تحلیل شرایط فعلی  بازار سنگ آهن  و پیش بینی  آینده آن تا پایان سال 2016

کیـوان جعفـری طهرانی، رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در گفت و گو با دنیای اقتصاد به تشریح روند قیمتی سنگ آهن و فولاد در ۵ ماهه پایانی سال ۲۰۱۶ پرداخت و گفت : به دنبال صعود قیمت های فولاد، شاهد رشد قیمت های سنگ آهن هستیم . وی دلیل اصلی رشد قیمت های فولاد را کاهش ظرفیت تولید فولاد چین عنوان کرد و گفت : چین که در سال ۲۰۱۳ حدود ۸۲۳ میلیون تن فولاد تولید کرده بود تولید خود را در سال ۲۰۱۴ به ۸۱۲ میلیون تن و در سال ۲۰۱۵ به ۸۰۴ میلیون تن رساند . این کشور در نظر دارد در سال ۲۰۱۶ ظرفیت تولید فولاد خود را ۳۰ میلیون تن کاهش دهد تا ظرف مدت ۵ سال بتواند به برنامه خود یعنی کاهش ۱۵۰ میلیون تنی ظرفیت تولید دست یابد .

جعفری طهرانی ادامه داد : این اقدام چین در راستای سیاست های کنترل آلودگی هوای شهرها و مسائل زیست محیطی انجام شده است . این کشور در نظر دارد کارخانه های فولاد با ظرفیت پایین و قدیمی را تعطیل کند و برای رسیدن به این مهم فولادسازهایی با ظرفیت یک تا ۲ میلیون تن در اولویت تعطیلی قرار دارند . از اینرو در سال جاری تعطیلی حداقل ۱۵ واحد فولادسازی در دستور کار این کشور قرار دارد . وی خاطرنشان کرد : چین که بین سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ صادرات فولاد خود را در محدوده ۹۰ میلیون تن نگه داشته و در سال ۲۰۱۵ این رقم را به ۱۰۰ میلیون تن ارتقا داده بود اکنون و همزمان با کاهش ۳۰ میلیون تنی تولید، صادرات را به ارقام ۹۰ میلیون تن برای سال ۲۰۱۶ باز خواهد گرداند . رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با تصریح این نکته که صعود قیمت فولاد در نتیجه کسری موجودی برای تامین نیاز بازار داخلی چین است گفت : سیاست چین در کاهش ظرفیت سبب کمبود ۲۰ میلیون تنی نیاز داخلی این کشور خواهد شد بنابراین در بازه ای از زمان، صعود قیمت ها اتفاق خواهد افتاد .

امسال شاهد هستیم بر خلاف پیش بینی های قبلی مبنی بر روند کاهشی رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۶، دولت پکن با تزریق مقادیر متنابهی پول به عنوان محرک های اقتصادی و از محل صندوق ذخیره ارزی، پروژه های زیر بنایی متعددی را در اولویت ساخت تا سال ۲۰۲۰ قرار داده است که از آن جمله روند توسعه شهرهای غربی این کشور پهناور با ساخت ۴۰ فرودگاه جدید، ایجاد شبکه مترو در ۱۱ شهر جدید بطول ۶۰۰۰ (شش هزار) کیلومتر، ایجاد ۳۰۰۰۰ (سی هزار)کیلومترشبکه راه آهن سریع السیر بین شهری و ....است تا با تامین نیازهای مردم مرکز و غرب کشور که از لحاظ زندگی در سطوحی به مراتب پایین تر از ساکنین شهر های شرقی این کشور هستند، نه تنها از روند کوچ به شهرهای مدرنی مشابه پکن؛ شانگهای، دالیان ، گوانجو و ....جلوگیری کنند بلکه از حرکت های استقلال طلبانه ایالت هایی مشابه سین کیانگ در غرب چین نیز جلوگیری نمایند.

وی خاطرنشان کرد: این صعود قیمت ها در محدوده ۶۰ دلاری فعلاً ادامه دار خواهد بود چرا که قیمت سنگ آهن در معاملات فیوچرز (آینده) در مرز ۷۰ دلاری بازی می کند و این خود گواهی است که در طول ماه های آگوست و سپتامبر شاهد کاهش قیمت جدی برای سنگ آهن نخواهیم بود. البته لازم به ذکر است هر ساله قبل یا بعد از تعطیلات یک هفته ایی چین از اول تا هفتم اکتبر که مقارن با فستیوال روز ملی چین است، شاهد کاهش قیمتی هستیم ولی در سال جاری این کاهش قیمت کمتر و کوتاه مدت خواهد بود . جعفری طهرانی البته در ادامه گفت که روند قیمتی فولاد و سنگ آهن بعد از تعطیلات ماه اکتبر قابل پیش بینی نیست اما همواره بر این باور بوده و هستم که بهای سنگ آهن تا پایان سال جاری میلادی کاهش جدی نخواهد داشت و به زیر ۵۰ دلار نخواهد رسید و اگر هم به وقوع بپیوندد به صورت مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.