لزوم بررسی خودرو بعد از سفر
تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای سفرهای برون‌شهری فراهم می‌کند؛ این در حالی است که جغرافیای پهناور ایران نیز میل سفر با خودروی شخصی را افزایش می‌دهد. در این بین هر چند با آغاز سفرهای نوروزی بسیاری از مالکان برای حفظ ایمنی و سلامت‌ خود و خانواده‌شان، بخش‌های مختلف خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهند تا سفر ایمن و راحتی داشته باشند اما بعد از اتمام سفر توجه چندانی به وضعیت عمومی خودروی شخصی ندارند. این در حالی است که کارشناسان تاکید زیادی بر بازدید و چک کردن خودرو بعد از سفر دارند. به این ترتیب با توجه به اینکه تعطیلات نوروز به پایان رسیده و بسیاری خودروها خسته از سفرهای طولانی هستند، در این گزارش به بیان نکاتی پرداخته می‌شود که موجب افزایش سلامت خودرو بعد از سفر می‌شود.
کارواش اساسی خودرو
اولین نکته‌ بعد از یک سفر طولانی تمیز شدن ظاهر و درون خودرو است. از آنجا که تمیز کردن قسمت‌های مختلف خودرو در عملکرد بهتر آن تاثیر اساسی دارد بنابراین خودروی شما بعد از سفر نیازمند یک کارواش اساسی است.تمیزی خودرو به قدری اهمیت دارد که برخی از کارشناسان معتقدند شست وشوی موتور هزینه‌های مالک را برای نگهداری سالم موتور کاهش می‌دهد. پـژوهش‌ها نشان می‌دهند که شست وشوی منظم و صحیح موتور خودروها باعث کاهش مصرف سوخت در آنها می شود. بنابراین بعد از یک سفر طولانی حتما خودروی خود را به‌صورت کامل تمیز کنید.

چک کردن مایعات خودرو
مایعات خودرو نقش بسیار مهمی در سلامت و عملکرد خودرو دارند که از جمله آنها می‌توان به میزان بودن آب باتری، رادیاتور و روغن خودرو اشاره کرد. میزان و کیفیت آب و روغن در وسیله نقلیه بسیار مهم بوده و جنبه حیاتی دارد. بنابراین بازدید آن در صورت داشتن مهارت کافی باید روزانه صورت بگیرد و قبل از روشن کردن موتور و رانندگی باشد و درصورتی‌که میزان روغن موتور یا آب رادیاتور نرمال نباشد باید حتما اندازه آنها را به میزان استاندارد موتور برسانید تا در هنگام رانندگی مشکلی به‌وجود نیاید. زیرا نشت روغن می‌تواند نشانه‌ای از نقص جدی در موتور اتومبیل باشد. بنابراین بررسی میزان روغن خودرو بعد از یک مسافرت طولانی باید مدنظر قرار بگیرد. زیرا درصورتی‌که خواص و کیفیت مطلوب روغن موتور از بین رفته باشد موتور خودرو دچار مشکل جدی خواهد شد. یکی از نکات بسیار مهم که کارشناسان توجه بسیاری به آن دارند نشت روغن و چکه‌های روغنی است که هنگام پارک خودرو صورت می‌گیرد. نشت روغن به‌دلیل کارکرد بالای ماشین است، بنابراین بعد از سفر باید نسبت به اندازه و چکه کردن روغن خودروی خود حساس باشید. برای بررسی روغن خودرو، کاپوت ماشین خود را بالا بزنید، درپوش مخزن روغن خود را برداشته و میله روغن را بردارید. با یک کهنه یا حوله کاغذی، هرگونه روغن را پاک کنید، تا بتوانید علامتی راکه سطح روغن نشان می‌دهد ببینید. میله را به مخزن روغن فرو کنید و سپس آن را بیرون آورید. نگاه کنید که آیا روغن روی میله به علامت مخصوص سطح روغن می‌رسد؟ اگر سطح روغن از علامت مشخص شده کمتر است یا کلا مخزن خالی است، این قطره‌ها ممکن است روغن گیربکس باشد یا آب رادیاتور که این موضوع توسط مکانیک یا تعمیرگاه خودرو تشخیص داده می‌شود.

