ترموستات کابینه

اوایل سال ۲۰۱۶ که بسیاری از آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که رقبای اصلی انتخابات ریاست جمهوری چندان جالب نیستند، برخی محافظه‌کاران مشتاقانه از ژنرال جیمز ماتیس، که طرفداران خود را در محافل نظامی دارد، خواستند وارد صحنه شود. او که سردرگم به نظر می‌رسید، در ماه آوریل این ایده را رد کرد. اکنون به نظر می‌رسد او در نقش دیگری، به‌عنوان وزیر دفاع رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، ظاهر شود. ژنرال ماتیس، اگر از سوی کنگره تایید شود، می‌تواند منطق را وارد کاخ سفیدی کند که توسط یک رئیس‌جمهور کله‌شق اداره می‌شود و علاقه‌ای به شنیدن دیدگاه‌های مخالف ندارد. ژنرال ماتیس در حالی برای این شغل معرفی شده که برخی مواضعش با آنچه ترامپ هنگام تبلیغات انتخاباتی‌اش مطرح می‌کرد، در تعارض است؛ مواردی مثل استفاده از شکنجه و توافق هسته‌ای ایران (ماتیس با شکنجه مخالف است و با حفظ توافق هسته‌ای موافق).

ژنرال ماتیس که در نیروی دریایی آمریکا رشد کرد و در سال ۲۰۱۳ بعد از هدایت فرماندهی مرکزی ایالات متحده بازنشسته شد، به ارزش اتحادهای خارجی آمریکا واقف است و شناخت عمیقی از سیاست خارجی و نقاط تعارض در سراسر دنیا دارد. طی گزارشی که او سال گذشته در مورد چالش‌های امنیت ملی به کنگره داد، نکاتی را در مورد نگرش رهبری آمریکا خلاصه کرد که کاملا با گفته‌های ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا باید نگاه داخلی داشته باشد و در مورد اتحادهای نظامی و دیپلماتیک خود تجدید نظر کند، در تعارض بود. ژنرال ماتیس به قانون‌گذاران گفته بود: «نظم جهانی نیازمند توجه آمریکایی است که عاقلانه رهبری می‌کند و مدافع آزادی‌هایی است که هر یک از ما در این اتاق از آن بهره برده‌ایم.» ماتیس برای اینکه هدایت پنتاگون را به دست بگیرد، نیاز دارد کنگره قانونی را که بازنشسته‌های ارتش را از به دست گرفتن پست‌های ارشد در وزارت دفاع تا هفت سال پس از ترک خدمت منع می‌کند، نادیده بگیرد. این در حالی است که تنها ۳ سال از بازنشستگی او می‌گذرد. سناتور کرستن گیلیبرند از نیویورک گفته که با این موضوع مخالفت خواهد کرد و آن را مخالف دموکراسی آمریکا عنوان کرده است.

این قانون برای تفکیک بین سیاست‌گذاری و اجرای امنیت ملی بسیار مهم است. ژنرال ماتیس و ترامپ باید آماده باشند که دقیقا توضیح دهند چرا او باید از این قانون معاف شود. به جز این مساله، او سابقه‌ای طول و دراز دارد که بررسی آن خالی از ارزش نیست. به‌عنوان مثال، سال گذشته ماتیس اقدام دولت اوباما مبنی بر آزادسازی زندانیان گوانتانامو را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود «وقتی زندانی می‌شوید، باید تا پایان جنگ در زندان بمانید.» او چگونه می‌تواند این موضع خود را توجیه کند؟ زندانی در خارج از کشور که اقدامات دولت آمریکا در آن ناقض قانون اساسی این کشور و نیز ناقض قوانین بین‌المللی بود، امنیت آمریکا را کاهش داده است. مساله دیگر این است که مشخص نیست آیا ژنرال ماتیس تغییرات پرسنل نظامی را که در دولت اوباما تصویب شده، اعمال خواهد کرد یا نه؛ تغییراتی مانند امکان ارائه کلیه نقش‌های نظامی به زنان و صدور اجازه خدمت کردن سربازان همجنس‌گرا. کتابی که ماتیس امسال در نشر آن همکاری داشت، حاکی از مقاومتی مخرب در برابر استفاده از شایسته‌ترین نیروهای نظامی، فارغ از هویت جنسیتی آنها است.

در این کتاب گفته شده: «می‌ترسیم که مردم بی‌اطلاع به رهبران سیاسی خود اجازه دهند آن دسته از قراردادهای اجتماعی را که به کاهش قدرت نظامی ارتش ما منجر می‌شوند، اعمال کنند.» باید گفت این ادعایی بی‌اساس است. ارتش آمریکا وقتی موانع جامعیت برداشته می‌شود، همواره قوی‌تر شده است. با اینکه ژنرال ماتیس با پرسش‌های سختی از سوی کنگره مواجه خواهد شد، اما خودش هم به سلاح‌های مهمی مجهز است. او یکی از منتقدان نحوه مدیریت بودجه نظامی از سوی کنگره بوده و به‌عنوان یک محافظه‌کار مالی، بدهی ملی را یک چالش امنیتی بلندمدت خوانده است. اوایل امسال، او شکست اعضای کنگره را در تصویب رسمی استفاده از نیروهای نظامی برای جنگ علیه داعش، زیر سوال برد. او گفته بود: «به نظر می‌رسد آنها بیشتر تمایل دارند خارج از گود بنشینند و از رئیس‌جمهور انتقاد کنند تا اینکه تلاشی کنند و موضع خودشان را نشان دهند.» قانون‌گذاران آمریکا و نیز رئیس‌جمهور این کشور، از تمایل او برای بیان افکارش منتفع خواهند شد.

منبع: نیویورک تایمز