ترمز خودکار در خودروهای جدید
مطالعات جدید در صنعت خودرو‌ اثبات کرده که استفاده از ترمز‌های خودکار به‌طور میانگین باعث کاهش 40 درصدی وقوع تصادفات از جلو می‌شود. یکی از عوامل مهم در تصادفات خودروها بی توجهی به جلو و رعایت نکردن فاصله مطمئنه است. سرعت واکنش راننده و تشخیص موقعیت خطرناک در حالی که پشت یک خودرو در حال حرکت هستید یا به یک مانع نزدیک می‌شوید تاثیر مستقیمی بر احتمال وقوع تصادف می‌گذارد. مطالعه‌ای که در موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها صورت گرفته، نشان می‌دهد خودروهایی که از سامانه‌های ترمز خودکار و سیستم‌های هشدار‌دهنده برخورد از جلو استفاده می‌کنند 40‌درصد کمتر از خودروهای فاقد این سیستم‌ها دچار برخورد با عقب خودروی جلویی می‌شوند.

در این مطالعه مشخص شد تنها استفاده از سیستم هشدار‌دهنده با خودروی جلویی ۲۳ درصد باعث کاهش احتمال تصادف می‌شود. مانند سایر بخش‌ها در اینجا هم ترکیب تکنولوژی‌ها و استفاده همزمان از تکنولوژی‌های کاهش تصادف، باعث نتیجه چشمگیر می‌شود و تا ۴۲ درصد در تصادفات از جلو جراحت‌ها را کاهش می‌دهد. البته در این مطالعه مشخص شد استفاده تنها از سیستم هشدار‌دهنده روی بروز جراحت تاثیر چندانی ندارد و بهتر است به‌صورت ترکیبی با سایر سامانه‌های ضد‌تصادف استفاده شود. بسیاری از فناوری‌های پیشگیری از تصادفات توسط شرکت‌های بیمه‌گر انجام می‌شود چرا که هر‌چه آمار خسارت‌ها و جراحات کمتر باشد یک شرکت بیمه می‌تواند کمتر هزینه کرده و سود بیشتری داشته باشد. محققان در این مطالعه بر این باور بودند که در صورت استفاده همزمان از سامانه ترمز خودکار همراه با سیستم هشدار‌دهنده در سال ۲۰۱۳ می‌توانستند از بروز ۷۰۰ هزار مورد تصادف یا به عبارتی ۱۳ درصد از تعداد کل تصادفاتی که به پلیس گزارش شده است، جلوگیری کنند. در خودروهای سال ۲۰۱۵ تنها یک درصد از خودروها ترمز خودکار را به‌عنوان یک امکان استاندارد استفاده کرده‌اند و ۲۶ درصد از خودروها این ویژگی را به‌صورت اختیاری عرضه کرده‌اند.

از آنجا که تکنولوژی برای خودروسازان جذاب است در سال گذشته اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه‌ها و 10 خودروساز توافق کردند که سیستم ترمز خودکار را به‌تدریج در محصولاتشان به‌صورت پیش‌فرض قرار دهند. سایر خودرو‌سازان هم کم‌کم به سمت استفاده از سامانه ترمز خودکار و نصب آنها روی خودرو‌های خود می‌روند. این سامانه با استفاده از سنسور‌ها و دوربین‌هایی که دارند حرکت خودرو را زیر نظر می‌گیرند و موقعیت‌های خطرناک را شناسایی و در صورت نیاز باعث کاهش سرعت یا توقف خودرو می‌شوند. محققانی که روی این تحقیق که با حمایت شرکتی بیمه‌گر انجام شده است کار کرده‌اند از سال 2010 تا 2014 مدل‌های مختلفی از خودرو مانند مرسدس بنز، ولوو، هوندا که هر دو سامانه هشدار‌دهنده و ترمز خودکار را به‌طور پیش فرض داشتند را با همان مدل‌های خودرو که فاقد این سیستم‌ها بودند بررسی کردند (خودروهایی که برخورد به عقب آنها صورت گرفته است در نظر گرفته نشده است). به نظر می‌رسد اعتماد به سامانه‌هایی که به جای انسان تصمیمات مهمی مانند ترمز گرفتن را انجام می‌دهند از گذشته بیشتر شده است و میل و رقبت بیشتری در خودرو‌سازان برای استفاده از این سامانه‌های خودکار به‌وجود آمده است. سامانه‌ها و نرم‌افزار‌هایی که در پیشگیری از تصادفات نقش پر‌رنگی دارند به دلیل سرعت عمل بالا می‌توانند در مدت زمان بسیار کوتاهی با درک موقعیت خودروی جلویی یا شناسایی موانع بر سر راه با تخمین سرعت نزدیک شدن به آن دستورات لازم را صادر کنند که شامل فعال شدن ترمز وکاهش سرعت است. راننده ممکن است به دلیل بی‌توجهی به جلو یا عدم درک صحیح سرعت نزدیک شدن به خودروی جلویی نتواند به‌سرعت واکنش نشان داده و ترمز بگیرد که این عامل مهمی در بروز تصادفاتی به این شکل است. امروزه ایمنی یک خودرو عاملی سرنوشت ساز برای محبوبیت یا عدم محبوبیت یک برند است که معمولا معرفی سامانه‌های ضد تصادف یا محافظ‌های اتاق، کیسه‌های هوا برای جلب نظر مشتریان روی خودروهای حتی ارزان قیمت نصب می‌شوند. نجات جان سرنشینان هم برای شرکت‌های بیمه و هم خودرو‌سازان از اهمیت بالایی بر خوردار است از این رو باید منتظر تحولات زیادی در پیشرفت سامانه‌های هوشمند پیشگیری از تصادفات در آینده باشیم.