاست‌های حمایتی که روحیه کارآفرینی را تشویق می‌کند به قطبی مهم در سیاست دولت انگلستان تبدیل شده است. بریتانیا با الهام نسبی از «سر ریچارد برانسون» به یک «کشور سرمایه‌گذار» تبدیل شده است که در مقابل دریافت وام برای دانشگاه‌ها، به کارآفرینان وام می‌دهد. در نتیجه استارت‌آپ‌های تکنولوژی در این کشور به سرعت شکوفا می‌شوند.

حالا بیایید به ژاپن نگاه کنیم؛ جایی که دولت با کاهش نرخ تولد با یک جمعیت سالخورده مواجه است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۶۰ نسبت افراد ۶۵ ساله یا مسن‌تر به حدود ۴۰ درصد از جمعیت کشور برسد. این برای دولت یک هشدار است که می‌تواند تولید ناخالص ملی ژاپن را تهدید کند. به همین دلیل نیاز ژاپن به نوآوری و ایجاد تغییر و تحول در صنایعی مانند بهداشت و سلامت حیاتی است. برای مثال شرکت ژاپنی فوجیتسو تکنولوژی‌ای را توسعه داده است که با استفاده از حسگرهایی که حرکت و موقعیت مکانی را کنترل کرده و اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار پزشکان قرار می‌دهند، از سالمندان حمایت می‌کند. اگر ژاپن بتواند در زمینه تحولات بهداشتی و درمانی در جهان پیشرو شود، آن‌ها نه تنها به جمعیت سالخورده خودشان کمک کرده‌اند، بلکه کالا و خدماتی ارزشمند را برای صادرات به کشورهای سراسر جهان ارائه کرده‌اند که در نهایت به اقتصاد ژاپن هم کمک می‌‌کند.

هر کشوری چالش‌های خاص خودش را دارد، اما ضرورت اساسی در همه آن‌ها یکسان است. یک ضرب المثل قدیمی آفریقایی می‌گوید: «هر روز صبح که یک شیر از خواب بیدار می‌شود، می‌داند که یا باید از کندترین غزال پیشی بگیرد و یا از گرسنگی بمیرد. مهم نیست که شما شیر هستید یا غزال؛ وقتی که خورشید طلوع می‌کند، بهتر است بدوید.» دیدن اینکه در سال پیش‌رو چه کسی به عنوان اولین نفر در رقابت اقتصادی مبتنی بر تکنولوژی به خط پایان می‌رسد، جالب است.