فوکوس رسانه‌های جهان روی مقصد ایران
نشنال جئوگرافیک: چشم‌انداز روشن گردشگری ایران
نشنال جئوگرافیک با انتشار فهرستی از کشورهای جذاب برای گردشگری در سال ۲۰۱۶، ایران را در صدر این فهرست قرار داد. تیمی از سردبیران و نویسندگان این نشریه، ایران را در راس مقاصد جذابی قرار دادند که نباید دیدن از آن را در سال جدید میلادی از دست داد. در این گزارش، نشنال جئوگرافیک، گشایش سفارت انگلیس در تهران و لغو تحریم‌های ضد ایرانی را به منزله چشم‌انداز روشنی پیش روی صنعت گردشگری در ایران ارزیابی کرده است.
لس‌آنجلس‌تایمز: به اصفهان و شیراز بروید

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز به آمریکایی‌هایی که قصد دارند تعطیلات سال نو میلادی را در سفر بگذرانند پیشنهاد کرد که به ایران رفته و از جاذبه‌های گردشگری آن بازدید کنند. لس‌آنجلس‌تایمز نوشت: «بسیاری از آمریکایی‌ها تمایل دارند به ایران سفر کنند و چند آژانس مسافرتی آمریکایی نیز در این زمینه مشغول خدمت‌رسانی هستند. با مقایسه محدودیت‌های دولت آمریکا برای مسافرت به کوبا، سفر به ایران آسان‌تر است.» این نشریه در معرفی ایران، سفر به اصفهان و شیراز را پیشنهاد کرده و یادآور شده است: «ایران پر از مسجد، میدان و برج‌های تاریخی است و شهر باستانی اصفهان و هتل عباسی با حال و هوای تاریخی آن محبوب گردشگران غربی است. همانند مصر و پرو، برخی از ویرانه‌های شگفت‌انگیز دوران پیش از میلاد مسیح در تخت‌جمشید که چندان از شیراز دور نیست، قرار دارد. این دو مقصد گردشگری از مرزهای ایران با کشورهای عراق و افغانستان که وزارت امور خارجه آمریکا توصیه به پرهیز از آنها کرده است، دور هستند.» لس‌آنجلس‌تایمز همچنین درباره تهران نوشته: «تهران شهری به‌روزتر است و برخی از موزه‌ها در آن جای دارد. برای سفر، آمریکایی‌ها بیشتر به استانبول پرواز کرده و از آنجا به تهران یا اصفهان سفر می‌کنند. یکی از تورهای مسافرتی خبر داده که در سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۴ گروه گردشگری را به ایران خواهد فرستاد که ۲ برابر سال ۲۰۱۴ است.»


مجله استرالیایی ABC: فرصت واقعی برای دیدن ایران
مجله ای‌بی‌سی استرالیا هفته گذشته ایران را از مقاصدی برشمرد که تا پیش از این، انتظارات گردشگران را مورد توجه قرار نداده بود. نویسنده این مقاله که قبل از این خود نیز به ایران سفر کرده، درباره کشورمان نوشت: «این موضوع که درهای ایران به روی غربی‌ها بسته است و از آنها استقبال نمی‌شود، به‌طور کامل با شهرت و نامداری ایران در عرصه جهانی در تضاد است.» بن گراند واتر با اشاره به اینکه اکنون درهای ایران باز شده و دولت میانه‌رو این کشور با جهان غرب در حال گفت‌وگو است، یادآور شده: «من همواره مردم را برای رفتن به ایران تشویق می‌کردم، اما اکنون فکر می‌کنم این فرصت به‌صورت واقعی ایجاد شده و مشتاقان سفر به ایران قصد دارند از این کشور دیدن کنند.» این گزارشگر در ادامه با تاکید بر میهمان‌نوازی ایرانیان و همچنین وجود مقاصد گردشگری بی‌نظیر در کشورمان، افزوده: «در این کشور آثار باستانی، بازارها و مساجد قدیمی وجود دارند که واقعا قوی، مستحکم و قدرتمند هستند و فرهنگ باستان را نشان می‌دهند.» گراند واتر همچنین به بخشی از خاطرات خود در سفر به ایران اشاره و تصریح کرده: «من چند سال پیش به ایران سفر کردم. صادقانه بگویم هرگز احساس نکردم زیر ذره‌بین نگاه ایرانیان قرار دارم. من با یک خانم که بنابر قوانین ایران باید کمی پوشیده می‌بود، همراه بودم اما او احساس امنیت و راحتی می‌کرد. ما واقعا از سفر به ایران لذت بردیم.»


