اقتصاد مقاومتی راهبرد  اصلی شرکت فولاد خوزستان است
اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد اصلی شرکت فولاد خوزستان در تمام برنامه های تولید و توسعه است و رشد 63 درصدی تولید سالانه و 82 درصدی سرانه تولید، طی شش سال گذشته در این کارخانه، براساس رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری در هر سال حاصل شده است. با عنایت به این موضوع که رهبر معظم انقلاب سال 1393 را «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری فرمودند، شرکت فولاد خوزستان که دوران سختی را در طول جنگ تحمیلی گذرانده و ظرفیت تولید خود را از یک و نیم میلیون تن در سال 1368 به بیش از سه میلیون و ششصد هزارتن در سال 92 رسانده ، درصدد است که همچنان با التزام ویژه به این رهنمود خردمندانه، مسیر تعالی را به سوی توسعه، تا پنج میلیون تن در سال 1395 دنبال نماید.
شش سال پیش سرانه تولید در این شرکت ۲۷۸ تن به ازای هر نفر بود که با تلاش مضاعف کارکنان و اصلاح خطوط و روش های تولید، در سال ۹۲ به ۴۷۹ تن به ازای هرنفر ارتقاء یافت و در این مدت بدون افزایش تعداد کوره ها، در مجموع یک میلیون و ۳۷۶ هزارتن در زیر سقف به ظرفیت تولید شرکت اضافه شده است.
لازم به ذکر است شرکت فولاد خوزستان بزرگترین عرضه کننده شمش فولاد در کشور است که دارای شش کوره قوس الکتریکی و سه خط ریخته گری شمش فولاد بوده و پس از تحمل ناملایماتی در جریان جنگ تحمیلی، در سال 1368 با حضور مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری معظم‌له رسما افتتاح شد.
توسعه این کارخانه در سال های اخیر، طی سه مرحله صورت گرفته که هر سه فاز افزایش ظرفیت آن تا به امروز، در زیر سقف و بدون افزودن خطوط جدید به بهره برداری رسیده است.


افتخارات بزرگ ملی:
رتبه نخست تعالی سازمانی در کشور و دریافت تندیس سیمین جایزه ملی تعالی سازمانی در سال ۱۳۹۲ همچنین کسب مقام نخست بهره وری کل در صنایع معدنی فولادی کشور در راس افتخارات این شرکت قرار دارد و فولاد خوزستان در عین حال در این سال برای دومین بار متوالی، تنها فولادساز دریافت کننده تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف کنندگان درکشور بوده است.
این شرکت برای دستیابی به اهداف بلند خود نقشه راه و استراتژی مدونی را دنبال نموده و تمام برنامه ریزی های آن براساس اصول رشد پایدار و افزایش سود آوری، به عنوان نکات کلیدی، مدنظر متخصصان آگاه این فن بوده است.
در همین مدت ضمن التزام جدی به حفظ محیط زیست، با اجرای برنامه های متعدد زیست محیطی و صرف وقت و هزینه های ضروری، طی سال های یاد شده، آلایندگی فرایندهای مختلف تولید فولاد به طور همزمان تا ۴۹ درصد کاهش داده شده که در مجموع موفقیتی چشمگیر و قابل توجه در راستای حفاظت از محیط زیست برای این مجموعه بزرگ صنعتی محسوب می شود.
در همین زمان بمنظور حفظ نیروی انسانی کارآمد و خبره شرکت فولاد خوزستان، توجه به اصول ایمنی و ترویج فرهنگ ایمنی در کار، سرلوحه تمام فعالیتهای شرکت بوده، به گونه ای که تاثیر آن را در کاهش 73 درصدی حوادث ناشی از کار شاهد هستیم و این رکوردی خوشحال کننده است که در کارنامه همکاران تلاشگر در بخش ایمنی سایت صنعتی به ثبت رسیده است.


