از افزایش 26 درصدی بیمه شدگان تا بدهی 800 میلیارد تومانی

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی در آستانه چهارمین سالگرد تأسیس سازمان بیمه سلامت در نشستی میزبان اهالی رسانه بود و پس از ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

علیرضا رمزی در آغاز نشست از بدهی ۸۰۰ میلیارد تومانی این اداره کل به مراکز درمانی و مؤسسات طرف قرارداد خبر داد و تصریح کرد: درخصوص بدهی اداره کل بیمه سلامت باید به این نکته نیز توجه کرد که منابع ما توسط دولت تأمین می‏شود و به‌عبارت دیگر می‏توان گفت این رقم ۸۰۰ میلیارد تومان مطالبه ما از دولت است که به‌دلیل تأمین نشدن منابع از سوی دولت، پرداخت بدهی ما به مراکز درمانی و مؤسسات طرف قرارداد نیز یکسال به تعویق افتاده است. مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی با بیان اینکه منبع تأمین ۹۰ درصد منابع مالی بیمه سلامت دولت است، از افزایش تقریبا پنج برابری بدهی معوقه اداره کل بیمه سلامت خراسان رضوی ظرف سال‏های ۹۱ تا ۹۴ خبر داد و اظهار کرد: بدهی ما طی این مدت از ۱۶۰ میلیارد تومان به ۷۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. رمزی با اشاره به سیکل معیوب نظام سلامت در کشور، گفت: شاید پزشک خانواده و نظام ارجاع مرهم اصلی زخم نظام سلامت در کشور باشد زیرا مسیر درست را پیش روی بیمار قرار می‏دهد و از این طریق باعث کاهش هزینه‏ها می‏شود. وی اضافه کرد: پزشک خانواده و نظام ارجاع یکی از مسیرهای اصلی نظام سلامت است اما در برنامه چهارم و پنجم توسعه این امر مغفول مانده و باید این مسأله آسیب‏شناسی شود.

افزایش 26 درصدی تعداد بیمه‏شدگان

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی با بیان اینکه در سال ۹۱ تعداد بیمه‏شدگان تحت‌پوشش این اداره کل دو میلیون و ۹۴۸ هزار و ۸۱۳ نفر بود، عنوان کرد: این رقم در سال گذشته با افزایش ۲۶ درصدی به سه میلیون و ۷۳۱ هزار و ۹۲۸ نفر رسید. رمزی تعداد بیماران خاص تحت پوشش اداره کل بیمه سلامت خراسان رضوی را در سال ۹۱، ۴۱۰۲ نفر اعلام و اظهار کرد: این تعداد در سال گذشته به ۴۱۴۳ نفر رسید که رشد یک درصدی را نشان می‏دهد. مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی با اشاره به اینکه در سال ۹۱ درآمدهای وصولی این اداره کل ۹۵ میلیارد و ۵۳۳ میلیون تومان بوده است، افزود: این رقم در سال گذشته با افزایش ۳۸ درصدی به یک هزار و ۳۲۴ میلیارد و ۲۹۴ میلیون تومان رسیده است.

رشد 269 درصدی هزینه‏های پرداختی درمان بیمه‏شدگان

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی از رشد ۲۶۹ درصدی هزینه‏های پرداختی درمان بیمه‏شدگان خبر داد و گفت: این رقم در سال ۹۱ معادل ۳۱۰ میلیارد تومان بوده و در سال ۹۴ به یک هزار و ۱۴۸ میلیارد تومان افزایش یافته است. رمزی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی تعداد مؤسسات طرف قرارداد اداره کل بیمه سلامت خراسان رضوی ظرف سه سال گذشته، اظهار کرد: سال ۹۱ این رقم ۱۵۷۹ مؤسسه بوده که در سال گذشته به ۱۸۱۴ مؤسسه افزایش یافته است. وی با بیان اینکه در سال ۹۱ اقلام دارویی تحت‌پوشش اداره کل بیمه سلامت استان ۲۰۴۶ قلم بوده است، خاطرنشان کرد: این اقلام با افزایش ۱۳ درصدی ظرف سه سال گذشته به ۲۳۰۳ قلم رسیده است.