مراسم روز ملی خیام  با حضور علی جنتی برگزار می‌شود
ایسنا-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مراسم گرامی‌داشت روز ملی خیام با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
سیدسعید سرابی که در نشست خبری تشریح برنامه‌های بزرگداشت فردوسی سخن می‌گفت، در ادامه اظهار کرد: این مراسم ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری (امروز) در نیشابور برپا خواهد شد. وی اعلام خواهرخواندگی شهرهای مراغه و نیشابور، رونمایی از مجسمه حکیم عمر خیام و گلبارن آرامگاهش، همایش شعر و موسیقی و برگزاری کارگاه خوشنویسی و هنرهای تجسمی را از برنامه‌های این روز در نیشابور برشمرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه در رابطه با همایش ملی روز فردوسی در دانشگاه فردوسی مشهد که با حضور اساتید و پژوهشگران برگزار شد، گفت: 120 مقاله علمی به این همایش راه یافته که در این چارچوب 30 مورد به عنوان مقالات برتر انتخاب شدند و از 10 مقاله نیز بطور ویژه تقدیر می‌شود. وی اعطای نشان فرهنگی هنری فردوسی به سه پژوهشگر برتر، تجلیل و تکریم اساتید زبان و ادبیات فارسی و نیز فردوسی‌شناسان مطرح و هنرمندانی را که در این زمینه دستاورد فاخر داشته‌اند، از دیگر برنامه‌های بزرگداشت فردوسی برشمرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: همچنین پنجمین کنگره شعر از توس تا نیشابور طی روزهای ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت جاری با حضور شاعران برجسته کشور در شهرهای مشهد و نیشابور برگزار می‌شود. وی افزود: تاکنون ۴۰۰ نفر با هزار و ۶۲۲ اثر برای حضور در این گنگره اعلام آمادگی کرده‌اند و در همین چارچوب دو مراسم شب شعر در شهرهای هرات در افغانستان و دوشنبه در تاجیکستان پس از برگزاری مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.
سرابی همچنین گفت: به همین مناسبت با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و صدا و سیمای خراسان رضوی نیز متنی میان دانش‌آموزان در مدارس و نشست اعضای شورای شهر و شورای عالی استان‌های کشور قرائت خواهد شد.