شش سال تلاش و موفقیت:
اهم برنامه های توسعه، شامل اجرای طرحهای توسعه و افزایش ظرفیت، با هدف حفظ سهم تولید فولاد شرکت در کشور، ورود به بالادست زنجیره صنعت(کنسانتره سنگ آهن)، ورود به پایین دست زنجیره صنعت(تولید محصولات تخت و طویل) ، توسعه بومی سازی فن آوری، اصلاح ساختار مالی و افزایش سرمایه شرکت همچنین تامین انرژی پایدار می باشد و برنامه امسال این است که سه میلیون و 700 هزارتن تولید نماییم که با توجه به شرایط محیطی، برنامه سنگینی است و همه کارکنان برای اجرای آن تلاشی جهادی و بسیجی خواهند داشت و به یاری خدا با تحقق این برنامه به 70 درصد رشد تولید طی این چند سال میرسد.
فولاد خوزستان از ابتدای تولید به عنوان یک مزیت از صادرات استفاده میکرد به طوری که در سال ۱۹۹۱ میلادی صادرات خود را شروع کرد و تا سال ۹۳ و ۹۴ میلادی افزایش صادرات داشت. مجددا سال ۲۰۰۵ اوج صادرات فولاد خوزستان بود که بیش از نهصدهزارتن از محصول شمش با کیفیتی جهانی صادر شد.
اما بعد از سال 2010 باتوجه به نیازهای داخل کشور و برنامه های مختلف، صادرات کم شد و در نهایت اواخر سال گذشته وزارت محترم صنعت، معدن و تجارت مجوز صادرات شرکت را تایید نمود.
با توجه به سابقه صادرات بیش از دو میلیون تن محصول فولادخوزستان به کشور کویت و یک میلیون و ششصد هزارتن به کشور چین به عنوان قطب تولید فولاد دنیا، اکنون که این شرکت مجددا حضور خود را در عرصه صادرات شروع کرده، امید است این فعالیت در حوزه کشورهای تایوان، هندوستان، امارات ، عمان و دیگر بازارها گسترش یابد.


طرح های توسعه، دیدگاه فولادخوزستان به سوی آینده:
فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه انجام سرمایه گذاری‌ها به منظور تکمیل زنجیره تامین شرکت، شامل سرمایه‌گذاری در مجتمع فولاد شادگان در قالب طرح کارخانه‌های احیا وفولادسازی می باشد. مشارکت در این طرح با نماینده دولت محترم، بصورت ۶۵درصد شرکت فولاد خوزستان و ۳۵درصد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بوده و برنامه ادامه پروژه به گونه ای تنظیم شده که راه اندازی واحد احیاء در سال ۹۴ و واحد فولادسازی در سال ۹۵ باشد. پیش بینی مبلغ کل سرمایه گذاری طرح، یک هزار میلیارد تومان برای دستیابی به ظرفیت یک میلیون تن خواهد بود و در حال حاضر میزان پیشرفت پروژه در واحد احیای هفتاد درصد و واحد فولادسازی حدود چهل درصد می باشد.
پروژه افزایش ظرفیت در مدول یک احیای مستقیم که هم اکنون دردست اجراست و ظرفیت را از 600 به 850 هزارتن میرساند، در مراحل پایانی است و امیدواریم با تلاش همکاران تا پایان مهرماه امسال تکمیل شود، با انجام این مدول اجرای آن را برای دو کوره دیگر در سال آینده درنظر است. همچنین طرح افزایش ظرفیت کوره ها و پروژه وی او دی با توان تولید فولادهای تمیز با ظرفیت 300 هزارتن به لحاظ بهره وری از کوره های موجود، با آموزش افراد و نصب سیستم های جدید، نیز به یاری خدا و تلاش همکاران، در سال جاری به بهره برداری می‌رسد.
برنامه شرکت برای اجرای طرح های توسعه به گونه ای است که سهم تولید فولاد خوزستان را در کل فولاد کشور که هم اکنون ۲۵ درصد است، حفظ شود و براین مبنا تا افق ۱۴۰۴ باید ظرفیت ۱۳ و شش دهم میلیون تنی فولاد در استان ایجاد گردد.


