تصور زندگی بدون گوشی‌های هوشمند در حال حاضر غیرممکن است. بسیاری از افراد اولین چیزی که صبح بعداز بیدار شدن و آخرین چیزی که شب قبل از خواب چک می‌کنند گوشی هوشمندشان است. بر اساس تحقیقات انجام گرفته «شش نشانه» برای هر نوع اعتیاد رفتاری تعیین شده است. آمارها نشان می‌دهد ۶۸ درصد بزرگسالان آمریکایی گوشی‌ خود را شب‌هنگام در کنار بالشت خود گذاشته و به خواب می‌روند. جمعیت کثیری به پیام دادن در حین رانندگی مشغول هستند. آمارگیری موسسه‌ هاریس اینتراکتیو همچنین نشان می‌دهد یک‌سوم افراد در طول پخش فیلم گوشی‌ خود را چک می‌کنند، ۱۲ درصد هم در کلیساها این‌کار را انجام می‌دهند و حدودا 10 درصد نیز اقرار کرده‌اند که در برخوردها و دور همی‌های صمیمانه با گوشی خود مشغول هستند. بعضی افراد در تشییع جنازه با جنازه عکس‌های سلفی می‌گیرند و حالا پروژه‌ جدید گرفتن عکس سلفی در مکان‌های عجیب و غریب مانند سرویس‌های بهداشتی و... دیده می‌شود.
به نظر شما این شیوه رفتاد، اعتیاد به گوشی هوشند است یا خیر؟ بله! اعتیاد به تلفن درست در همان رده‌ اعتیاد به کامپیوتر و گیمینگ قرار دارد و همگی زیرمجموعه‌ای از اعتیادهای‌ رفتاری هستند. هرچیزی که در ذهن شما احساس لذت و هیجان ایجاد کند می‌تواند شما را به خود وابسته کند. ازخود بی‌خود شدن یا از دست رفتن کنترل بر هر چیزی یکی از عناصر ضروری و لازم برای هرگونه اعتیاد است. به گزارش بخش تکنولوژی سایت یاهو، بر اساس تحقیقات انجام گرفته «شش نشانه» برای هر نوع اعتیاد رفتاری تعیین شده است. با این توضیحات شما در چه جایگاهی از اعتیاد به گوشی قرار دارید و آیا اساسا شما به گوشی خود معتاد هستید؟ اگر می‌خواهید به جواب خود برسید بهتر است در ادامه با این گزارش همراه باشید. در ادامه به ۶ نشانه اعتیاد اشاره می‌کنیم و شما با پاسخ دادن به هر کدام از آنها می‌توانید متوجه شوید که آیا به گوشی یا تبلت خود اعتیاد دارید یا خیر.
اولویت: رفتاری که عمیقا در برنامه روزانه‌تان جای گرفته مهم و دارای اولویت می‌شود.
۱. ‌نخستین چیزی که بعد از بیدار شدن از خواب به دنبالش می‌گردم گوشی موبایل است.
۲. در مسیر رفتن سر کار اگر متوجه شوم گوشی را جا گذاشته‌ام از همان مسیر دور می‌زنم و به خانه بر‌می‌گردم.
احساس شادی عمیق: چه کسی می‌داند در پشت صدای beep، buzz، سوت یا زنگ ریتمیکی که به گوش‌ می‌رسد چه چیزی وجود دارد؟ احساس یا هیجانی که در پی استفاده از تلفن به شما دست می‌دهد یک تعدیل‌کننده حال‌و‌هوا است که منجر به احساس شادی عمیق می‌شود.
۳. هنگامی که خسته و بی‌حوصله هستم با گوشی مشغول می‌شوم.
۴. من برای فرار از شرایط بد اجتماعی به تماس‌های تلفنی روی می‌آورم.
مقاومت: در افرادی که به مواد مخدر و الکل اعتیاد دارند، مقاومت به معنای افزایش روز‌افزون (دوز) یک رفتار برای رسیدن به اندازه‌ (خماری) دلخواه است.
۵. من هر روز بیش‌تر از روز قبل وقت خود را صرف گوشی‌ام می‌کنم.
۶. بیش از حد با گوشی‌ام بازی می‌کنم.
عوارض ترک: کج‌خلقی، فشار، اضطراب، ناامیدی که با دور شدن از گوشی به شما دست می‌دهد مثال‌های خوبی برای عوارض ترک هستند.
۷. زمانی ‌که گوشی‌ام آنتن نمی‌دهد کلافه می‌شوم.
۸. هنگامی که گوشی‌ام را گم می‌کنم دچار وحشت می‌شوم.
درگیری: نتیجه‌ مشترک اعتیاد به تلفن درگیری است. همسر و فرزند شما به شما می‌گویند که همیشه سرتان در گوشی است؟ همیشه مشغول پیام‌دادن، تماس‌گرفتن و ایمیل زدن و نابود کردن اوقات خصوصی و تعطیلاتتان هستید؟ آیا در حین کار کردن با بازی کردن، از فیس‌بوک دیدن کردن و بسیاری برنامه‌های گوشی‌تان درگیر می‌شوید؟
۹. همسر، دوستان و خانواده به خاطر استفاده از تلفن مدام سرزنشم می‌کنند.
۱۰. در حین رانندگی از تلفن استفاده می‌کنم.
برگشت به وضعیت اولیه: با این آگاهی که استفاده از تلفن می‌تواند خوب بودن ما را تحت‌تاثیر قرار دهد، دست از آن می‌شوییم اما مجددا به سمتش باز می‌گردیم.
۱۱. سعی کردم استفاده ازگوشی را محدود کنم اما این کار مدت زیادی دوام نیاورد.
۱۲. می‌خواهم کمتر از گوشی‌ام استفاده کنم اما نگرانم که شاید نشود و نتوانم.
معتاد به گوشی هستید یا خیر؟
هشت پاسخ موافق یا بیشتر داده‌اید، در نخستین فرصت به پزشک مراجعه کنید.
پنج تا هفت پاسخ موافق، با سرعت زیاد به سمت اعتیاد به گوشی پیش می‌روید.
سه تا چهار پاسخ موافق، هنوز به نقطه‌ اعتیاد نرسیده‌اید اما باید از این مساله که گوشی شما تا چه حد بر زندگی‌تان تاثیرگذار است آگاهی لازم را داشته باشید و مراقب باشید.
صفر تا دو پاسخ موافق، شما احتمالا در صومعه زندگی می‌کنید و راهب هستید! ترس از تکنولوژی با شما همراه است.