مپنا و صنعت نفت و گاز عراق
دکتر عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا گروه مپنا با توجه به تجربیات ممتاز و چشمگیر در اجراى موفقیت آمیز پروژه هاى بزرگ صنعتى در صنعت انرژى و نفت و گاز ایران با بهره جویى از سیستم هاى نوین مدیریت، به عنوان تکیه گاهی قابل اعتماد در صنعت نفت و گاز داخل کشور بشمار می رود.
عزم جدى و راسخ مدیریت مپنا بر توسعه فعالیت هاى این شرکت در حوزه های بین المللی و کسب سهم قابل توجهى از بازارهای منطقه در این صنعت قرار دارد. صنعت نفت و گاز، اکنون یکى از حوزه هاى قابل توجه کسب و کار در گروه مپنا محسوب مى شود که با توجه به استراتژی بین المللی شدن که در گروه مپنا مطرح شده ، برنامه ریزی منظم و مفصلی به منظور حضور در این حوزه صورت گرفته است. در این راستا با توجه به مطالعات استراتژیک و راهبردی در خصوص بازارهای نفت و گاز کشورهای منطقه، کشور عراق به عنوان همسایه غربی ایران و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان، یکی از اصلی ترین بازارهای هدف برای کسب و کار نفت و گاز در گروه مپنا تشخیص داده شد.
کشور عراق در سال ٢٠١٢، هشتمین تولید کننده بزرگ جهان در تولید مایعات نفتی بود. این کشور دارای بزرگترین ذخایر اثبات شده نفت خام جهان پس از عربستان سعودی، ونزوئلا، کانادا و ایران است که تنها بخشی از میدان های شناخته شده عراق در حال توسعه هستند و سرزمین عراق ممکن است یکی از معدود مکانهایی باشد که منابع هیدروکربنی شناخته شده آن به طور کامل مورد بهره برداری قرار نگرفته است. به رغم داشتن ذخایر بزرگ اثبات شده نفت خام، افزایش تولید نفت عراق به دلیل محدودیت در زیرساخت ها و اختلافات سیاسی موجود در این کشور با کندی پیش می رود.