نهاد مالی ریسک‌پذیر نداریم
دنیای اقتصاد: معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان گفت: نهادهای مالی ریسک پذیر یکی از بزرگترین خلاء های فن بازارهای کشور در راستای تجاری سازی ایده هاست.

امیر حاجی پور در گفتگو با دنیای اقتصاد در خصوص اینکه فن بازارها به عنوان طرحی ملی در سال 92 فعالیت خود را زیر نظر پارک فناوری پردیس که تحت نظارت معاونت علمی ریاست جمهوری بود آغاز کرد، اظهار داشت: در آن زمان مطابق برنامه پنجم توسعه طرحی با عنوان فن بازار منطقه ای برای حمایت و توسعه بازار بورس ایده و فناوری در 7 استان کشور از جمله اصفهان کلید خورد و اکنون به حدود 11 فن بازار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در فن بازارها طرح های نو و ابتکاری شناسایی و در یک بانک اطلاعاتی مستقر می شوند، افزود: از سوی دیگر سرمایه گذاران و افراد خواهان این ایده ها و همچنین برخی متخصصان و صاحب نظران شناسایی و در نشست هایی تخصصی طرح ها را بررسی می کنند.
وی با اشاره به اینکه فن بازارها مشتمل بر سه بخش مجازی، فیزیکی و پشتیبانی است، بیان داشت: بخش مجازی شامل ابزارهای رسانه ای و یا اطلاع رسانی از طریق سایت ها، بخش فیزیکی شامل برگزاری نشست های فناوری، دوره های آموزشی، تورهای صنعتی و فناوری و حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی و همچنین بخش پشتیبانی مشتمل بر شبکه همکاران مشاور، متخصصان، نخبگان، صنعتگران، اشخاص حقیقی و حقوقی و ... است.

به گفته حاجی پور، برقراری ارتباط بین صاحبان ایده و اختراع با صاحبان سرمایه و متقاضیان فناوری جهت تجاری سازی ایده ها و فناوری، معرفی شرکت های مشاوره ای دولتی و خصوصی جهت مشاوره در زمینه تجاری سازی ایده ها به متقاضیان، معرفی متخصصان و نخبگان به جامعه هدف، ایجاد و به روزرسانی بانک های اطلاعاتی جهت پاسخگویی به نیازهای صنعتی و مشاوره ای صنعتگران، تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و ارگان های دولتی استان، ایجاد شبکه ارتباطی بین نخبگان، سرمایه گذاران و صنعتگران استان جهت تبادل اطلاعات و تجربیات، خدمات مربوط به سرمایه گذاری مشترک برای تامین سرمایه تجاری کردن طرح های پژوهشی، خدمات مربوط به تامین مالی طرح هایی با توجیه اقتصادی و فنی و نیازمند به تسهیلات مالی، مشاوره حقوقی در زمینه مالکیت فکری، ثبت اختراع، خدمات تهیه طرح توجیهی، طرح کسب و کار و مشاوره اقتصادی تبادل فناوری، طراحی و برگزاری دوره های آموزشی، نشست های فناوری، تورهای صنعتی و فناوری و حمایت از ایده ها برای مشارکت و حضور در نمایشگاه های فناوری از جمله فعالیت های فن بازار منطقه ای استان اصفهان است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در کشور ایده زیاد است، تصریح کرد: متوسط ایده ها در ایران از متوسط جهانی بیشتر است. وی با اشاره به اینکه دو عامل کارآفرینی و ایجاد فرصت های خلاقانه و همچنین فضای کسب و کار موجب پیشرفت و موفقیت یک مجموعه یا سازمان می شود، گفت: ایران در بخش نخست شناسایی ایده ها جایگاه خوبی در دنیا دارد اما از لحاظ فضای کسب و کار شرایط مناسبی در کشور حاکم نیست.
حاجی پور تاکید کرد: یکی از خلاهای حاکم در کشور، عدم وجود نهادهای ریسک پذیر و یا VCها برای تامین مالی ایده ها است. وی افزود: ایده ها شناسایی می شود و عرضه و تقاضا برای سرمایه گذاری بر روی آنها وجود دارد اما یک سازوکار قانونی برای پیوند این دو در کشور ایجاد نشده است.

به گفته معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان، VCها و یا شرکت هایی ریسک پذیر سرمایه گذار نیستند اما با بررسی ایده ها و طرح های خاص به دنبال تامین مالی برای آنها هستند.وی با بیان اینکه فن بازارها همانند یک بنگاه معاملاتی، طرح هایی با فن آوری بالا را به هم متصل می کند، تاکید کرد: نهادهای مالی ریسک پذیر یکی از بزرگترین خلاء های فن بازارهای کشور است. وی با اشاره به برگزاری پنجمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه ای ایران که در اصفهان برپا می شود، گفت: پنجمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه ای کشور به همت مرکز فن‌بازار ملی ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و همچنین 13 فن‌بازار منطقه‌ای استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، قم، کرمان، مرکزی، هرمزگان، همدان، لرستان و یزد به میزبانی شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان برگزار می شود.

به گفته حاجی پور در بخشی از این نشست عملکرد فن بازارها شامل تسهیل تجاری سازی طرح ها و محصولات فناورانه، بازاریابی و فروش محصولات فناورانه با استفاده از طرح لیزینگ محصولات دانش بنیان، برگزاری تورهای فناوری و نشست‌های تبادل فناوری با هدف انتقال فناوری، تسهیل ورود اختراعات به بازار دارایی فکری، تکمیل بانک اطلاعات فناورانه استان، شناسایی و تامین نیازهای فناوری استان، ارائه خدمات مشاوره انتقال فناوری، راهنمایی و هدایت صاحبان ایده و سرمایه گذاران در حوزه های مختلف مرتبط با سرمایه گذاری و فناوری، تسهیل صادرات محصولات فناورانه، برگزاری دوره‌های آموزشی پیرامون مباحث مختلف فناوری و مشارکت در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: در این نشست، آخرین وضعیت فن ‌بازارهای کشور، عملکرد آنها، چالش ‌ها و مشکلات پیش روی بازار فناوری کشور، ارتباط فن بازارها با بازار دارایی فکری و نحوه درآمدزایی فن بازارها، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
به گفته معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان، در این نشست به دنبال راهکارهایی برای فعال کردن VCها و یا شرکت های ریسک پذیر هستیم.