برای بسیاری از ما پیش آمده که برای خرید یک یا دو قلم کالای ضروری و محدود به سوپرمارکت وارد شده‌‌ایم، اما در زمان برگشت پاکتی مملو از کالاهای غیرضروری که بودجه‌ای را برای آن پیش‌بینی نکرده‌ایم به خانه بازگشته ایم.

این روش اگرچه ممکن است تا دقایقی حس خوشایندی را در شما به وجود آورد، اما ضربه‌ای بر سیاست انقباضی اقتصاد خانواده شما وارد می‌کند. برای اینکه بتوانید از خریدهای غیرضروری روزانه دوری کنید چند روش به شما پیشنهاد می کنیم.سوپرمارکت دوست شما نیست، خود را به یک مغازه وفادار ندانید. خرید فله پیشنهاد خوبی است؛ اما صرفا به خاطر اینکه با خرید مقدار زیاد، یک قلم جنس رایگان اضافی دریافت می‌کنید این کار را انجام ندهید. قبل از آن قیمت واحد را بررسی کنید شاید خرید میزان کمتر آن به صرفه‌تر باشد.اقلام کم‌قیمت‌تر بخرید، سوپرمارکت‌ها مواد غذایی‌ای را که باید تازه باشند با قیمت کمتری عرضه می‌کنند. از این مواد تهیه کنید و آنها را برای نگهداری در فریزر قرار دهید. حتی می‌توانید جنس روز را نخرید و روز بعد با تخفیف بیشتری آن را خریداری کنید. قفسه‌های مقرون به صرفه را که اغلب پشت فروشگاه قرار دارند، حتما بررسی کنید.

تهیه فهرست خرید
از ولخرجی بپرهیزید و یک فهرست خرید تهیه کنید. سوپرمارکت‌ها دنبال مشتریانی هستند که نمی‌دانند دقیقا چه می‌خواهند. همچنین از دور ریختن هر باقیمانده غذایی که می‌توانید با وعده بعدی‌ترکیب یا فریز کنید خودداری کنید.جای دیگر خرید کنید، به فروشگاه‌های نانوایی، ماهی فروشی و... که در سر راهتان هستند نیز سر بزنید شاید قیمت‌های مناسب‌تری داشته باشند. با این کار هزینه زمانی هم پایین‌تر می‌آید.خرید موادغذایی هر فصل نیز پیشنهاد دیگری برای کاهش هزینه‌های خرید روزانه است. خرید توت فرنگی در زمستان هزینه بیشتری دارد. همیشه میوه‌ها و سبزی‌های هر فصل را تهیه کنید؛ هم ارزان‌تر است هم از محصولات محلی حمایت می‌کند.ورود و خروج سریع راهی برای کاهش خرید از سوپرمارکت‌های بزرگ است؛ چراکه فروشگاه‌ها به عمد اشتباه طراحی شده‌اند تا شما در راهروها گم شوید و قفسه‌های گران‌قیمت را هم سر بزنید. همچنین مواد مورد نیازتان را در مکان‌های مختلف می‌گذارند تا مجبور به رفت و آمد در راهروهای مختلف باشید. سعی کنید کودکان‌تان را در خانه بگذارید؛ چون بسیاری از اقلام فروشگاه‌ها طوری طراحی شده اند که آنها جذب شوند.وقتی گرسنه هستید خرید نکنید، وقتی گرسنه به خرید می‌روید سخت است مقابل خرید بیشتر مقاومت کنید. همیشه کنار بخش صندوق، شکلات‌ها و شیرینی‌هایی قرار داده‌اند تا مقاومت شما را در مقابل خرید آنها پایین آورند و چون زمان زیادی را در آن قسمت باید منتظر بمانید مقاومت غیرممکن می‌شود.

