یکی از غذاهای رایج نه‌تنها ایران؛ بلکه نقاط مختلفی از دنیا سیب‌زمینی است که فواید آن بسیار است و به گوش همه آشناست استفاده از سیب‌زمینی به‌عنوان یک غذای کامل و مقوی باعث شده که اکثر موارد از بقیه فواید و ویتامین‌های و مواد مغذی آن غاقل شویم و به این بسنده کنیم که این غذای کامل برای بدن ما مفید است و از دیگر خواص این غذای خوشمزه غافل می‌شویم.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پودر ساخته‌شده از سیب‌زمینی معمولی می‌تواند خون را منعقد کند، بریدگی‌های کوچک را ببندد و به روش‌های جراحی کمک می‌کند. مصرف نکردن سیب‌زمینی در وعده‌های غذایی مختلف می‌تواند موجب بروز مشکلات عصبی و پرخاشگری شود.

خواص سیب‌زمینی
۱- سیب‌زمینی دارای مقدار زیادی ویتامین (آ - ب- ث) نشاسته و مواد معدنی است.
2- سیب‌زمینی به علت داشتن ویتامین برای قلب مفید است.
۳- سیب‌زمینی به علت داشتن فسفر، تقویت‌کننده نیروی جنسی و مغز است.
4- اگر سیب‌زمینی رنده شده را به‌صورت مرهم روی سوختگی‌های سطحی بگذارید و این کار را دو ساعت به دو ساعت تکرار کنید سوختگی به‌زودی التیام می‌یابد.

5- برای درمان ضرب خوردگی می‌توان 200گرم سیب‌زمینی پوست کنده را پخته و پس از له کردن، آن را در پارچه نازکی بریزید و وقتی که گرمی آن معتدل شد به‌صورت مرهم، روی عضو ضرب خورده بگذارید.
۶- مرهم پوره سیب‌زمینی بیماری جرب را درمان می‌کند؛ بنابراین باید ۲۰۰ گرم سیب‌زمینی را پوست کنید و آب‌پز کنید و پس از له کردن به‌صورت پوره در آورید و در پارچه نازکی ریخته وقتی ملایم شد روی محل موردنظر قرار دهید.
7- رژیم غذایی با سیب‌زمینی، بیماری دیابت را معالجه می‌کند؛ بنابراین اشخاص بیمار باید سیب‌زمینی را به‌صورت آب پز، پوره، سرخ کرده و تنوری مصرف کنند.
۸- در معالجه اسهال، ورم روده و التهاب دستگاه ‌هاضمه از جوشانده سیب‌زمینی به‌صورت تنقیه استفاده است.

۹- اگر سیب‌زمینی آب پز را با گیاهان یا دانه‌های لعاب‌دار (مانند قدومه، اسپرزه - و...) به‌صورت جوشانده در آورند و مرهم آن را بر روی ورم‌ها و التهابات سطحی،کوبیدگی‌ها، ضرب خوردگی‌ها و ورم حاد انگشتان قرار دهند اثر شفا بخشی خواهد داشت.
10- اگر سیب‌زمینی رنده شده یا گرد سیب‌زمینی را در محل سوختگی‌ها ی بدن، خراش‌های سطحی پوست، بیماری اگزما قرار دهند و روزی چند مرتبه تعویض کنند آنها را تسکین خواهد داد.
۱۱- سیب‌زمینی ضد کم خونی است.
12- جوشانده سیب‌زمینی مخلوط با دم کرده شیرین بیان، ادرارآور است و برای اشخاصی که به سنگ کلیه و مثانه و بند آمدن ادرار مبتلا هستند، مفید است.
۱۳- جوشانده برگ و گل سیب‌زمینی به مقدار ۳۰ گرم دریک لیتر آب، نوشابه‌ای به وجود می‌آورد که به مقدار کمی دارای مواد مخدر و خواب‌آور است.

۱۴- جوشانده ۳۰ گرم برگ سیب‌زمینی در یک لیتر آب، برای اشخاص که مبتلا به رماتیسم و نقرس هستند، تجویز می‌شود.
15- سیب‌زمینی، سبزی سالم و مفیدی است که مصرف ان برای اشخاص مبتلا به ورم مفصل یا باد مفصل وافراد دچار چاقی و اضافه وزن که نباید چربی و روغن بخورند، تجویز شده است.
۱۶- سیب‌زمینی از سبزی‌هایی است که خیلی زود هضم می‌شود.

۱۷ با سیب‌زمینی رنده شده مخلوط با روغن زیتون، مرهمی می‌توان تهیه کرد که برای معالجه مفاصل دردناک بسیار مفید است.
18- جوشانده برگ و گل سیب‌زمینی به مقدار 30 گرم در یک لیتر آب برای اشخاص مبتلا به اسهال، تشنج و حملات عصبی مفید است.
۱۹- سیب‌زمینی غشاء معده را اصلاح می‌کند و اسهال و اسهال خونی را درمان می‌کند.
20- سیب‌زمینی به علت داشتن مقدار زیادی مواد نشاسته‌ای یک غذای نیرو بخش است.

21- آب سیب‌زمینی خام را در موارد زیادی برای درمان ترشی اسید معده، انواع اولسرهای معده و اسهال کودکان شیر خواره تجویز کرده‌اند و نتایج بسیار مفیدی از آن گرفته‌اند.
۲۲- آب سیب‌زمینی خام برای درمان زخم معده، مفید است. چون مزه سیب‌زمینی خام نامطبوع است می‌توان آن را با عسل یا آب گوجه فرنگی یا هویج مخلوط کرد و مصرف کرد.
23- اگر سیب‌زمینی خام را رنده کرده و با روغن زیتون مخلوط کنند برای معالجه بواسیر مفید است.

24- اگر سیب‌زمینی خام را رنده کرده و با روغن زیتون مخلوط کنند برای معالجه زخم‌های ناشی از سوختگی، کورک و دمل‌های چرکی و اولسرهای ساق پا که بر اثر کمبود ویتامین ث ایجاد می‌گردد، مفید است