6 نکته برای تقویت توانایی مالی کودکان
این موضوعی طبیعی است که شما بخواهید فرزندانتان تمام ابزار مورد نیاز را برای موفقیت در زندگی داشته باشند. اما کلید موفقیت در دست کودکانی است که در دوران کودکی، به خوبی توانایی مدیریت مالی را کسب کرده باشند. مواردی مانند جلوگیری از ایجاد بدهی‌های سنگین و نحوه پس‌انداز کردن، چه برای حصول یک هدف مشخص و چه برای مقابله در برابر یک بحران غیرمنتظره می‌تواند به شکل ابتدایی در دوران کودکی آموزش داده شود. اما چگونه می‌توانید این مهارت‌ها را به کودکان خود منتقل کنید. در این مطلب مواردی مطرح شده است که با استناد به آن می‌توانید مهارت‌های مالی بچه‌های خود را بهبود دهید. این مطلب توسط سوزان ادموند در سایت «استاف» منتشر شده است. او در نوشته خود از نظرات دو کارشناس ارشد مالی بهره برده است.
پول توجیبی
اگر به فرزندان خود پول توجیبی می‌دهید، راه مناسب استفاده از آن را به بچه‌ها بگویید. دیوید بویل، مدیر گروه آموزش سرمایه‌گذاری در «کمیسیون توانایی مالی» پیشنهاد می‌دهد که نیمی از مبلغ پول توجیبی را در یک حساب پس‌انداز قرار دهید و نیمی از این مبلغ را برای خرج کردن به بچه خود دهید. همچنین او را از اقدام خود در پس‌انداز کردن نیمی از میزان پول توجیبی، مطلع کنید. این موضوع باعث می‌شود که آنها از یک سو حس انجام یک کار ارزشمند را تجربه می‌کنند و آن را فرا می‌گیرند و از سوی دیگر یک پس‌انداز برای آینده فرزندان ایجاد می‌شود.همچنین از آنها درخواست کنید که در قبال پرداخت پول توجیبی، کارهایشان را انجام دهند. آنها را به این شیوه تشویق کنید که با انجام این کارها به پول خود برسند. در این راه اپلیکیشن‌های متعددی نیز وجود دارد که به آنها نحوه مدیریت پول توجیبی را آموزش می‌دهد. یکی از این برنامه‌ها به همین نام، یعنی «پول توجیبی» (Pocket Money) است که به سادگی می‌تواند تکنیک‌های ساده بانکی و چگونگی هزینه کرد فرزندان را آموزش دهید. از این برنامه یک نسخه رایگان و یک نسخه پولی وجود دارد. ASB برنامه دیگری است که به‌صورت هوشمندانه، امکانات یک قلک مجازی را فراهم می‌آورد.

حساب‌های بانکی
روزهایی که خانواده‌ها سکه‌هایشان را می‌شمردند به پایان رسیده است. کلر ماتیوز، یک کارشناس بانکی در دانشگاه «میزی» در این خصوص گفت: «در حال حاضر پول نقد بسیار کمی در اختیار خانوارها است، این موضوع بدان معنی است که شما باید آموزش‌های مالی را به فرزندانتان بدون پول نقد آموزش دهید که این روش کمی چالش برانگیز خواهد بود، زیرا شما باید از یک راه انتزاعی بهره بگیرید. البته هنوز امکان درس دادن مالی به بچه‌ها وجود دارد، اگرچه که پول نقد کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.»کارشناسان بانکی تاکید کردند که در روش اعطای پول توجیبی از طریق حساب بانکی مزایایی نیز وجود دارد. کودکانی که پول توجیبی خود را از طریق حساب بانکی خود دریافت می‌کند، می‌توانند از اثر نرخ سود بانکی بر حساب خود بهره ببرند و این ارزش پس‌اندازشان را بالا خواهد برد، از سوی دیگر دریافت سود بانکی برای پس‌اندازها درس بسیار خوبی برای آینده است. آنها به خوبی مشاهده می‌کنند که هنگامی که پس‌اندازشان افزایش می‌یابد، نرخ سود نیز رشد می‌کند، بنابراین انگیزه بچه‌ها برای افزایش پس‌انداز تقویت می‌شود.»

