هنرهای تجسمی در سال‌های اخیر با استقبال قابل توجه علاقه‌مندان روبه‌رو شده‌اند و بسیاری از مخاطبان ترجیح می‌دهند گالری گردی را در برنامه‌های آخر هفته خود بگنجانند. برنامه گالری‌های فعال پایتخت در چهار فصل سال میزبان هنرمندان هنرهای تجسمی است و مخاطبان متناسب با علاقه خود می‌توانند برنامه‌های این مراکز فرهنگی - هنری را دنبال کنند. آنچه می‌خوانید معرفی برنامه‌های گالری‌ها در آخرین روزهای پاییزی و نخستین روزهای زمستانی امسال است. نگارخانه عکاسان جوان
ماندانا رستمی مجموعه‌ای از عکس‌های خود را در نمایشگاهی با عنوان «به خاطر زندگی» به‌نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه ۲۵ عکس به سبک آبستره که تمی اجتماعی دارند، زندگی و رنج‌های باربرهای بازار تهران را در مقابل دید مخاطب قرار می‌دهند. رستمی در این آثار، از نگاه شاد و سرشار از زندگی این انسان‌های زحمتکش عکاسی کرده است. نمایشگاه «به خاطر زندگی» تا سوم دی‌ماه در نگارخانه عکاسان جوان واقع در یوسف‌آباد، خیابان چهارم، شماره ۳، واحد ۳ برپا است.pic۱
گالری 26
حامد شهیر نقاشی‌هایش را که برگرفته از حالت مالیخولیایی هستند، در گالری ۲۶ به‌نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه بین ۳۰ تا ۳۵ تابلوی نقاشی با تکنیک میکس‌مدیا (ترکیب مواد) روی دیوار رفته‌اند. نقاش برای این کارها، سبک خاصی در نظر نگرفته و با توجه به تم نمایشگاه، سبک‌ها از رئال خارج شده و به سمت انتزاع و اکسپرسیونیسم و سبک‌های دیگر رفته است. این نمایشگاه تا سوم دی‌ماه (به‌جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری ۲۶ به نشانی فرمانیه شرقی، خیابان سلمان‌پور ظهیر، شماره ۲۶، واحد ۳ میزبان علاقه‌مندان است.
شهر کتاب مرکزی
نمایشگاهی از آثار نقاشی «رضوان صادق‌زاده» در گالری «شهر کتاب» مرکزی برپا شده است. در نقاشی‌هایی که از صادق‌زاده به‌نمایش درآمده، از تکنیک رنگ روغن استفاده شده است. صادق‌زاده متولد اردبیل، عضو انجمن نقاشان ایران و عضو هیات علمی دانشگاه هنر است. او همچنین به‌عنوان مدیر گروه کارشناسی و کارشناسی ارشد نقاشی دانشگاه هنر نیز فعالیت می‌کند. نقاشی‌های رنگ روغن این هنرمند تا ۹ دی‌ماه در گالری «شهر کتاب» مرکزی به آدرس خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از تقاطع مطهری، نبش کوچه کلاته میزبان علاقه‌مندان است.
موسسه فرهنگی- هنری صبا
نمایشگاه نهمین دوره‌ دوسالانه‌ نگارگری ایران تا ۱۰ دی‌ماه در موسسه‌ فرهنگی- هنری صبا با نمایش آثاری از هنرمندان نگارگر میزبان هنردوستان است. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به نشانی خیابان برادران مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه کنند.
گالری آتبینpic2
گالری «آتبین» میزبان یک نمایشگاه گروهی نگارگری با عنوان «چند پرده از بهشت» است. در این نمایشگاه، آثاری از هنرمندان مختلف در حوزه‌ دیجیتال‌آرت، نقاشی و مجسمه با جلوه‌های مدرن و تازه‌ای از هنر نگارگری و گل‌ومرغ به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا دوم دی‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری «آتبین» به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، جنوب چهارراه پارک‌وی، کوچه تورج، کوچه خاکزاد، شماره ۴۲ میزبان علاقه‌مندان است.