آلن سامسون، دارای درجه دکتری در رشته روان شناسی اجتماعی و مشاور علمی آزمایشگاه مغزشناسی در لندن نیز در این باره معتقد است که نباید تسلیم حس و حالمان در زمان خرید شویم. به گفته او، عواطف تاثیر زیادی بر شیوه تفکر و رفتار ما دارند. «وضعیت‌های بحرانی» نظیر گرسنگی ما را وا می‌دارند که نیازهای فوری مان را ارضا کنیم که این کار گاه ممکن است هزینه‌های طولانی مدت بیشتری در پی داشته باشد. حتی خلقیات نیز بر رفتار ما اثر گذارند. وقتی حال خوبی داریم، انرژی‌مان بیشتر است و دوست داریم با دست و دل بازی بیشتری به خود پاداش بدهیم. در این حال از طریق غیرفعال کردن بخش واکنشگر ذهن خود که مسوول تکانه و بینش است، تا حدودی حالت تدافعی خود را در برابر عواطفمان پایین می‌آوریم و جلوی جولان دادن تکانه‌ها را نمی‌گیریم. در مطالعه ای که این روانشناس با موضوع تاثیر حالت‌های روانی بر خرید انجام داده مشخص شده است ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان گفته اند که «احساس شادی» زمینه‌ساز و آغازگر خرید آنی و برنامه‌ریزی نشده آنها بوده است. احساسات منفی نیز می‌توانند به خریدهای غیرضروری منجر شوند. در بین خریدکنندگان وسواسی (افرادی که به کرات اشتیاق به خریدکردن دارند) خرید کردن غالبا برای تبدیل حس منفی نظیر ناراحتی و افسردگی به وضعیت خُلقی مثبت مفید است.

خرید آنلاین ایده خوبی است که هم از احتمال خرید اضافه می‌کاهد و هم در وقت صرفه‌جویی می‌کند. حتی الامکان مقایسه قیمت نیز به‌طور آنلاین وجود دارد. البته این شیوه هنوز خیلی در ایران برای خرید مواد غذایی جا نیفتاده و به جای آن خرید تلفنی را داریم که بدترین نوع خرید است؛ چون شما امکان مقایسه اجناس را باهم ندارید؛ در حالی که بیشترین هزینه را می‌کنید. البته یک نکته را هرگز فراموش نکنید که خرید اینترنتی می‌تواند برای جیب ما خیلی خطرناک باشد، ولی ما همیشه به مزایای آن می‌اندیشیم. همیشه فکر می‌کنیم به جز چیزهایی که چشم‌تان آنها را می‌گیرد، خرید دیگری نمی‌کنیم. حتی خرید اینترنتی را به این دلیل دوست داریم که در زمان ما برای خرید رفتن صرفه‌جویی می‌کند؛ اما واقعیت این است که هر چقدر مدت زمان بیشتری در اینترنت به جست‌‌وجو بپردازید، پول بیشتری صرف می‌کنید. بنابراین قبل از آنکه جست‌وجوی بدون هدف را آغاز کنید، بدانید به دنبال چه چیزی هستید و گرنه گشت زدن بی‌هدف در اینترنت می‌تواند برای جیب شما خیلی خطرناک باشد.

شاید برای گروهی ازا فراد خرید لباس‌های مارک احساس خوبی را در آنها ایجاد کند اما یکی از روش‌ها برای کاهش هزینه‌های خرید این است که لباس مارک نخرید. از خرید اجناس مارک که برند تجاری گران قیمت هستند خودداری و سعی کنید اجناسی را بیابید که حتی اگر بسته بندی خوبی ندارند کیفیت نسبتا خوب و قاعدتا قیمت مناسب‌تری هم دارند. استفاده از بن‌های کالا نیز ایده خوبی برای کاهش هزینه‌هاست؛ به شرط اینکه بدانید چه می‌خواهید و اجناس پیشنهادی چه کیفیتی دارند. بسیاری از خریدهای تکانشی خرید «محصولات لذت بخش» هستند، یعنی چیزهایی که به ما لذت و شادی می‌دهند، مثل شکلات، دی‌وی‌دی و نوع خاصی از نوشیدنی. نوع دیگر محصولات که با شادی‌ها هم پوشانی دارند محصولات نمادین هستند؛ اشیایی که با تصویر ما از خودمان در ارتباطند. مثل دفتر طراحی، عطر و اسباب زرق و برق دار. هر دو نوع این محصولات ارتباط تنگاتنگی با عواطف ما دارند.وقتی درباره خریدهای تکانشی فکر می‌کنیم معمولا به سراغ گزینه‌های کاربردی و مفید مثل مواد شوینده یا پیچ گوشتی نمی‌رویم. طبیعتا هرچه محصولی کاربردی‌تر باشد راحت‌تر می‌توانیم در نظر اول خود را توجیه کنیم که به آن نیاز داریم. مردان بیشتر از زنان به خرید تکانشی اشیای سودمند می‌پردازند و این محصولات جزو اولین گزینه‌ها برای خرید بی‌برنامه آنها هستند.