باز آمده‌ایم؛ برای معرفی نشریات. روی دکه را که نگاه کنی، پر است از نشریات مختلف. کدام را باید خواند ؟! البته که هرکسی در انتخاب مطبوعه مورد نظر خود مختار است. اما اگر که این نشریه پیش‌روی‌تان باز است، اگر که به دنیای اقتصاد اطمینان دارید، این منوی ما برای مطالعه نشریات است. سعی کرده‌ایم از هر جنسی، نشریه معرفی کنیم. سینمایی، داستانی، سیاسی، سبک زندگی و ... . البته هنوز اول راهیم. شماره‌های بعدی، هم با ما باشید. با هم نشریات را ورق بزنیم.
pic1در گروه نشریات سینمایی، از سلطه چند نشریه پرسابقه که بگذریم، به نشریاتی می‌رسیم که در عین سادگی، نشریات بسیار خوبی هستند. کافی است یکبار آنها را باز کنی تا متوجه شوی داخل آنها چه می‌گذرد و مشتری شان شوی. شماره جدید ماهنامه فیلم‌نگار بین اول تا سوم هر ماه منتشر می‌شود. در شماره شهریور این مجله که تا چند روز دیگر روی دکه‌ها می‌آید، می‌توانید فیلمنامه کامل «آربیتراژ» را به همراه پرونده نقد و بررسی آن، در بخش فیلمنامه مطالعه کنید. در بخش پرونده موضوع اصلی به «مارگریت نورا» اختصاص دارد به همراه گفت‌وگویی با سعید عقیقی فیلمنامه‌نویس. سینمای جهان این نشریه به بررسی آخرین اثر دنی بویل پرداخته است. در بخش سینمای ایران هم که همیشه پرمخاطب‌ترین بخش‌ها است، فیلم نگار به نقد و بررسی فیلم‌های روی اکران پرداخته است. «هیس؛ دختر‌ها فریاد نمی‌زنند»، «دهلیز»، «فرزند چهارم» و... فیلم‌هایی هستند که به آنها پرداخته شده است. در کنار اینها هم البته گفت‌وگو‌هایی با پوران درخشنده نویسنده فیلم‌نامه و کارگردان «هیس؛ دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» و علی اصغری نویسنده فیلم‌نامه «دهلیز» انجام شده است.




pic۲
همیشه حاشیه جذاب تر از متن است. حداقل در ایران که اینطور بوده! حاشیه‌ای‌ها هم با توجه به این نکته، دست روی نکات جالبی می‌گذارند و از دل آن، مطالب جذابی تولید می‌کنند. اما این بار گویا زده‌اند به اصل مطلب؛ به دل متن! مسائل مختلف باشگاه پرسپولیس و بررسی آن، قاعدتا نمی‌تواند جزو حاشیه‌ها محسوب شود. سرویس اجتماعی «حاشیه» هم رفته سراغ سوژه اعتیاد. اما این بار این موضوع را از زاویه «حاشیه‌ای» بررسی کرده؛ یعنی مواد مخدر جدید در بین جوانانی که به نام «مایه دار» خوانده می‌شوند و البته گزارشی در مورد مردی که سه بار از کمپ ترک اعتیاد فرار کرده است. گفت و گو با بهروز شعیبی کارگردان فیلم دهلیز هم از محصولات گروه سینمایی هفته نامه است. و اما یک گفت‌وگو که گویا برای اولین بار انجام می‌شود. مصاحبه با مترجم ایرانی صدام ! «حاشیه» ای‌ها او را راضی کرده اند تا برای اولین بار پای گفت‌وگو بنشیند. یک گفت‌وگوی حاشیه‌ای... .




pic۳
مجله «زندگی ایده‌آل» یک مجله سبک زندگی است. مجله ای که برای خوانندگانش برنامه دارد و آنها را سرگرم می‌کند. حالا این شماره این مجله سبک ماجراجویی را برای خوانندگانش انتخاب کرده است؛ البته با کمی طعم شهرت! تور آفریقا به همراه حامد بهداد، مهدی هاشمی و دیگر چهره‌های حاضر در فیلم «فرزند چهارم». بررسی زبان بدن آدم‌های کلاهبردار، برای کسانی که نگران کلاه رفتن به سرشان هستند، غافلگیر کردن میهمان‌ها با استفاده از چیدمان وسایل خانه و دکوراسیون داخلی و همچنین دستورالعمل زیبایی و سلامتی بازیگران هالیوود، با استفاده از نسخه‌های سبزی و گیاه درمانی، برای کسانی که علاقه مند به اندام خوش و ظاهر زیبا هستند، عنوان گزارش‌های این شماره زندگی ایده آل هستند. همچنین اگر دوست دارید بدانید خودزشت پنداری چیست و چه بلایی سر زندگی ما می‌آورد، آیا زن‌ها دشمن زن‌ها هستند، زندگی مشترک چگونه منفجر می‌شود، چهره‌های سرشناس گرمای تهران را چگونه پشت سر گذاشتند و اینکه جایزه بهترین زن معتاد سینمای ایران به چه کسی تعلق می‌گیرد، این شماره زندگی ایده آل را از دست ندهید.


pic۴
برای عاشقان داستان، کسانی که هر لحظه و هر تصویر برایشان تداعی‌کننده یک بخش از یک داستان است، همشهری داستان بهترین گزینه است. پر از نوشته‌ها، داستان‌های کوتاه و بلند مختلف. شماره شهریور همشهری داستان هم این هفته منتشر شد. این شماره مجله با نامه‌ای از داستایوسکی به برادرش آغاز می‌شود. نامه در زندان نوشته شده، بعد از اینکه تزار در لحظه آخر حکم اعدام او را لغو کرده. پیروز کلانتری مستند ساز نوشته‌ای دارد با عنوان «پارک مرا تعریف می‌کند» بر اساس رابطه آدم‌ها با پارک شهر. در بخش داستان، داستان‌ بلند «گوشه امن» که از آخرین مجموعه‌داستان آلیس مونرو است با ترجمه مژده دقیقی و «تلماسه» از استیون کینگ با ترجمه امیرحسین هاشمی، چاپ شده. در بخش «روایت‌های داستانی» همشهری داستان این بار به آیین‌های قبل و بعد از مراسم ازدواج در دوران قدیم پرداخته؛ از خواستگاری و بستن مهریه گرفته، تا نوشتن عقدنامه و جهیزیه و جشن عروسی. در انتها شماره شهریور این مجله با فرهنگ واژگان خیالی «دساتیر»، قسمت سوم از داستان‌های طنز دنباله‌دار «بنفش چرکتاب» نوشته جین کِر و «داستان‌های دیدنی» کامبیز درم‌بخش به «پایان خوش» می‌رسد.