اهداف
به بچه‌های خود آموزش دهید که برای خود اهدافی در جهت پس‌انداز مالی قرار دهند. حتی این هدف می‌تواند خریدن یک اسباب بازی جدید یا داشتن ذخیره مالی برای هزینه در تعطیلات باشد. بویل می‌گوید: «این یک راه بسیار مناسب است که به بچه‌ها آموزش می‌دهد به‌جای اینکه مستقیما درخواست پول کنند، به فکر استفاده از پس‌انداز خود باشند. نوشتن اهداف آنها کمک خواهد کرد که نخست اهداف را اولویت‌بندی کنند و برای رسیدن به هدف، مبلغی را که نیاز دارند کنار بگذارند.»

وام‌ها
شما ممکن است هر از گاهی پولی را به بچه‌های خود قرض دهید. ماتیوز در این مبحث می‌گوید که این یک ایده خوب است که مطمئن شوید بچه‌ها همیشه مجبور هستند، بدهی خود را پس دهند. به گفته او، پدر و مادر می‌توانند هزینه‌ای را برای قرض گرفتن پول بچه‌ها در نظر بگیرند. این راه به آنها کمک خواهد کرد که درک کنند قرض گرفتن، مانند وام‌های بانکی همیشه هزینه‌ای به همراه خواهد داشت.

بحث کردن درباره مسائل مالی
بچه‌های خود را در مباحث، چالش‌ها و تصمیم‌گیری‌های مالی درگیر کنید و از آنها در این موارد نظرخواهی کنید. بویل در این خصوص می‌گوید: «خریدهای عمده و به شکل فله‌ای، پس‌انداز کردن در طی زمان، حتی بحث کردن درخصوص خرید از یک برند تجاری و مقایسه این برند نسبت به سایر برندها، مباحثی است که می‌تواند برای بچه‌ها چالش برانگیز باشد. من فکر می‌کنم این یک موضوع بسیار مهم است.»ماتیوز نیز نظر مشابهی در این موضوع دارد. به گفته او، ضرورتی ندارد که درباره میزان دستمزد و نحوه به‌دست آوردن آن، به بچه‌هایتان توضیحی ارائه کنید، اما این ایده خوبی است که شما درخصوص راه‌ها و انتخاب‌های مالی خانواده، آنها را مطلع کنید. اگر شما منابعی را کسب کرده‌اید که برای خرج کردن در سفر یا رفتن به سینما هزینه می‌کنید، بچه‌های خود را درخصوص چگونگی تصمیم‌گیری، مطلع و همچنین آنها را درخصوص گزینه‌ها و انتخاب‌های پیش رو آگاه کنید. در این راه لازم نیست که همه اطلاعات و دانش مالی را با جزئیات منتقل کنید، بلکه می‌توان یک تصویر مالی از منابع و مصارف خانواده در ذهن فرزندانتان ایجاد کرد.

آموزش‌های اقتصادی
بچه‌های خود را با برنامه و آموزش‌های اولیه اقتصادی آشنا کنید. آموزش اولیه اقتصادی باعث می‌شود که مفاهیم در ذهن کودکان شکل بگیرند. برخی از نرم‌افزارها هستند که آموزش اولیه درخصوص بازار بورس و سرمایه‌گذاری در آن را مشخص می‌کنند که به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شوند و محیط ساده‌ای دارند و کار کردن در آن راحت است. اگر بچه‌ها بتوانند نوسانات بازارها را ببینند، درک سریعی از ارزش پول کسب می‌کنند. بنابراین، اینها ابزار مناسبی برای شروع است. این روش می‌تواند به شکل یک بازی نیز به بچه‌ها آموزش داده شود. توجه کنید که بهره‌گیری از هر یک از ابزارهای مطرح شده، می‌تواند توانایی بچه‌های شما را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهد.