تاکسی هوایی ایرباس

با افزایش ترافیک در کلان شهر‌ها و به‌وجود آمدن گره‌های ترافیکی طراحان و مهندسان به فکر فضای بالای سر راننده‌ها افتادند و ایده تاکسی‌های پرنده شکل گرفت، اما به دلیل محدودیت‌های زیاد در این موضوع، هیچ‌گاه تاکسی‌های هوایی در شهر‌ها معرفی نشدند و همچنان طرح‌ها و نمونه‌های اولیه از خودروهای پرنده در گوشه‌و‌کنار دنیا ساخته می‌شوند که به دلایل مختلف امنیتی و محدودیت پرواز در شهرها به خط تولید نمی‌رسد. در چنین مواقعی شرکت‌های بزرگ تنها می‌توانند از پس هزینه‌های مطالعه و طراحی نمونه‌های کارآمد برآیند.

ایرباس از جمله شرکت‌هایی است که می‌خواهد موضوع تاکسی‌های هوایی را با جدیت زیاد دنبال کند و با برداشتن موانع پیش‌روی این کار امکان جابه‌جایی راحت مسافران را بالاتر از سطح خیابان‌ها و گره‌های ترافیکی فراهم کند. در این طرح که CityAirbus نام دارد، این هواپیما‌ساز بزرگ دنیا قصد دارد تا به داستان‌های علمی-تخیلی رنگ واقعیت ببخشد. در این طرح متقاضیان از طریق تلفن همراه خود درخواست انتقالی هوایی خود را در محلی که حضور دارند ثبت می‌کنند و تاکسی هوایی ایرباس با سرعت هر‌چه تمام‌تر به محل مورد نظر می‌رسد. تجربه‌ای مشابه از سوی شرکت‌های تاکسیرانی بزرگ اما روی زمین قبلا تجربه شده است و بسترهای نرم‌افزاری لازم برای این کار روی زمین وجود دارد اما در هوا ماجرا کاملا متفاوت است. بعد از ثبت درخواست و احتمالا پرداخت هزینه، پرنده‌ای همراه با مسافرهای احتمالی‌اش از راه می‌رسد تا شما را به مقصد مورد نظرتان برساند. نکته جالب در این باره این است که بر اساس ادعای ایرباس هزینه هر سفر هوایی با کرایه تاکسی همان مسافت برابری خواهد کرد و بر عکس تصورات رایج قیمت گزافی نخواهد داشت.

در کنار صرفه‌جویی در زمان و انرژی، سفر هوایی هیجان خاص خودش را دارد که قطعا برای بسیاری از افراد تجربه‌ای متفاوت است. برای بسیاری از افراد رسیدن به جلسات کاری و مهم در زمان کوتاه ارزش فوق‌العاده دارد. در این طرح خلبان وظیفه هدایت پرنده را برعهده خواهد داشت و ایرباس در حال حاضر طرحی برای خودران بودن این وسیله در دست ندارد اما در آینده با توجه به معرفی سامانه‌های خودران و البته تجربه استفاده از خلبان خودکار در هواپیماهای ایرباس برای این شرکت کار چندان دشواری نخواهد بود. این روز‌ها طرح‌های زیادی برای دور زدن ترافیک در کلان شهرها مطرح می‌شود اما برای رسیدن به این برنامه‌ها بسترهای زیادی باید فراهم شود و داشتن شهرهایی با خودروهای پرنده با توجه به امکانات و باتری‌ها و موتورهای قدرتمندی که در خودروهای امروزی استفاده می‌شود دور از ذهن نیست. در صورتی که این پرنده‌ها از موتورهای برقی استفاده کنند فناوری‌های لازم برای این کار در دسترس است چرا که خودروهای برقی که در خیابان‌ها عبور و مرور می‌کنند به سرعت‌ها و شتاب بالایی دست پیدا کرده‌اند و از نظر تامین برق می‌توانند مسافت‌های قابل قبولی را طی کنند.

از مهم‌ترین چالش‌هایی که ایرباس باید از پس آن برآید رسیدن به خودرویی مخصوص برای حمل چند نفر مسافر با صدای بسیار کم و امنیت پروازی بالا در عبور و مرور در لابه‌لای ساختمان‌های بزرگ و برج‌ها است و از طرف دیگر خطرات حملات تروریستی یا حوادث هوایی از دیگر چالش‌های پیش رو است که باید توسط این شرکت پیشرو حل شود. ارتباط این تاکسی‌ها با هم و با مراکز کنترل‌کننده می‌تواند راه نفوذ هکرها به سامانه‌های هدایت این وسیله باشد که این مساله خود نیاز به بررسی‌های زیاد و قراردادن سپرهای امنیتی زیادی دارد تا دسترسی غیر مجاز به این وسایل امکان‌پذیر نباشد. در این حالت مدیر این پروژه از کل مجموعه ایرباس کمک خواسته است تا به آنها کمک کنند به این هدف مهم دست پیدا کنند چرا که تجربه سایر مدیران می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد. ایرباس زمان مشخصی را برای ورود به تاکسی‌های هوایی مشخص نکرده است اما پروژه واهانا که هلی‌کوپتری تمام برقی برای سفرهای شخصی و حمل کالا و خدمات است تاریخ ارائه مشخصی دارد که عبارت است از سال ۲۰۱۷ اما برای این طرح خود تاریخی مشخص نکرده است. فناوری‌های در دسترس این امکان را فراهم خواهد کرد که سرعت رسیدن به این آرمان و هدف قدیمی محقق شود. این تاکسی‌های هوایی که توسط ایرباس ساخته خواهد شد قطعا تغییر و تحول زیادی در حمل و نقل ایجاد خواهد کرد. رواج این تاکسی قطعا نیازمند تغییر و تحول گسترده در قوانین حمل‌و‌نقل هوایی است. به همین دلیل در این مورد تنها پیشرفت فناوری خود وسیله مهم نیست بلکه باید قوانین نیز برای شلوغ شدن آسمان شهرها آماده شود.

تاکسی هوایی ایرباس

تاکسی هوایی ایرباس