گروه گفت‌وگو- هنگامی که سخن از برند شهری به میان می‌آید شاید بسیاری فکرکنند که برندسازی برای یک شهر کار بسیار پیچیده‌ای است هرچند که این کار از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است، اما در حقیقت برند یک شهر، همان تصویر ذهنی است که مردم یک شهر، منطقه و یا مردم خارج از آن شهر نسبت به آن شهر و منطقه دارند. در واقع برند شهری برجسته سازی تمایزهای یک شهر نسبت به شهرهای دیگر است. از این رو تصویری که از شهر اصفهان در ذهن مردم ایران نقش بسته با تصویر شهر مشهد یا کیش کاملا متفاوت است. گفت‌وگو با محسن نورمحمدی، عضو کمیسیون برند و گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان برای واکاوی مشکلات برندسازی اصفهان انجام شد تا راه نجات اصفهان درجدال‌های اقتصادی بررسی‌شود. به گفته او برند شهری و کلا همه برندها آنجا اهمیت دارند که در رقابت‌های شدید اقتصادی بتوانند با یکدیگر بجنگند.

آقای نورمحمدی! چرا برند اصفهان به ویژه در زمینه گردشگری اینقدر مهم شده است؟ برند شهری قرار است چه کاری انجام دهد؟

تاکنون در اصفهان هرکس در حیطه وظیفه خود به گردشگری و برندسازی وارد شده اما درکل هماهنگ عمل نشده و اقدامات موازی نهادهای درگیر در این زمینه مشکل ساز بوده است. استانداری، اصفهان را پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی می‌دانست در حالی که شهرداری، اصفهان را شهر زیبای خدا معرفی می‌کرد. امروز هم مدیریت شهری، اصفهان را به سمت شهر خلاق می‌برد. اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی هم پروژه ای دیگر در دست داشت که البته مدیرکل آن در برابر موازی کاری ایستاد. همه اینها دست به دست هم داد تا کمیسیون برند و گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان به میدان بیاید و فعالیت‌ها را منسجم کند در این راستا استاندار هم بسیار کمک کرد و تا ۱۰ روز دیگر این برند شهری ایجاد می‌شود.

البته خوب می دانید که برند شهری با اقتصاد شهر به شدت گره می‌خورد آیا برند شهری اصفهان هم چنین خواهدکرد؟

شاید آنچنانکه باید، مسئولان در برند شهری جدی ورود نکردند و آن را یک موضوع فرهنگی دانستند. درحالی که برند شهری تابع اقتصاد است و این نشان می دهد که مسئولان به برند شهری نگاه جامع ندارند. برندینگ شهری بلافاصله مباحث تقویت گردشگری و ابنیه تاریخی را با خود همراه می‌کند و همین موضوع موجب ورود گردشگران به بازارهای مختلف شهرهای مقصد گردشگری شده و با معرفی و توسعه مصرف کالای ایرانی از طرف توریست خارجی چرخ اقتصاد و افزایش تقاضا در بازارهای تولید و خدمات دهک های مختلف درآمدی اصفهان منتفع می‌شوند.

شما در یک شهر گردشگری، برندسازی شهری را دنبال می‌کنید که البته یک شهر بی نظیر در این زمینه محسوب می‌شود، اما سال هاست صنعت از گردشگری آن پیشی‌گرفته و از آن به عنوان صنعتی‌ترین استان یاد می‌کنند. آیا در این وضعیت برند گردشگری می‌تواند خودنمایی کند؟

اصفهان از قطب فرهنگی- تاریخی - گردشگری به سمت قطب صنعتی حرکت کرده و واحدهای صنعتی که در اطراف آن ایجادشده امروز آثار خود را برجاگذاشته و هویت اصفهان را به لحاظ اکوسیستم اجتماعی تغییر داده است، درواقع شهری که یک شهر صنعتی صرف نیست را به یک شهر صنعتی صرف تبدیل کرده است. البته در اسناد بالادستی آمایش، اصفهان را قطب فرهنگی تاریخی دیده اند و این موضوع را باید به فال نیک گرفت اما از طرف دیگر مشکل کنونی، نبود زیرساخت‌های لازم برای رشد و توسعه گردشگری است. این وضعیت در شهر به هیچ عنوان مناسب نیست و حتی می‌توان عنوان کرد که یک سرویس بهداشتی مناسب وجود ندارد.

آنچه برندینگ شهری اصفهان می‌خواهد دنبال کند دو موضوع مهم جذب سرمایه گذار و گردشگر است، اما آنچه این سال‌ها اصفهان را رنج داده بوروکراسی‎ها و سختگیری‌ها در این زمینه است. برای حل این مشکلات چه برنامه ای دارید؟

عدم توسعه متوازن زیرساخت‌های شهری می‌تواند یکی از تهدیدها و مشکلات بخش گردشگری باشد و برند شهری می‌خواهد همه را حول این محور جمع کند. عدم نگاه مشترک باعث شده امروز در این وضعیت نابسامان ایستاده باشیم. قبول دارم که بوروکراسی اداری در اصفهان شدیدتر از دیگر مناطق کشور است و مشکل اساسی دیگر، انتقال تصمیمات به جاهایی است که بوروکراسی اداری در آنها تشدید می‌شود. با اینکه بارها اعلام شده این وضع بهتر شده اما این مشکل هنوز هست و باید رفع شود. عملیات اجرایی برند گردشگری اصفهان اگرچه دو رییس جمهور، دو استاندار و دوشهردار دیده، کند است در کنار آن نهادهای ذیربط، تصمیمات دفعی می‌گیرند و بر برند شهری و فضای شهر اصفهان تاثیر زیادی می‌گذارند. ما سعی کرده ایم همه این نهادهای تاثیرگذار را دور میز برند شهری اصفهان جمع کنیم، مشکلات را بررسی کرده و به حل آنها بپردازیم شاید حرکت در این مسیر سخت باشد، اما به نتایجی هم رسیده ایم.

نتایج نظرسنجی شما از گردشگران و متخصصان خارجی چه نکته مهمی را در زمینه برند اصفهان مطرح می کند؟

برخی باورهای سنتی در پس زمینه ذهن آنان، اصفهان را نصف جهان یا شهر گنبدهای فیروزه‌ای می‌دانند و هنوز نیز برخی از این دست شعارها و عبارات نوستالژیک دفاع می‌کنند. این ذهنیت، جزو برند شهری محسوب ‌شده و نمی‎تواند جدا از آن درنظرگرفته شود. آنها به ما گوشزدکردند که شهر شما روحی دارد که باید بر آن تاکیدکنید آنها مدام ما را با آمستردام و نیویورک مقایسه می‌کردند. از همین رو سعی کردیم برندی به وجود آید که به گستردگی برند آمستردام و نیویورک باشد، در این راستا تمام نقطه نظرات را گرفتیم، مطالعه کردیم و امروز برند شهری اصفهان خوشبختانه در آستانه رونمایی است....

ما را با آمستردام و نیویورک مقایسه می‌کردند!