موفق ترین شرکت در بورس و بازار سرمایه:
در بازار سرمایه، آخرین حضور موفق شرکت فولاد خوزستان و کسب رتبه اول در بین شرکت‌های بورسی در هشتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه تهران بود که در خردادماه امسال برگزار شد. دراین نمایشگاه برخی از دستاوردها و برنامه‌های توسعه شرکت به معرض اطلاع دیدارکنندگان و دست اندرکاران بازار سرمایه گذاشه شد که توجه بسیاری علاقمندان بازار سرمایه را به خود جلب نمود و ارزیابی‌های خوبی از سوی مسؤولان از این غرفه به‌عمل آمد و باعث شد که پیشرفت های تاثیر گذار شرکت در عرصه های مختلف به شایستگی مطرح شود.
شاخص های مالی اقتصادی شرکت فولاد خوزستان در سال های اخیر روند مطلوبی داشته و براین اساس سود سهم فخوز در این مدت، روند پیوسته ای چه به جهت ای پی اس و چه به جهت دی پی اس، داشته است. در همین راستا، روند ارزش بازار سهام شرکت نیز افزایشی بوده و در سال 93 پیش از بستن نماد فخوز، ارزش بازار شرکت حدود 7692 میلیارد تومان برآورد شده است .
در سال های اخیر بهره وری بهینه از خطوط تولید همواره مدنظر بوده و این مسیر بتدریج طی شده است . مثلا آماده بکاری در گندله سازی ۸۰ درصد بود که با کار و تلاش همه کارکنان در خطوط تولید به ۹۵ در صد درسال ۹۲ ارتقا پیدا کرد. این آماده به کاری در واحدهای احیا مستقیم نیز به ۹۸ درصد و در بخش فولادسازی به ۹۴ و نیم درصد رسید، به این ترتیب می شود گفت بخش مهمی از افزایش تولید شرکت ناشی از آماده بکاری خطوط تولید بوده که با استفاده از دانش و تجربه کارکنان و برنامه ریزی های مدون و تلاش همگانی محقق شده است .
در حوزه نرخ مصارف، با توجه ویژه‌ای که همکاران داشته اند، چه در الکترود کوره و ال اف، چه در کک، نسوز و انرژی، خوشبختانه تمامی شاخص‌ها روند کاهشی داشته است . مثلا در الکترود کوره 19 درصد و الکترود ال اف 16 و شش دهم درصد، در مصرف کک 35 درصد، نسوز 39 درصد و مصرف انرژی 25 درصد کاهش نرم مصارف به‌دست آمده که خود موفقیت بزرگی است.
بحث اقتصاد مقاومتی، یک چارچوب مشخص برای کاهش وابستگی شرکت به تامین از خارج است و همزمان منافع سهامداران را تامین می کند. بر این اساس، تلاش این بوده که در جهت تامین اقلام مورد نیاز از داخل کشور یک برنامه مدون دنبال شود، لذا با تمرکز بر تامین داخلی اقلام مورد نیاز تدارکاتی، با هدف دور زدن تحریم‌ها، از ۷۱ درصد در سال ۸۷ به ۹۰ درصد در سال ۹۲ رسیده و این حرکت همچنان ادامه خواهد داشت.


پیشرو در عرصه ی بومی سازی فناوری فولاد:
احداث نخستین کارخانه تولید آهن اسفنجی به روش احیاء مستقیم در کشور، ساخت کوره های پاتیلی صد در صد ایرانی و ساخت اولین ترانسفورماتور کوره پاتیلی در کشور از افتخارات مثال زدنی متخصصان بومی سازی فناوری در این شرکت است و با توجه به عزم ملی که در زمینه خودکفایی صنعت عظیم فولاد در کشور وجود دارد، این حرکت مقدس قطعا تا بومی سازی کامل صنعت در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت.
علاوه برآنچه شمرده شد، ساخت ماشین های الکتریکی سنگین و تجهیزات ماشین های ریخته گری و دهها پروژه مهم دیگر، منتج به ساخت بیش از هشت هزار تجهیز مهم فرایند فولادسازی به‌دست جهادگران بلندهمت فولاد خوزستان شده و بعنوان دستاوردهای غرورآفرین درکارنامه این متخصصان گمنام به ثبت رسیده است .
بسیاری از پروژه های بومی سازی در فولاد خوزستان، برای نخستین بار درکشور به اجرا گذاشته شده اند و هرکدام به نوبه خود، تجربه ای ارزشمند در سطح ملی بشمار می آیند.