سی‌ان‌ان: ایران تصورات شما را تغییر می‌دهد
پایگاه خبری سی‌ان‌ان با معرفی ایران به‌عنوان یکی از ۱۶ کشوری که باید در سال ۲۰۱۶ دیده شود، نوشته است: «هیچ مکانی به اندازه ایران تصورات شما را تغییر نخواهد داد؛ به اسکی بروید یا به ساحل، مساجد باشکوه را ببینید، به بازار بروید، شعرهای فارسی را بشنوید و چاشنی‏های موجود در غذاها را مزه‌مزه کنید. شیراز و اصفهان نیز شهرهایی‏ هستند که به خاطر حکایت‏های عاشقانه‌شان محبوبند؛ سرشاراز روستاها و زمین‏های نیمه‌عشایری. همچنین معمولا مسافرانی که به ایران رفته اند از میهمان‏نوازی مردم می‏گویند.» گزارش سی‌ان‌ان همچنین ضمن اشاره به ۱۹ اثر تاریخی و باستانی ثبت جهانی یونسکو، مانند تخت‌جمشید، یادآور شده که تعداد توریست‏های ایران روبه افزایش است و مسوولان این کشور پیش‏بینی می‏کنند تا سال ۲۰۲۵ تعداد توریست‏ها به ۲۰ میلیون نفر برسد. این گزارش با طرح این سوال که چه چیزی در رابطه با ایران جدید است، تصریح کرده: «بهتر شدن ارتباطات دیپلماتیک نتایجی مانند تسهیل سفر کردن به ایران را در پی دارند. باز شدن سفارت انگلیس هم برای گردشگری مهم است. یکی از کارمندان یک مرکز گردشگری گفته با لغو هشدار انگلیس برای سفر به ایران، این گنج بیشتر قابل دسترس خواهد بود.» سی‌ان‌ان همچنین ماه‏های مارس تا مه و سپتامبر تا نوامبر را بهترین زمان برای سفر به کشورمان دانسته است.


روزنامه لایبر بلژیک: ایران را کشف کنید
یک روزنامه بلژیکی، ایران را در صدرمقاصدی در سال ۲۰۱۶ میلادی قرار داد که شامل کشورها، شهرها و بخش‌هایی است که گردشگران آنها را در سال جدید میلادی کشف خواهند کرد. براساس گزارش روزنامه لایبر، ایران، ‌کشوری که در صدر این فهرست نشسته است، علاوه‌بر ۱۹ مکان که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند، مناطق متعدد دیدنی بازمانده از ایران باستان نیز دارد و در واقع وجود چنین پتانسیل‌هایی سبب شده تا مقامات ایران، افزایش تعداد بازدیدکنندگان از این کشور از پنج میلیون نفر در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۲۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۵ را به‌عنوان نقطه هدف صنعت گردشگری ایران مدنظر قرار دهند. این گزارش همچنین خاطرنشان کرده که در پی چنین سیاست‌هایی، گروه هتلداری فرانسوی «آکورهتل»، به‌عنوان نخستین هتل زنجیره‌ای غربی در ایران، با گشایش دو هتل در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی تهران، چندی پیش فعالیت خود را در این کشور آغاز کرده است.


