5 «قدم» مالی برای فرزند «نورسیده»

اگر به تازگی یک فرزند به جمع خانواده شما اضافه شده است یا اینکه چشم انتظار به دنیا آمدن یک بچه هستید، در شرایط جدید به احتمال زیاد در حال طراحی برنامه‌ریزی‌های بزرگ برای آینده خانواده‌تان هستید. یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام طراحی برنامه‌های پیشرفت خانواده، باید در نظر گرفت این است که چگونه عادات مالی، مسوولیت‌ها و اهداف ممکن خود را در راستای اهداف خود تغییر دهید. این رویکرد باعث می‌شود که شما نگرانی‌های مالی را درخصوص اضافه شدن عضو جدید به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهید. در این مطلب ۵ نکته وجود دارد که باید با اضافه شدن یک عضو جدید در نظر بگیرید:

درباره مراقبت از فرزندان تصمیم‌گیری کنید

با به دنیا آمدن یک فرزند جدید، هزینه‌های جدید نیز برای خانواده به وجود خواهد آمد و اکثر این مخارج برای پدر و مادران در حال کار، هزینه‌های مراقبت از فرزندان است. در برخی از شرایط ممکن است که ماندن یکی از والدین و مراقبت از فرزندان به‌صرفه‌تر باشد، از زمانی که فرد در بیرون از خانه مشغول به کار باشد و هزینه‌های مراقبت را از درآمد خود پرداخت کند. برای بهتر تصمیم گرفتن در این خصوص، هزینه‌های مراقبت از فرزند خود را محاسبه کنید و به آن در مقابل درآمد خانوار وزن بدهید. این باعث می‌شود که شاید پدر و مادر گزینه‌های دیگری را برای مراقبت از فرزندان انتخاب کنند. به یاد داشته باشید که درخصوص تصمیم‌گیری این موضوع نباید عجله کنید، زیرا اگر هر یک از والدین کار خود را رها کنند، هرگونه برنامه‌های حمایتی و مزایای بازنشستگی را از دست می‌دهند و همچنین این امکان وجود دارد که فرصت‌های شغلی و پیشرفت را فدای مراقبت از کودکان کنند. بنابراین برای این تصمیم بزرگ تمام جوانب را باید در نظر گرفت.

پوشش بیمه و مزایای کار خود را درک کنید

مطمئن شوید که شما پوشش کافی (بیمه) برای مراقبت‌های بهداشتی در دوران بارداری را دارید و هنگام زایمان نیز بخشی از هزینه‌های خود را از طریق آن پوشش خواهید داد. مقررات لحاظ شده در بیمه‌نامه خود را به‌طور دقیق مطالعه کنید و به اندازه‌ای که بودجه خانواده اجازه می‌دهد، از امکانات بیمه در قبال هزینه‌های غیرمنتظره استفاده کنید. از سوی دیگر بیمه عمر خود را به دقت بررسی کنید. به‌خاطر داشته باشید که یک هزینه غیرمنتظره مانند تصادف، بیماری، مرگ زودرس یا دوری از کار می‌تواند صدمات غیرقابل جبرانی برای یک خانواده در حال رشد در پی داشته باشد. همچنین باید یک سیاست مشخص برای هزینه‌های بیمه عمر فرزند خود نیز در نظر بگیرید که به‌صورت موثر و سیستماتیک، راهی برای تنظیم مسیر مالی آینده فرزندتان ایجاد کنید.

برای هزینه‌های تحصیلی از حالا به فکر باشید

اگر شما مایل به ثبت نام فرزند خود در یک مدرسه خصوصی در مقطع ابتدایی و دبیرستان هستید، از هم اکنون فاکتورهای هزینه‌های تحصیلی را در بودجه بلندمدت خود ببینید و یک دوراندیشی درخصوص این هزینه‌ها داشته باشید. اگر این امکان وجود دارد، برای هزینه‌های دانشگاه نیز با پولی که صرفه‌جویی می‌کنید، هدفی را تعیین کنید تا در مقابل این هزینه‌ها شوک‌زده نباشید. در حالی که ممکن است که به تعویق انداختن هزینه‌های دانشگاه وسوسه‌انگیز باشد اما در مقابل، تنظیم هزینه‌های تحصیلی به‌خصوص در یک صندوق سرمایه‌گذاری باعث می‌شود که شما گام بزرگی را برای یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی بردارید. این امکان وجود دارد که در زمانی که هزینه‌های تحصیلی افزایش یابد، سایر هزینه‌های نیز شما را تحت فشار قرار دهد. بنابراین دور اندیشی درخصوص این تصمیم باعث می‌شود که در مواقع ضروری از میزان ریسک وارد شده به خانواده کاسته شود.

برای خرید‌های خود برنامه‌ریزی کنید

داشتن بچه هیجان انگیز است بخصوص که تولید‌کنندگان با درنظر گرفتن همین نکته محصولات سرگرم‌کننده هیجان‌انگیزی را برای والدین جدید تولید می‌کنند که شما با دیدن آنها وسوسه می‌شوید که آنها را خریداری کنید. علاوه بر لباس و اسباب بازی، به احتمال زیاد نیاز است که میز، تخت، صندلی ماشین، صندلی کودک و بیشتر از این موارد را تهیه کنید. قبل از اینکه شما تسلیم فوج مخارج شوید یا در آنها غرق شوید، تعیین کنید که واقعا به چه چیزی نیاز دارید و می‌خواهید که آنها را داشته باشید. در ابتدا لیستی تهیه کرده و بعد از آن شروع به بررسی و مقایسه برای انتخاب بهترین خرید کنید. در این میان بد نیست که با دوستان و اعضای خانواده که کودکان خردسال دارند صحبت کنید. شاید وسایلی باشد که دیگر به درد کودک آنها نخورد ولی سالم بوده و شما بتوانید از آن استفاده کنید. به هر حال بچه‌ها بزرگتر شده و خیلی از وسایل غیرقابل استفاده می‌ماند و ممکن است بتوانید برخی از اقلامی که در لیست‌تان هست را از بین وسایل آنها که هنوز در وضعیت خوبی هستند انتخاب کنید.

اهداف مالی، اسناد و مدارک قانونی خود را بررسی کنید.

با همه برنامه‌ریزی مالی و آینده نگری که برای کودک خود می‌کنید، احتمالش زیاد است که بعضی از اهداف بلندمدت مهم را فراموش کرده باشید. یکی از کارهای مهم که بهتر است از ابتدا در مورد آن فکر کنید این است که یک درصد از درآمد خود را در یک حساب بازنشستگی یا یک صندوق سرمایه‌گذاری معتبر پس‌انداز کنید. این مورد باعث می‌شود که در بلندمدت یک درآمد مشخص داشته باشید .داشتن برنامه‌ریزی قبل از اینکه کودک به دنیا بیاید می‌تواند کمک بسیار موثری در مدیریت کردن مسائل مالی به شما باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که می‌توانید در این زمینه از یک متخصص امور مالی مشاوره بگیرید، کسی که می‌تواند یاور شما در رسیدن به اهداف مالی‌تان در هر مرحله‌ای از زندگی باشد. این موارد می‌تواند از بزرگ کردن بچه‌ها گرفته تا مسائل مربوط به بازنشستگی باشد.

5 «قدم» مالی برای فرزند «نورسیده»