شرکت فولاد خوزستان خود را ملزم به ایفای مسؤولیت های اجتماعی در قبال استان خوزستان می داند:
استراتژی فولاد پایدار از برنامه های بلند مدت شرکت فولاد خوزستان است که هم به جهت محیط زیست و هم ایفای مسؤولیتهای اجتماعی کمک می کند تا پایداری سودآوری برای این بنگاه عظیم تضمین شود.
در این راستا فضای سبزی معادل پنج برابر الزامات قانونی یعنی در حدود 500 هکتار در اطراف شرکت ایجاد شده و نگهداری می شود که باعث ایجاد حائلی مفید و طبیعی برای سایت صنعتی گشته و در ایام مختلف بسیاری از شهروندان عزیز خوزستانی از آن استفاده می کنند.
متخصصان شرکت فولاد خوزستان به منظور حفاظت از رودخانه کارون، پروژه ای منحصربفرد را تعریف و برای اولین بار در کشور اجرا نمودند که با هزینه ۳۱ میلیار ریال و ۷۵۴ هزار یورو در سال گذشته با حضور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد. این پروژه لجن برگشتی را به کیک قابل استفاده تبدیل میکند و سیستمی است که از بازگشت پساب آلوده به کارون جلوگیری کرده و در استان خوزستان بی نظیر است .
تصفیه خانه پساب کارخانه نیز یک الزام محیط زیستی است که پیوسته به شکل استاندارد پساب را تصفیه و راهی محیط می نماید و اطلاعات آن بصورت برخط، به محیط زیست ارسال می شود و همه این فعالیت ها به جهت حفظ محیط زیست و پایداری فعالیت تولیدی شرکت صورت می گیرد.
پروژه بیمارستان ۹۶ تخت خوابی شهدای فولاد خوزستان، با ۳۰ درصد پیشرفت کل طرح و صددرصد پیشرفت سازه بتنی در ۲۷۰۰۰ مترمربع مساحت و ۱۴ هزارمترمربع زیربنا در دست اجراست که از استانداردهای بالای بیمارستانی برخوردار می باشد و تاکنون حدود ۱۴ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و ۳۳۸ میلیارد ریال دیگر نیاز دارد و در دیداری که وزیر محترم بهداشت و درمان از این طرح داشتند، قول مساعد برای تکمیل پروژه داده شد.


باشگاه فولادخوزستان، افتخار ملی در استان خوزستان:
باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان از نمونه های بارز ایفای تعهدات و مسؤولیت های اجتماعی شرکت است که امروزه از افتخارات ملی محسوب می شود. در چارچوب گسترش امکانات این باشگاه، مجموعه بزرگ و بی نظیر فرهنگی ورزشی استادیوم ۳۰ هزارنفری سرپوشیده ای در مجاورت شرکت ساخته می شود که حدود ۸۶ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم امسال تکمیل و به بهره برداری برسد.
درخصوص تیم فولادخوزستان نیز کار انسجام یافته ای انجام شد و با کسب مقام قهرمانی لیگ برتر کشور درسال جاری فضای شادی را در بین اهالی منطقه ایجاد کرد که خاطره آن ماندگار خواهد بود و امید زیادی در بین جوانان و شهروندان ورزش دوست استان وجود دارد که این افتخارات در آینده نیز استمرار یابد. در همین راستا در جدیدترین گزارش سازمان آمار و ارقام فوتبال جهان ، باشگاه فرهنگی ورزشی فولادخوزستان به عنوان بازیکن سازترین باشگاه کشور معرفی شده و با 32 رتبه صعود، به رده 159 جهان رسیده است و پس از باشگاه استقلال به عنوان دومین تیم برتر جمهوری اسلامی ایران ارزیابی شده است و هموطنان فوتبال دوست اطلاع دارند که این تیم در لیگ قهرمانان آسیا پرتماشاگرترین تیم بود و بدون حتی یک شکست لیگ قهرمانان را ترک کرد.


توجه به نظام های مدیریتی، رمز موفقیت:
نظام های مدیریتی پیاده شده در شرکت :
نظام های مدیریت کیفیت ISO ۹۰۰۱ ۲۰۰۸ ، مدیریت زیست محیطی ISO ۱۴۰۰۱ ۲۰۰۴ ، مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS۱۸۰۰۱ ۲۰۰۷ ، مدیریت آموزش ISO ۱۰۰۱۵ و مدیریت امنیت اطلاعات ISO ۲۷۰۰۱ ۲۰۰۵ بوده است.
این سیستم ها تضمین کننده آینده عملکرد شرکت بوده و رعایت الزامات آن ها منجر به ارتقای شرکت به رتبه های نخست کشوری در بین همتایان خود گشته است. روش پیاده سازی این نظام ها، مشارکت همگانی و فرهنگ سازی بوده و همواره تلاش کرده ایم ضمن مقایسه خود با معیارهای داخلی و جهانی، تعالی را یک فرایند مستمر و همیشگی بدانیم و هیچ گاه به موفقیت ها و دستاوردهای موجود قانع نباشیم.
علی‌رغم محدودیت ها و مشکلات شرایط تحریم جهانی علیه کشور، لطف الهی ، تعهد و همت مثال زدنی کارکنان پرتلاش در رده های مختلف، مسیر تعالی را برای شرکت هموار ساخته و زمینه تحقق اهداف عالی شرکت را فراهم نموده است. مجموعه فولاد خوزستان امیدوار است با اتکا به این پشتوانه محکم، بتواند قوی تر از گذشته در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی همچنان به سوی آینده‌ای روشن گام بردارد .