مدیریت یک بحران مالی خانوادگی
وقوع اتفاقات نامنتظره بخشی از زندگی روزمره همه ما است. بنابراین عقلانی است که قبل از وقوع، درباره آن بیندیشیم و راهکارهای خود را بسنجیم. مهم‌ترین ویژگی این اتفاقات نامنتظره این است که شما دقیقا نمی‌دانید چه زمانی قرار است پیش بیایند. اصلی‌ترین مولفه در حل مشکلات و بحران‌های پیش آمده، نحوه واکنش شما است.
اگر با مسائل نامنتظره مالی مواجه شدید، نکات زیر را در ذهن خود داشته باشید
تا بهتر از پس بحران بربیایید.
به عقب برگردید و شرایط را از نو بسنجید
بحران و اتفاق نامنتظره، باعث می‌شود که تمرکز ما برای حل مساله تا حد بسیار زیادی از دست برود. از بین رفتن تمرکز، کنترل بر امور را مختل می‌کند و همین امر بحران را شدیدتر می‌کند. شاید نتوان جلوی برخی از وقایع را گرفت و آنها به گونه‌ای باشند که از کنترل ما خارج باشند، اما در بسیاری از موارد واکنش نامناسب خود ما است که بحران را شدیدتر و گسترده‌تر می‌کند. پس اندکی صبر کنید، آرامش خود را حفظ کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید
میزان خسارت مالی شما چقدر بوده است؟
اکنون خرج‌های ضروری شما چیست؟
آیا منابع مالی دیگری دارید که بتواند تا اندازه‌ای ضررها را جبران کند؟ اگر دارید تا چه اندازه این منابع به حال شما مفیدند؟
سرمایه مالی‌ای که اکنون در اختیار دارید چقدر است؟
هزینه‌های جاری شما در گذشته چقدر بوده و اکنون چقدر است؟
این سوالات و سوالاتی از این دست به شما کمک می‌کند برآورد بهتری از موضوع داشته باشید. با توجه به پاسخی که به این سوالات می‌دهید، باید تصمیم بگیرید. البته نمی‌توان به صورت قطعی گفت در این شرایط چه تصمیمی بهتر است. باید همه فاکتورها را لحاظ کرد. شاید بهتر باشد که شما پس‌انداز خود را به کار گیرید و کسب‌وکار تازه‌ای را آغاز کنید و یا شاید برعکس، بهتر باشد که هزینه‌های جاری خود را کم کرده و شروع به پس‌انداز پول کنید. این سوالات به شما برنامه‌ای برای هزینه خواهند داد. شاید بتوانید خودتان بدون کمک خانواده و دوستانتان مشکل را حل کنید و شاید شرایط به گونه‌ای است که جز با کمک و حمایت آنها نمی‌توانید راه را ادامه دهید. باید تصمیم خود را بگیرید.
اولویت‌بندی هزینه‌ها
اجاره خانه، قسط وام و وسایل، هزینه‌های خوراک و پوشاک و... همه هزینه‌هایی هستند که ما با آن‌ها سروکار داریم. نخستین مساله این است که هیچ تعهد هزینه‌ای جدیدی برای خود نیافرینید. اگر وسیله‌ای با شرایط بسیار مناسب به فروش می‌رسد در شرایط فعلی اصلا به صلاح نیست که پس‌انداز خود را خرج آن کنید. باید تا آن جا که امکان دارد جلوی هزینه های تازه را بگیرید. در خورد و خوراک هم تا آنجا که امکان دارد
صرفه جویی کنید.
قبل از رفتن به سوپرمارکت لیست وسایل مورد نیاز خود را بنویسید، مقداری متناسب با همان وسایل پول نقد به همراه خود ببرید و دقیقا مطابق لیست خود خرید کنید. قبوض خود را مرتب کنید. آنهایی را که ضروری هستند و موضع پرداختشان نزدیک است از بقیه جدا کنید.
کمک گرفتن از دیگران
در این شرایط شما برای شروع کار جدید و حتی اداره امور روزمره نیازمند کمک هستید. وام‌های بانکی می‌توانند در این اوضاع بسیار مفید باشند. کمک خانواده و دوستان را فراموش نکنید. حتما به بازپرداخت وام‌ها و کمک‌ها فکر کنید. تا آنجا که امکان دارد برای هزینه‌های جاری از بقیه قرض نکنید. بلکه قرض از بقیه را به عنوان سرمایه کار خود به کار بیندازید.
یادداشت کنید
بحران‌ها و اتفاقات نامنتظره مالی چیزی نیست که یک بار برای همیشه سراغ افراد بیاید. همه ما هر از چند گاهی با چنین بحران‌هایی مواجه می‌شویم. این اتفاقات نا منتظره اکثرا شبیه هم هستند. بنابراین سعی کنید از تجربیات خود استفاده کنید. هر بحران مالی اگر به خوبی بررسی شود می‌تواند نکات بسیار زیادی به شما بیاموزد. برای مثال اگر در طی یک بحران مالی، از دوستانتان قرض خواستید و آنها از کمک کردن به شما به هر دلیلی اجتناب کردند، باید در برنامه‌ریزی‌هایتان برای آینده این نکته را مدنظر قرار دهید که مجبورید به تنهایی از پس حل مشکلات مالی خود برآیید. این‌گونه تاثیرات مخرب بحران را بر زندگی خود تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهید. علاوه بر این بحران‌های مالی به شما یاد می‌دهد در شرایطی که اوضاع مالی مناسبی دارید، باید حتما پس‌اندازهای خاصی داشته باشید که بتواند به شما کمک کند. اینکه هم‌اکنون کار مناسب و حقوق مکفی دارید، هیچ تضمینی برای آینده به شما نمی‌دهد. با خود فکر کنید اگر همین امروز اوضاع برگشت و شرایط دشوار مالی پدید آمد، چگونه می‌توانید از خود و خانواده‌تان در برابر اثرات بحران محافظت کنید.