حدنصاب جدید برای سرعت صفر تا 300

سرعت و شتاب در دنیای ماشین‌های سوپر اسپرت اهمیت بالایی دارد و رکوردها در این حوزه به سرعت جابه‌جا می‌شوند و خودرو‌سازان مطرح در این حوزه برای رسیدن به شتاب بالا و حداکثر سرعت‌های ممکن تلاش و تحقیقات زیادی انجام می‌دهند و میلیون‌ها دلار صرف توسعه و تحقیق در این زمینه می‌شود. در جدید‌ترین رکورد‌شکنی کوئنیگزگ توانسته است رکورد سرعت صفر تا ۳۰۰ کیلومتر را در هم بشکند. کوئنیگزگ ۱ توانسته است در رکورد‌شکنی جدیدی در زمان تنها ۹۵/ ۱۷ ثانیه از سرعت صفر به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و از ۳۰۰ به سرعت صفر برسد. رکورد قبلی در دستان مدل آگرا R بود که ۱۹/ ۲۱ ثانیه برای همین شرایط ثبت شده است. کوئنیگزگ ۱ توانسته است با شکستن رکورد مدل‌های دیگرش معادله‌های شتاب و ترمز گرفتن را تغییر دهد. این خودروی سوئدی همواره در حال شکستن انواع رکوردها بوده است و مدل‌های متنوع زیادی دارد که تمام آنها به‌صورت محدود و در تعداد بالا به‌صورت دستی ساخته شده‌اند.

مدل کوئنیگزگ ۱ برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شده است. در همان سال در فستیوال سرعت گودوودانگلیس، کوئنیگزگ با دو دستگاه از مدل ۱ شرکت می‌کند و در کنار لافراری و پورشه ۹۱۸ و پاگانی قرار می‌گیرد. توان بالای این خودرو و فناوری بالایی که در ساختش به‌کار رفته باعث شده است تا این خودرو ۱۳۶۱ PS قدرت داشته باشد و این در حالی است که وزن خودرو ۱۳۶۱ کیلوگرم است؛ به همین دلیل نام خودرو ۱ گذاشته شده است؛ چرا که به ازای هر کیلوگرم ۱پی اس قدرت تولید می‌شود و هر PS معادل ۹/ ۰ اسب بخار است و البته ۱۳۶۱ پی‌اس معادل یک مگاوات توان است. رسیدن به این توان به ازای هر کیلو از وزن کار بسیار پیچیده‌ای است.

رکورد ثبت شده در حالت آزمایشی به‌دست آمده است و این شرکت به‌صورت رسمی آن را ثبت نکرده هرچند رکورد قبلی هم در اختیار همین شرکت بوده است و البته مدل دیگری از کوئنیگزگ دارنده رسمی رکورد شتاب صفر تا ۳۰۰ و رسیدن مجدد به سرعت صفر بوده است. در این آزمایش خودرو از سرعت صفر تا ۳۰۰ کیلومتر را در ۹۲/ ۱۱ ثانیه طی کرده است و کاهش سرعت از ۳۰۰ تا توقف کامل تنها در ۰۳/ ۶ ثانیه اتفاق افتاده است که رکورد فوق‌العاده‌ای به‌حساب می‌آید. کوئنیگزگ۱ به موتوری ۵ لیتری و توربوشارژر مجهز است که ۸ سیلندر دارد و در مدل‌های دیگر از این خودرو هم استفاده شده است که ۱۳۷۱ نیوتن بر متن گشتاور تولید می‌کند. تمام ویژگی‌هایی که کوئنیگزگ ۱ در خود جمع کرده است باعث شده تا این خودرو بتواند این رکورد هیجان انگیز و فنی را فعلا در مرحله آزمایش ثبت کند و در صورت نیاز این خودرو می‌تواند در پیست‌های رسمی و در حضور نمایندگان گینس اقدام به ثبت رکوردکند. باید منتظر ماند و دید این شرکت سوئدی برای شکستن رکورد سریع‌ترین خودروی دنیا چه حرکتی انجام می‌دهد.