متزلزل و پرجنب و جوش
از جهات مختلف چین قدرتمندتر از هر زمان دیگر است: شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری این کشور، قدرت را متمرکز کرده و دشمنان را هدف قرار داده است، و چین در مسیر حرکتش به سمت جلوی صحنه جهانی قدرتمند شده است. اما بی‌تردید پس از سوءمدیریت مالی در سال 2015 با پرسش‌هایی درباره صلاحیت دولت رو به رو است و بنابراین متزلزل تر از سال قبل وارد سال 2016 می‌شود. بسیاری از مردم چین کمتر از قبل از آینده‌ای روشن و موفق مطمئن هستند. این مساله به بی‌ثباتی بیشتر در سال 2016 منجر خواهد شد.
با وجود این شی نمایش خوبی را اجرا خواهد کرد و به سفرهایش به پایتخت‌های جهان ادامه خواهد داد. او اولین سفرش را به خاورمیانه، منطقه‌ای که پیوندهای تجاری با چین افزایش یافته است، انجام خواهد داد. چین همچنین دومین ایستگاه فضایی خود به نام تیانگونگ-۲ را در سال ۲۰۱۶ در مدار قرار می‌دهد. این کشور همچنین تلاش‌هایش را برای صادرات ظرفیت مازاد و کسب نفوذ سیاسی افزایش خواهد داد. خط آهن سریع السیر بین شانگهای و کون مینگ در سال ۲۰۱۶ تکمیل خواهد شد که این مساله به توسعه چین در جنوب شرق آسیا کمک خواهد کرد. بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا که نخستین موسسه چندجانبه مالی به رهبری چین است و در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد، به چین امکان می‌دهد تا ثابت کند می‌تواند مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشد. در اجلاس گروه ۲۰ که اواخر ۲۰۱۶ در هانگژو چین برگزار خواهد شد رهبران کشورها به برتری چین اشاره خواهند کرد. اما روابط بین‌المللی کاملا آرام نخواهد بود. سال ۲۰۱۶ شاهد انتخابات کلیدی در آمریکا و تایوان خواهد بود. در تایوان، بازگشت به قدرت حزب استقلال‌طلب«پیشروی دموکرات» در ماه ژانویه نه تنها برای حزب کمونیست چین مایه دردسر خواهد بود بلکه برای کسب و کارها نیز خوشایند نیست. کسب و کارها نگران سردی مجدد روابط بین چین و تایوان هستند. در آمریکا هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در رقابت‌های انتخاباتی از چین به شدت انتقاد می‌کنند، اما هرکدام که پیروز انتخابات شوند، سیاست در قبال چین را به‌طور اساسی تغییر نخواهند داد و عدم اعتماد متقابل به قوت خود باقی خواهد ماند.

آمریکا همچنان از چین خواهد خواست ساخت جزایر(و پایگاه جدید هوایی) در دریای جنوب چین را متوقف کند.دیگر نقاط پیرامون چین نیز هرازگاهی توفانی خواهند بود.انتخابات شورای قانون‌گذاری هنگ کنگ در سال ۲۰۱۶ اعتراضات جدیدی را علیه چین برمی‌انگیزد. چین انتخاب آزاد کاندیداها توسط این قلمرو را نپذیرفته است. این تظاهرات‌ها کوچک‌تر از سال ۲۰۱۴ خواهند بود، زیرا احساسات ضدچینی دلایل مختلفی پیدا کرده است. در منطقه غرب چین در سین‌کیانگ هم ناآرامی‌ها افزایش خواهد یافت. در این منطقه روابط بین جمعیت بزرگ مسلمانان اویغور و چینی‌های هان پرتنش است. احتمال وقوع حوادث تروریستی در دیگر نقاط چین وجود دارد. تبت آرام خواهد بود، البته اگر دالایی لاما نمیرد(او در سال ۲۰۱۶، ۸۱ ساله می‌شود). شی در داخل چین به مبارزه خود علیه فساد ادامه خواهد داد. اما این پرسش مطرح است که آیا او افراد رده بالا را هدف قرار خواهد داد یا خیر. مردم چین همچنان از این مبارزه استقبال خواهند کرد. اما سال‌ها جنگ فرسایشی و اخبار بی‌شمار درباره تحقیر مقامات خسته‌کننده خواهد شد و ملایمت اصلاحات واقعی شی درمقایسه با برنامه رادیکال او آشکار خواهد شد. مناقشه نیروی کار گسترش خواهد یافت، اما به لطف سانسور‌های دولت اکثر مردم چیز زیادی راجع به آن نمی‌شنوند.

در سال ۲۰۱۶ اکثر تصمیمات اساسی در پشت درهای بسته گرفته خواهد شد. در بالاترین سطح حزب کمونیست چین، ۲۰۱۶ سال رقابت درون حزبی برای کسب قدرت خواهد بود، زیرا در سال ۲۰۱۷ میانه حاکمیت شی است و هفت عضو فعلی کمیته دائمی پولیت‌بورو (هیأت رهبری) حزب کمونیست با توجه به سن‌شان بازنشسته خواهند شد. شی سرانجام خواهد توانست نسل جدید هواداران خود را پرورش دهد. این نکته‌ای است که جانشین شی حتی اگر به‌طور رسمی منصوب نشود، باید به آن آگاه باشد. اکثر چینی‌ها نسبت به آلودگی هوا نگرانی کمتری خواهند داشت. با توجه به اینکه دولت کارخانه‌های آلاینده اطراف پکن را تعطیل خواهد کرد، مردم پایتخت تمیزتر شدن هوا را احساس می‌کنند.چین امیدوار بود بزرگ‌ترین سیستم تجارت کربن را در سال ۲۰۱۶ ارائه کند، اما این برنامه تا سال ۲۰۱۷ به تعویق افتاده است. درعین حال، اصلاحات تدریجی مانند ارائه مشوق برای خودروهای برقی و ساخت خطوط جدید مترو در دست کم ۱۰ شهر پیش‌بینی‌ می‌شود.اکثر چینی‌ها از افزایش استانداردهای زندگی بهره‌مند خواهند شد. با عرضه تکنولوژی ۵ جی و اینترنت سریع‌تر مردم زمان بیشتری را صرف گوشی‌های هوشمندشان می‌کنند و تعداد کاربران رسانه‌های اجتماعی در چین به حدود ۴۵۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت. برخی از این کاربران، به بازی خواهند پرداخت درنتیجه در سال ۲۰۱۶ چین از آمریکا پیشی خواهد گرفت و به بزرگ‌ترین بازار بازی جهان تبدیل خواهد شد. در سال ۲۰۱۶ کاربران چینی اینترنت موضوعات فراوانی برای بحث کردن دارند. اما غیاب یک سالگرد مورد توجه قرار خواهد گرفت. مه ۲۰۱۶ مصادف با پنجاهمین سالگرد اعلام انقلاب فرهنگی توسط کمیته مرکزی حزب کمونیست چین است. به رغم یا تاحدودی به دلیل نبود بحث عمومی درباره این انقلاب فرهنگی، تاثیر آن دهه اعمال خشونت و ترس امروز نیز همچنان باقی است. از آن زمان به بعد چین کاملا تغییر کرده، اما سال ۲۰۱۶ نشان خواهد داد که هنوز به اندازه کافی تغییر نکرده است.