از قهرمانی ها تا انحلال‌ها
مسعود سعیدی- ورزش اصفهان در سال 94، اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری را به خود دید و این اتفاقات، هر کدام در جایگاه خود، شرایط متفاوتی را برای آن رقم زدند. مردم اصفهان اگرچه در ابتدای امسال با کسب دو قهرمانی در مسابقات لیگ برتر و جام حذفی توسط سپاهان و ذوب‌آهن شاد شدند اما در ادامه به دلیل اتفاقاتی نظیر انحلال برخی تیم‌های لیگ برتری و البته شرایط ناگوار سپاهان در لیگ برتر، چهره غمگین به خود گرفتند.دنیای اقتصاد با برشمردن شش اتفاق مهم ورزش اصفهان در حوزه‌های مختلف از فوتبال گرفته تا دیگر رشته‌های ورزشی، به بررسی این اتفاقات پرداخته است.
1) قهرمانی سپاهان در لیگ برتر
معجزه سال ۹۴ در مسابقات لیگ برتر، همان ابتدای فصل و با قهرمانی سپاهان در مسابقات لیگ برتر رخ داد. جایی که طلایی‌پوشان اصفهان در عمل شانس چندانی برای قهرمانی خود در مسابقات لیگ برتر نمی‌دیدند اما در نهایت جام قهرمانی را بالای سر بردند. داستان از این قرار بود که به دلیل وضعیت امتیازی صدر جدول، سپاهان تنها در صورتی به قهرمانی دست پیدا می‌کرد که مقابل سایپا به پیروزی برسد و از سوی دیگر، دیدار تیم‌های تراکتورسازی و نفت تهران هم با تساوی به پایان برسد. در شرایطی که طلایی‌پوشان با وجود پیروزی، به دلیل جلوتر بودن تراکتورسازی مقابل نفت تهران، خود را در رده دوم می‌دیدند، به یک باره با تساوی تیم‌‌های تراکتورسازی و نفت تهران، همه چیز تغییر کرد و قهرمان لیگ برتر به یک باره از تراکتورسازی به سپاهان تغییر یافت تا مهم‌ترین اتفاق فوتبالی فصل در اصفهان و با قهرمانی سپاهان رقم بخورد. البته طلایی‌پوشان اصفهان در فصل بعدی عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشتند و در حال حاضر، نشانی از قهرمان فصل گذشته لیگ برتر در خود ندارند.

2) قهرمانی ذوب‌آهن در جام حذفی
دومین اتفاق مهم ورزش اصفهان در سال ۹۴ اما، به قهرمانی ذوب‌آهن در مسابقات جام حذفی اختصاص داشت، جایی که نماینده اصفهان به دلیل درخشش ویژه خود در مسابقات جام حذفی و البته عملکرد بسیار مناسبی که در لیگ برتر داشت، تا فینال این رقابت‌‌ها پیش رفت. البته اگرچه کمتر کسی قهرمان نشدن ذوب‌آهن در جام حذفی را پیش‌بینی می‌کرد اما با این حال، شاگردان یحیی گل‌محمدی مقابل نفت تهران باز هم به پیروزی رسیدند تا ثابت کنند فوتبال اصفهان در سال ۹۴ یکی از بهترین سال‌های خود طی فصول گذشته را به نمایش گذاشته و عملکرد خوبی از خود بر جای می‌گذارد.

3) رقابت‌های آسیایی فوتسال
بدون نماینده اصفهان، در نصف‌جهان!
یکی از اتفاقات مهم ورزش اصفهان در سال گذشته شاید، برگزاری رقابت‌هایی بود که اصفهان در آن هیچ نماینده‌ای نداشت. در شرایطی که شهرهای مختلفی برای برگزاری رقابت‌های فوتسال لیگ قهرمانان آسیا به کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد شده بود، لیگ قهرمانان آسیا مرداد امسال با حضور نمایندگان کشورهای آسیایی در اصفهان و به میزبانی سالن ورزشی 25 آبان این شهر برگزار شد تا نماینده فوتسال کشور با وحید شمسایی، این بار در اصفهان میزبانی این رقابت‌ها را بر عهده بگیرد. تأسیسات دریایی تهران در شرایطی که انتقادات بسیاری به میزبانی هیئت فوتبال اصفهان وارد کرده بود، در نهایت در همین شهر قهرمانی این مسابقات را ازآن خود کرد تا ورزش اصفهان یک اتفاق متفاوت را در سال 94 تجربه کند. البته فارغ از بدهی‌های سنگینی که این مسابقات بر دوش هیات فوتبال اصفهان و اداره‌کل ورزش و جوانان استان گذاشت و جدای از مشکلات مختلفی که در آن وجود داشت، بهره برداری از ورزشگاه نیمه‌کاره 25 آبان به عنوان یک حرکت ماندگار از این مسابقات، در ذهن اهالی ورزش اصفهان همچنان باقی است.

