گروه گزارش- رشد اقتصادی و افزایش جمعیت در کلان شهرها مستلزم مصرف انرژی بیشتر است و ایران و به تبع آن اصفهان به عنوان صنعتی ترین استان کشور در مسیر توسعه برای دستیابی به رشد مستمر همراه با حفظ محیط زیست نیازمند توجه جدی به شدت مصرف انرژی در شهرهای بزرگ است چراکه نوع انرژی مصرفی در این شهرها سوخت مناسبی نیست و این شهرها نیازمند سوخت بهتری هستند.

احمد خاتون آبادی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در این خصوص می گوید: مصرف سوخت های فسیلی در صنایع و کارخانه های اصفهان موجب افزایش میزان آلایندگی در اصفهان است. او که عضو جمعیت زیست محیطی پیام سبز است اصفهان را یکی از شهرهای صنعتی با مراکز تولید بالای گاز گلخانه ای معرفی کرد که باید این شهر را از غول آلودگی نجات داد. وی معتقد است صنایع مازوت سوز و صنایعی که با سوخت فسیلی کار می کنند همگی موجب افزایش آلاینده ها در زمستان و اسیدی شدن هوا و باران می شوند. اصفهان حالش وخیم است و باید بحث انرژی های نو در آن زنده شود. یکی از این انرژی ها که در اصفهان بسیار خوب جواب خواهد داد انرژی خورشیدی است زیرا میزان روزهای آفتابی در اصفهان بالاست و نیز این نوع انرژی بهره وری و ارزش افزوده بالایی دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان می گوید: بارگذاری های زیاد و استفاده بی جا و همراه با افزایش سوخت های فسیلی آینده مثبتی برای اصفهان ترسیم نمی کند. همه فسیلی شده و پایه سوخت های صنایع مادر نیز فسیلی است. سوختن این انرژی های فسیلی آلودگی ایجاد می کند و چون توپوگرافی شهر اصفهان کاسه شکل است؛ آلودگی ناشی از سوخت این نوع انرژی به همین راحتی از اصفهان خارج نمی شود. به گفته وی وقتی صنایع سیمان استان، در بسیاری از مواقع مازوت می‌سوزانند، پالایشگاه نیز آلاینده و مصارف آنها به دلیل حجم و عظمت تولید بسیار بالاست و قطعا میزان آلودگی های بالایی هم دارد. این همه موجب می شود تا راهی جز حرکت به سوی انرژی تجدیدپذیر نداشته باشیم.

خاتون آبادی اظهار می‌کند: ما معتقدیم که جای جای اصفهان امکان استفاده از انرژی خورشیدی دارد. چه ایرادی دارد که همه ارگان‌ها به جای استفاده از سوخت فسیلی از انرژی خورشیدی استفاده کنند؟ مگر ما نمونه بارز آن را در فرایبورگ آلمان نداریم که با سه ماه آفتابی بودن چنین انرژی را برمی گزیند؟

به گزارش دنیای اقتصاد، مصرف سوخت های فسیلی در اصفهان کار را به جایی رسانده که کارشناسان زیست محیطی مدام از وضعیت بد اصفهان در سال های بعد خبر می دهند این وضعیت به تبدیل انرژی از فسیلی به سوخت های تجدید پذیری مثل انرژی خورشیدی نه تنها می تواند کمک کننده باشد بلکه موجب کاهش آلودگی و شرایط بهبود کیفیت هوا هم می شود.