گالری آزاد
گالری «آزاد» میزبان نمایشگاهی از آثار «شیرین اتحادیه» با موضوع عشایر ایران است. این هنرمند سه سال روی این مجموعه‌ ۴۰ تایی کار کرده است که هشت تابلو از آنها به نمایش گذاشته شده است. مخاطبان این نمایشگاه می‌توانند بافت‌ها یا تاپستری‌هایی را ببینند که از بافته‌های زنان عشایر الهام گرفته شده‌اند. این نمایشگاه تا ۱۱ دی‌ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در گالری «آزاد» به نشانی خیابان وصال، شماره ۱۰۳ میزبان هنردوستان خواهد بود. گالری جمعه‌ها تعطیل است.
گالری راه ابریشم
چند هنرمند آثار خود را که با توجه و نگاه ویژه‌ای به عکاسی خلق کرده‌اند، در گالری «راه ابریشم» به‌نمایش گذاشته‌اند. مضمون این آثار توجه و نگاه ویژه به عکس و عکاسی است، یعنی اگر عکس و عکاسی نبود، این آثار هم به‌وجود نمی‌آمد. صادق تیرافکن، ‌هاوار امینی، پرگل عینالو، محسن زارع، سمیرا علیخان‌زاده، شاهد صفاری، شیرین فتح و بابک کاظمی هنرمندان حاضر در نمایشگاه «برای عکس» هستند. این نمایشگاه تا اول دی‌ماه (به‌جز شنبه‌ها و تعطیلات عمومی) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «راه ابریشم» به نشانی خیابان شهید لواسانی غربی (فرمانیه)، شماره ۱۰۳، واحد ۲ میزبان علاقه‌مندان است.
شهر کتاب فرشته
نمایشگاه چیدمان و آثار امیر کبیرنژاد با عنوان «کتیبه» در شهر کتاب فرشته گشایش یافت. در این نمایشگاه ۱۴ اثر برش روی کاغذ و چیدمانی با همراهی صفرعلی بهرام نیاکان (فولادگر)‌ به‌نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه «کتیبه» تا دوم دی‌ماه از ساعت ۱۱ تا ۲۱ در نگارخانه‌ شهر کتاب فرشته به نشانی تجریش، خیابان دربندی (مقصودبیک)، شماره ۳۲، میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
زیرگذر چهارراه ولیعصر
مجموعه‌ای از عکس‌های راهپیمایی روز اربعین در زیرگذر چهارراه ولیعصر (عج) به‌نمایش درآمده است. در این نمایشگاه، آثاری از مسعود زنده‌روح‌کرمانی، سعید محمودی ازناوه، علی صولتی، سجاد مختارزادگان، جاسم غضبان‌پور و منصوره معتمدی برای بازدید عموم روی دیوار قرار گرفته است. این نمایشگاه تا دوم دی‌ماه میزبان علاقه‌مندان در زیرگذر چهارراه ولیعصر (عج) خواهد بود.
فرهنگسرای نیاوران
فرهنگسرای نیاوران میزبان نمایشگاه آثار نقاشی‌خط و خوش‌نویسی «اسرافیل شیرچی» است. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از ۷۲ اثر خوشنویسی و نقاشی‌خط که این هنرمند در ۱۰ سال اخیر کشیده است، به‌نمایش گذاشته می‌شود. این آثار حاوی کلام خداوند و همچنین اشعار شاعران مشهوری مانند حافظ و مولانا و نوپردازان معاصری مانند نیما یوشیج، سهراب سپهری، فریدون مشیری و مهدی اخوان ثالث است. نمایشگاه آثار اسرافیل شیرچی از ۵ تا ۱۷ دی‌ماه در فرهنگسرای نیاوران برپا می‌شود.