Travel & Leisure: بازگشت تمدن بزرگ جهانی به عرصه توریسم
نشریه معتبر Travel & Leisure در گزارشی با معرفی ۵۰ مقصد مهم و اصلی سال ۲۰۱۶ میلادی درباره ایران نوشته: «با توافق اخیر ایران با شورای امنیت سازمان ملل و گروه ۱+۵، یکی از بزرگ‌ترین تمدن‏های جهان در حال بازگشت به عرصه توریسم جهانی است. ایران قبلا یکی از مقاصد اصلی گردشگری جهان بوده است؛ با ۱۹ اثر تاریخی و باستانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو که به ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‏رسد. اکنون دوباره گردشگران در حال کشف مجدد پایتخت پرجنب‏وجوش و جهانی این کشور، معماری مجلل بازار بزرگ اصفهان، مساجد کاشان و باغ‏های خارق‏العاده شیراز هستند.»این گزارش خاطرنشان کرده: «چیزهای بسیاری برای تعریف در مورد فرهنگ مدرن ایران هم وجود دارد؛ موزه هنرهای معاصر ایران که در سال ۱۳۵۶ تاسیس شد، شماری از مجموعه‏های کم‏نظیر هنر غربی را نگهداری می‏کند. همچنین در تهران، مرکز غیرانتفاعی سازمان آب، ویترینی برای استعدادهای هنری در حال ظهور است.» پژوهشگران Travel & Leisure خاطرنشان کرده‏اند که به خاطر دسترسی به ویزای توریستی در فرودگاه (ویزای فرودگاهی)، بهترین راه بازدید از این کشور هماهنگی با یک اپراتور گردشگری است.


World expedition: ایران؛ منزوی به‌ناحق
سایت World expedition ضمن معرفی ۸مقصد برتر برای سال ۲۰۱۶، در گزارش خود درباره ایران نوشت: «این کشور دارای تاریخی ۷۰۰۰ ساله است و به‌عنوان امپراتوری بزرگ پارسی دوره‌ای درخشان داشت. اگرچه بخش کوچکی از این کشور (عمدتا برخی از مناطق مرزی با عراق، افغانستان و پاکستان) به‌عنوان منطقه ممنوعه باقی مانده است، اکثریت قریب به اتفاق مناطق این کشور برای سفر عالی است.»این رسانه خارجی با اشاره به اینکه برای بیش از دو دهه متمادی سفر به ایران را پیشنهاد کرده‌، افزوده: «در این پیشنهادها توضیحاتی در مورد «بهترین‌های ایران» شامل جاهای نمادینی که دیدنشان واجب است، داده می‌شود مانند تهران، شیراز (مقبره‌های شاعران مشهور)، پرسپولیس (نمونه‌ای باورنکردنی از حکمرانی امپراتوری هخامنشی) و یزد (دومین شهر باستانی دنیا).»


گاردین: ایران، مقصد امن خاورمیانه
روزنامه گاردین در گزارشی ایران را بهترین جایگزین برای مصر به‌عنوان برترین و محبوب‌ترین مقصد گردشگری درکشورهای مسلمان معرفی کرده است. این گزارش نام کشورهایی را که همچنان در وضعیت امن به‌سرمی‌برند برای گردشگرانی که طالب اندکی ماجراجویی در سفر هستند ذکر کرده است. دراین میان نام الجزایر، ایران و کشورهای آسیای مرکزی همانند ازبکستان و قرقیزستان، عمان، سپس دبی و اردن به ترتیب دیده می‌شود. گاردین درباره ایران نوشته است: «کشوری جذاب و بسیار متنوع، پر از گنجینه‌های دیدنی برای گردشگران. پرسپولیس بزرگ‌ترین و پربیننده‌ترین مقصد پایتخت باستانی داریوش و خشایارشا است که به‌طور باورنکردنی سالم مانده است. اصفهان نیز به همین میزان مکانی است که نباید از دست داد اما مکان های کمتر شناخته‌شده و گمنامی نیز در ایران فراوان است که می‌تواند حسی از ماجراجویی را درخود داشته باشد؛ تخت سلیمان و آثار باستانی در همدان ازاین جمله است. کوهستان‌های البرز در شمال شرق سواحل خزر نیز نمونه جذاب دیگری است.» براساس این گزارش برخی تحلیلگران معتقدند که ایران با توجه به ثبات سیاسی ایجاد شده در آن می‌تواند رقیب و حتی جایگزینی درخور برای مصر باشد که تاکنون به‌عنوان پربازدیدکننده‌ترین وتوریستی‌ترین کشوردردنیای اسلامی شهرت داشته است. طبق گزارش گاردین، جان بیلبی، یک فعال گردشگری خاورمیانه به افزایش مسافران و تعداد تورهای خارجی در ایران اشاره می‌کند که از سال ۲۰۱۳ رو به فزونی است. او که خود دو تور مسافرتی به ایران داشته، برای سال جاری میلادی نیز قصد دارد ۱۵ تا ۱۶ تور را به این مقصد هدایت کند.