۴) مدال‌های مهم ورزشکاران اصفهان در مسابقات جهانی و آسیایی
یکی از اتفاقات شیرین ورزش اصفهان در سال ۹۴، مدال‌های رنگارنگ ورزشکاران این استان در مسابقات مختلف و البته موفقیت بسیاری از آنها در مسابقات دیگر بود. این افتخارات از ترانسفر احسان حاج‌صفی به بوندس لیگای ۲ گرفته تا قهرمانی سپهر محمدی با تیم ملی فوتسال در مسابقات جام ملت‌های آسیا، قهرمانی اعظم آخوندی با تیم ملی فوتسال بانوان در جام ملت‌های آسیا، کسب سهمیه ورودی المپیک ۲۰۱۶ از سوی رضا قاسمی، کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۶ توسط سجاد مردانی، کسب نخستین استاد بزرگی رشته شطرنج اصفهان توسط شاهین زنگنه، و البته کسب سهمیه ورودی هادی نوری به پارالمپیک در مسابقات تیراندازی با کمان جانبازان و معلولان بود.افتخارآفرینی ستاره چابکی در مسابقات تکواندو بانوان قهرمانی نونهالان جهان، درخشش زینب ملکی در رشته والیبال نشسته و کسب سهمیه ورودی پارالمپیک، کسب سهمیه المپیک از سوی گلنوش سبقت‌اللهی در مسابقات تیراندازی با تپانچه ، افتخارآفرینی زهرا کیانی در مسابقات ووشوی قهرمانی جوانان آسیا و رکوردداری فرزانه فصیحی در مسابقات دوی ۶۰ متر ایران نیز از دیگر اتفاقات خوب در این حوزه به شمار می‌رفت.

5) داستان تلخ انحلال تیم‌ها
ورزش اصفهان در سال ۹۴ اما دوران تلخی را نیز پشت‌سر گذاشت که مهم‌ترین این دوران به انحلال تیم‌های ورزشی آن و تا آستانه انحلال رفتن برخی از این تیم‌ها به شمار می‌رفت.نخستین خبر تلخ از انحلال نمایندگان اصفهان در مسابقات مختلف، به انحلال کاشی نیلو نماینده اصفهان در لیگ برتر فوتسال اختصاص داشت که به دلیل بی‌توجهی‌های صورت گرفته و البته مشکلاتش در ماه‌های ابتدایی حضور در لیگ برتر، تصمیم به کنار کشیدن از لیگ برتر گرفت. این تیم اصفهانی در نهایت آبان امسال تصمیمش را به صورت قطعی اعلام کرد و با عدم حضور در مسابقات خود، توسط کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال از لیگ برتر کنار گذاشته شد.دومین اتفاق تلخ ورزش اصفهان در حوزه انحلال تیم‌ها نیز به کنار کشیدن تیم بسکتبال آینده‌سازان میهن نجف‌آباد از مسابقات لیگ برتر اختصاص داشت و این تیم اصفهانی که ابتدای فصل با هدف درخشش در مسابقات و البته قهرمانی در یک بازه ۳ ساله قدم به رقابت‌ها گذاشت، به دلیل مشکلات مالی تصمیم به خروج گرفت تا در نهایت پا جای پای پمینا، دیگر نماینده اصفهان در لیگ برتر بسکتبال بگذارد. البته بسکتبال اصفهان امسال با پدیده نوظهور کنار کشیدن این تیم در میانه‌های فصل نیز مواجه شد تا ثابت کند که مسئولان غیرحرفه‌ای این باشگاه، علاوه بر بی‌اعتبار کردن آبروی خود، به اعتبار بسکتبال استان اصفهان نیز لطمه جبران‌ناپذیری زدند.تیم فوتبال بانوان آینده‌سازان میهن اصفهان نیز که به عنوان یکی از تیم‌های مدعی لیگ برتر به شمار می‌رفت، در زمستان امسال تا آستانه انحلال پیش رفت اما پادرمیانی بزرگان این تیم، مانع از رخ دادن این اتفاق تلخ شد. همچنین مشکلات موجود در تیم تکواندوی گیتی‌پسند نیز یکی از اتفاقات تلخ ورزش اصفهان در این حوزه بود تا چهارگانه اتفاقات تلخ انحلالی در ورزش استان را تکمیل کند.

6) حرکتی برای تکمیل نیمه‌تمام ورزشگاه نقش‌جهان!
شاید بتوان از حرکت جدی در ساخت ورزشگاه نقش‌جهان به عنوان یکی از مهم‌ترین اتفاقات ورزش استان در این سال نام برد؛ جایی که ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان با ورود جدی شرکت فولاد مبارکه وارد فاز جدیدی شد و قرار است این شرکت، با رفع نواقص فاز نخست و اضافه کردن بخش‌هایی به آن، بهره‌برداری از این ورزشگاه را در سال آینده رقم بزند.در ابتدا قرار بود که ورزشگاه نقش‌جهان در فاز دوم و با بیش از 75 هزار صندلی برای مردم اصفهان تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد اما در آخرین روزهای سال 94 اعلام شد که این ورزشگاه، تنها با 40 هزار صندلی از سوی شرکت فولاد مبارکه تکمیل شده و در اختیار فوتبال اصفهان قرار خواهد گرفت. بدون شک حتی با وجود تغییر در نحوه ساخت این ورزشگاه، اینکه قرار است نقش‌جهان پس از سال‌ها برای اصفهانی‌ها آماده بهره‌برداری شود، یکی از مهم‌ترین رخدادهای ورزش استان حتی در 10 سال اخیر به شمار خواهد رفت.