اصفهان پوست اندازی کرد
مجید محققیان- انتخاب مینو خالقی و ناهید تاج الدین در اصفهان به عنوان نمایندگان جدید این شهر در مجلس شورای اسلامی را می توان آغاز پوست اندازی اصفهان در حوزه سیاسی دانست. سنتی ترین و لایه لایه ترین شهر ایران به لحاظ بافت و ساختار سیاسی حالا خود در آستانه تغییر و تحولاتی اساسی است.
انتخاب دو بانوی جوان و اصلاح طلب، در کنار مدیر شایسته و توانمند از بدنه دانشگاه به نام دکتر حیدرعلی عابدی و مهندس حمیدرضا فولادگر نماینده تعقل گرا و مردمی اصفهان، نشان از بلوغ فکری مردم اصفهان دارد که انتخاب خود را نه از روی نامها و لیست ها که براساس تفکر و خواست های جدید خود برگزیدند و انتظار تحول و تغییر دارند.تحلیل انتخابات در شهر اصفهان نشان می دهد که امید، آرامش و رونق اقتصادی به عنوان سه اصل اساسی مورد نظر مردم این شهر ، باید مدنظر قرار گیرند. چراکه توجه به این سه حلقه مفقوده، معیشت مردم را رونق خواهد بخشید. رفتار انتخاباتی مردم اصفهان نشان داد که مردم این شهر با تیز هوشی دریافته اند که شهرشان باید در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته و لازمه این تحول استقرار برنامه‌ای مدون است تا مسیر توسعه را در لایه های خود محقق ببیند. مسیری که در ائتلافی از اصلاح‌طلبان و تعقل گرایان این شهر ریشه دارد و دغدغه‌های معیشتی مردم را مرتفع می کند.احزاب مدعی به خوبی می دانند که فاقد هر نوع برنامه اقتصادی و اجتماعی هستند و این تغییر نشان داد که اگر به این مهم نیاندیشند و اسیر سیاسی بازی و کنش های منفعت طلبانه گردند، فرصت بی نظیر اعتماد مردم این شهر را از دست خواهند داد.گروهها و تشکل های سیاسی اصفهان بپذیرند که انتخابات و رفتار انتخاباتی مردم، نوعی کنش و نگرش سیاسی است که با کارکردهای ساختاری و زیر سیستم ها ی اقتصادی و فرهنگی در سطح کلان نظام اجتماعی رابطه دارد. انتخابات در واقع، یک نظرسنجی فراگیر و ملی از کل شهروندان کشور است و کمیت و کیفیت مشارکت انتخاباتی مردم می‌تواند میزان مشروعت، کارآمدی نظام، سیاست‌ها و کارگزاران حکومتی را نشان‌دهد. گروهها بپذیرند که رفتار انتخاباتی مردم، تبیین‌گر تقاضاها و خواسته‌ها سیاسی و اجتماعی آنها می‌باشد که می تواند دیدگاه ها و نگرشهای موجود را به کاندیدای نمایندگی، تفهیم کند.

در انتخابات جاری نقش و حضور چشمگیر شبکه اجتماعی تلگرام، به اصلی ترین مکان برای کنش های تبلیغاتی و سیاسی تبدیل شد تا نشان دهد که نسل جدید ایران در فضای مجازی خود، کوچکترین رفتار و کنش آنها را رصد می کند و این آعاز رصد و کنترل مدنی رفتار اصلاح طلبانه در دور جدید اعتماد مردم این گروههای سیاسی خواهد بود.پس از هفت اسفند و حضور نزدیک به دو میلیون اصفهانی پای صندوق های رای و آرایی که پس از آن از صندوق ها خارج شد نشان داد تغییرات نه تنها در مدل تبلیغات بلکه در نوع و رویکرد افراد و انتخاب آنها نیز وارد شده است. در کنار آن در اصفهان اینبار و پس از 12 سال تغییرات عمده هم در افراد و هم در تفکرات ایجاد شد. در واقع با یک آمار سرانگشتی می توان دریافت که مردم اصفهان پیامی نو در پایان سال 94 به مسئولان استانی خود ارسال کردند پیامی که حکایت از آن دارد که 60 درصد کرسی های مجلس را نه فقط از نظر فرد بلکه از نظر عقیده نیز تغییر داده اند.اما حالا با همه این تفاسیر باید ببینیم که حمیدرضا فولادگر، ناهید تاج الدین، مینو خالقی، حیدرعلی عابدی و احمد سالک کاشانی دقیقا در چهار سال پیش رو چه تدابیری را برای اصفهان در نظر می گیرند. البته توجه داشته باشیم که این پنج نفر در کنار 15 نفر از منتخبین شهرستان های دیگر استان یکی از قوی ترین مجمع های نمایندگان کشور را در اختیار خواهند داشت.بدون تردید نسل امروز اصفهان با انتخاب خود نشان داد که آماده تغییر و تحول است. تغییر و تحولی که با برآمدن دو چهره اصلاح طلب جوان و بانوی این شهر خود را نشان داده و خواستگاهی جدید از مطالبات طبقه متوسط اصفهان را به رخ مدیران و لایه های سیاسی این شهر کشید.