یکی دیگر از بخش‌های مهم، آب رادیاتور خودرو است. هرگز در رادیاتور خودروی خود آب لوله، آب چشمه، آب جوشیده، آب مقطر و آب تصفیه شده نریزید زیرا این موضوع موجب خراب شدن رادیاتور خودرو می‌شود. بعد از یک سفر طولانی حتما آب رادیاتور را بررسی کنید زیرا ممکن به دلیل تغییر دما، آب درون رادیاتور کم شده باشد. نکته مهم اینکه تنها از مایع مخصوص رادیاتور استفاده کنید که عمر تمام قطعات را افزایش می‌دهد. تا زمانی‌که خودرو در شهر تردد می‌کند نشتی رادیاتور خود را نشان نمی‌دهد زیرا رسوبات موجود در رادیاتور جلوی چکه کردن آب را می‌گیرند؛ اما بعد از یک سفر طولانی به دلیل اینکه رسوبات در جاده‌ها تکان بسیاری می‌خورند و به حرکت درمی‌آیند، باعث چکه کردن آب رادیاتور می‌شوند. در صورتی که تخصص لازم را ندارید خودروی خود را به یک مکانیک نشان دهید.

چک کردن لاستیک ها
وضعیت تایرها به امنیت و کارآیی خودرو اضافه می‌کند. لاستیک خودرو یک عمر مفید دارد، به همین دلیل بعد از استفاده بسیار زیاد، نقطه‌ای فرا می‌رسد که کارآیی و چسبندگی خود را از دست می‌دهد و روی توانایی ترمز، تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین بازدید چرخ‌ها، میزان باد و کیفیت لاستیک در روان و دقیق بودن فرمان و کارآیی مطلوب ترمزها، وضعیت چراغ‌ها و تنظیم نور پایین و بالای چراغ‌های جلو تاثیر بسیار زیادی دارد. یکی از نکات مهم در طول سفر و بعد از سفر، بالانس بودن باد لاستیک خودروها است. بنابراین حتما به یک تعمیرگاه جلوبندی مراجعه کنید. بالانس نبودن چرخ‌ها علاوه بر وارد کردن صدمه به لاستیک‌ها به سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین نیز صدمه وارد می‌کند. برای چک کردن وضعیت لاستیک اتومبیل، چرخ هارا توسط فرمان به طرفین بچرخانید و به خوبی وضعیت آنها را معاینه کنید.نکته مهم دیگر، نقش آج‌های لاستیک خودرو است که موجب منحرف کردن آب‌های زیر لاستیک و در نتیجه افزایش چسبندگی خودرو به سطح زمین می‌شود بنابراین مانع سر خوردن آن در جاده‌های خیس می‌شود. وقتی که آج‌های لاستیک خودرو در حدود 6/ 1 میلیمتر ساییده شده و کاهش پیدا کنند، تایر‌ها دیگر ایمن نیستند. بنابراین بعد از یک سفر طولانی بررسی آج لاستیک خودرو دارای اهمیت بسیار زیاد است.سیستم جلوبندی خودرو نیز بعد از یک سفر طولانی نیازمند بررسی جدی است زیرا سیستم جلوبندی نقش مهمی در خودرو دارد؛ در صورت خرابی کمک فنرها ضریب فرسودگی سایر قطعات خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند. برای مثال سلامتی قطعاتی مانند فنر تعلیق، جعبه فرمان، دیفرانسیل، لاستیک چرخ‌ها، بلبرینگ چرخ‌ها، بوش‌های لاستیکی سیستم تعلیق، گیربکس، سیستم تعلیق و مجموعه سیبک‌های فرمان به سیستم جلوبندی که شامل سیستم فرمان، کمک فنر و... است ارتباط دارد.