یکی از بزرگترین قدرت هایی که به نظر می رسد ما در این دوره از تاریخ به دست آورده ایم آگاهی نسبت به خاصیت های غذاهایی است که می خوریم. که البته به این معنی نیست که ما کاملا به این دستورالعملی که می دانیم عمل می کنیم ( فست فود ها و خانواده آنها نمونه ای از این مساله است) اما در پشت همین باور های غلط، آموزه های بسیاری داریم. هم چنین ما باید از اجداد خود قدردان باشیم که غذاهایی را که کشنده است کشف کردند. آنها یی که فهمیدند بلادونا و شوکران کشنده است، از آنها قدردانیم. اما قسمت خنده دار اینجا است که ما هم چنان به خوردن غذاهای سمی ادامه می دهیم. اگر در این موضوع شک دارید به مطالب زیر توجه کنید. خوردن بعضی از خوراکیها با ایجاد سم در بدن سبب ناتوانی و بیماری می شوند ،اغلب آنها را به مرور در سفره غذایی مان استفاده می کنیم در صورتی که ا زمضرات آن خبر نداریم؛ حالت تهوع، استفراغ، دردشکمی و اسهال از جمله علائم مسمومیت با آنها است. برخی از خوردنی‌ها که در وعده‌های غذایی روزانه گنجانده می‌شوند و به نظر برای سلامتی مفید هستند می‌توانند بیماری‌زا و حتی مرگ‌آور باشند.

لوبیا

لوبیا جزء غذاهای سالم به حساب می‌آید و در تهیه خوراک‌ها و غذاهای مختلف استفاده می‌شود. این ماده خوراکی اگرچه سرشار از مواد مغذی همچون فیبر‌،‌ پروتئین، کربوهیدرات و آهن است اما در عین حال به عنوان بخشی از مکانیزم طبیعی دفاعی‌اش حاوی مقدار زیادی «لکتین» هم هست. پروتئین لکتین به طور بالقوه مانند حشره‌کش عمل می‌کند و به طبع وجود آن برای انسان‌ها عامل بیماری‌زا به حساب می‌آید. به طورمثال لوبیا قرمز حاوی ماده سمی «فیتوگلوتینین» است که به ویژه مصرف زیاد آن موجب حالت تهوع، استفراغ، دردشکمی و اسهال می‌شود

لوبیا سبز

مثل بقیه حبوبات این لوبیای معصوم هم نباید خام خورده شود. خوردن آن می تواند کشنده باشد. این لوبیا حاوی مقدار زیادی سیانید است که بخشی از مکانیسم دفاعی گیاه محسوب می شود. در آمریکا محدودیت هایی برای کاشت انواع لوبیا سبز وجود دارد اما ممکن است در کشور های در حال توسعه این طور نباشد و بسیاری از مردم با خوردن آن بیمار شوند. علاوه بر این لوبیا سبز باید به درستی پخته شود. هم چنین برای احتیاط بیشتر آبی که لوبیا سبز در آن پخته می شود باید دور ریخته شود.

بادام تلخ

بادام که معمولا در دسته خشکبار قرار می‌گیرد در حقیقت جزء دانه‌ها به حساب می‌آید. تعجب نکنید اگر بگوییم بسیاری از بادام‌های خام در واقع خام نیستند زیرا بادام‌های خام تلخ به طور طبیعی حاوی سیانور هستند که در تولید قرص‌های سمی حشره‌کش‌ها هم کاربرد دارد. خرد کردن، گاز زدن و جویدن بادام تلخ می‌تواند سیانور موجود در آن را فعال کند. خوردن چهار تا پنج دانه بادام تلخ موجب سردرد خفیف، حالت تهوع و گرفتگی عضلات شکمی می‌شود.

سیب، گیلاس، هلو و آلو

دانه‌های موجود در این میوه‌ها نیز همچون بادام حاوی سیانور هستند که هنگام جویده شدن یا آسیب‌ دیدن دانه، ترکیب سیانور موجود در آن فعال می‌شود. درحالی‌که مصرف یک دانه ممکن است هیچ واکنشی به همراه نداشته باشد. خوردن بیش از یک دانه می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

ریواس

در قسمت انتهایی برگ‌های پهن و سبز ریواس ترکیب اسید «اکسالیک» وجود دارد. اگرچه مصرف این اسید مرگ‌آور نیست اما می‌تواند به گیجی، سوزش دهان، دردشکم و در بدترین حالت سنگ کلیه، تشنج و رفتن به کما منجر شود.

سیب‌زمینی

اگرچه طعم سیب‌زمینی هنگامی‌که پخته یا سرخ می‌شود لذت بخش‌ است اما برگ‌های سبز و ساقه آن حاوی سولاتین است که در دوز پایین هم بسیار سمی است. به گفته کارشناسان، سیب‌زمینی‌هایی که در قسمت زیر پوستشان لکه‌های سبزرنگی وجود دارند و یا فاسد شده‌اند نباید مورد استفاده قرار گیرند. وارد شدن ماده سمی سولاتین به بدن موجب هذیان، اسهال، تب، توهم و فلج‌ شدن می‌شود.

ماهی بادکنکی

کسی که اولین ماهی بادکنکی را خورده باید بسیار ماجراجو بوده باشد. تقریبا تمام ماهی های بادکنکی حاوی تترودوتوکسین هستند، سمی که بیشتر از ۱۲۰۰ بار سمی تر از سیانید است. زهر یک ماهی بادکنکی برای کشتن ۳۰ انسان کافی است و هیچ پادزهری برای آن شناخته نشده است. هنوز بسیاری از مردم این ماهی را می خورند که در ژاپن فوگو نامیده می شود و غذای لوکسی است که باید توسط آشپز خبره و تعلیم دیده ای درست شود. در حالی که طبق آمار دولت در ۳۳۸ مورد فوگو سمی ۲۳ مرگ در ژاپن بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ اعلام شده است.

دانه کرچک

بسیاری از ما مادربزرگ ها را به یاد می آوریم که همراه با قاشقی روغن کرچک به سمت ما می آمدند تا بیماری هایمان را درمان کنند. تحقیقات هم نشان داده است که این روش درمانی موثر است اما باید بسیار احتیاط کنید دانه ای را که این روغن از آن بدست می آید نخورید. اگر دانه کرچک جویده و متورم شود ریسین آزاد می کند که یکی از مهلک ترین سم هایی است که تا بحال انسان شناخته است. خوردن یک یا دو دانه کرچک به راحتی می تواند مرگ شخص را به همراه داشته باشد. ریسین توسط سازمان جنگ کشف شده است و سازمان های سری و آدم کش ها از آن استفاده می کنند.

قارچ ها

در شماره های قبل به خواص متعدد قارچ ها اشاره کرده ایم اما قبل از استفاده از آنان حتما از غیر سمی بودن آن مطمِئن شوید. هیچ لیستی از غذاهای سمی بدون توجه به قارچ ها کامل نمی شود بخصوص" آمانیتا فالوید" (Amanita phalloides ) قارچ کشنده و فوق العاده خوش مزه " کلاه مرگی" این قارچ توسط مسئولین قارچ های کشنده بیشتر با عنوان فرشته مخرب نامیده می شوند. قارچ ها را حتما از فروشگاه های معتبر خرید کنید و سعی کنید از خرید قارچ های بدون بسته بندی و فله ای اجتناب کنید.