دوشنبه 18 آبان‌ماه به‌طور حتم در خاطر بسیاری از نمایندگی‌های فروش خودروسازان باقی خواهد ماند. روزی که نمایندگی‌ها مملو از متقاضیان خرید خودرو بود. هر چند بنا به گفته خبرنگار ما در اولین روز اجرایی بسته ضد رکودی دولت، بسیاری از متقاضیان تنها به قصد پرسش از چند و چون این طرح به نمایندگی‌ها مراجعه کرده بودند اما بسیاری نیز که تصمیم به خرید قطعی خودرو داشتند با پیش‌ثبت‌نام، خودروی مورد نظرشان را انتخاب کردند.


اما در اولین روز فروش خودروی قسطی اتفاقات دیگری نیز رقم خورد که نشان‌دهنده اجرای برخی تصمیمات شتابزده دولت در این زمینه بود. در این بین هر چند به گفته مدیران فروش دو شرکت خودروساز و برخی از مونتاژکاران در حدود 20 هزار خودرو در همان روز اول پیش‌ثبت نام شد اما متقاضیان نیز از تغییر یکشبه برخی مفاد تسهیلات دولت شگفت‌زده شدند. به عنوان مثال در اظهارات ولی‌الله سیف مدیر کل بانک مرکزی و برخ از معاونان وی عنوان شده بود که بازپرداخت تسهیلات 25 میلیونی هفت ساله است، این در شرایطی است که متقاضیان روز گذشته مطلع شدند که بازپرداخت این تسهیلات چهار ساله است. هر چند قائم‌مقام وزیر صنعت و معدن و تجارت در نشستی مطبوعاتی که در اولین روز ارائه تسهیلات دولت صورت گرفت بر هفت ساله بودن بازپرداخت این تسهیلات تاکید و عنوان کرد که خودروسازان می‌توانند براساس توانایی بازپرداخت مشتریان نسبت به افزایش مدت بازپرداخت از ۴ سال تا ۷ سال اقدام کنند اما ظاهرا هیچ‌یک از خودروسازان کشور حاضر به پذیرفتن این تعهد نشده‌اند. بنابراین بازپرداخت وام مذکور همان چهار سال باقی خواهد ماند. بررسی فرم‌های مربوط به شرایط فروش اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی نشان می‌دهد، حکایت از ۳ تا ۱۲ فقره چک برای دریافت خودرو با شرایط متفاوت است،بررسی‌های صورت گرفته نشان‌دهنده آن است که فرد متقاضی می‌تواند دوره چک‌ها را نیز به صورت سه ماهه، چهارماهه یا شش ماهه انتخاب کند که بر این اساس مبالغ چک‌ها و تعداد آن متفاوت خواهد بود. در همین زمینه گروه صنعتی ایران خودرو که محصولاتی همچون خانواده 405، خانواده 206، خانواده سمند، خانواده تندر، سه محصول رانا، دنا و پارس سال به همراه دو وانت آریسان و پیکاپ را در سبد عرضه این طرح قرار داده است همان روز اول در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که مدت زمان بازپرداخت اقساط خودروها به چهار شیوه یک، دو، سه و چهار ساله طراحی و تنظیم شده تا خریداران بتوانند میزان اقساط ماهانه خود را نیز انتخاب کنند.


این گروه صنعتی با یادآوری اینکه یکی از دغدغه‌های خریداران برای استفاده از تسهیلات ۲۵ میلیونی خرید خودرو تامین تعداد چک‌های مورد نیاز برای بازپرداخت اقساط است، تاکید کرده که متقاضیان می‌توانند به ازای هر سه، چهار و شش ماه اقساط، یک فقره چک ارائه کنند. در همین حال خودروسازان در اطلاعیه‌های مختلف نیز عنوان کرده‌اند که طبق توافق صورت‌گرفته با بانک‌های عامل، برای تضمین بازپرداخت اقساط تسهیلات، چک از خریداران اخذ می‌شود و نیازی به حضور شخص ثالث به عنوان ضامن نیست. اما دو شرکت ایران خودرو و سایپا در اعتبارسنجی چک‌های پرداختی از سوی متقاضیان به دو روش مختلف عمل می‌کنند. به‌طوری‌که در شرکت سایپا نمایندگی‌های فروش به صورت آنلاین اقدام به اعتبارسنجی از مشتریان از طریق شرکت اعتبارسنجی مرتبط با بانک مرکزی می‌کنند به‌گونه‌ای که اعتبار افرادی که چک برگشتی داشته یا دارای اقساط تسهیلات معوق در سیستم بانکی هستند، رد شده و نمی‌توانند از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی استفاده کنند. اما ایران خودرو پس از پیش ثبت‌نام اقدام به اعتبارسنجی مشتریان خود می‌کند. اما در طرح فروش خودرو با تسهیلات بانکی ۱۶ درصدی امکان صلح یا انصراف از خرید خودرو وجود ندارد و شمار چک‌های بانکی بر اساس مدت اقساط تعیین می‌شود. در بخشنامه‌ای که از سوی شرکت ایران خودرو به نمایندگی‌های فروش این شرکت ابلاغ شده است، امکان فروش خودرو با اقساط یک‌ساله، دو ساله، سه ساله و چهارساله فراهم است که در فروش چهار ساله برای پژو ۴۰۵ بنزینی مبلغ پیش‌پرداخت ۶ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان و ۱۲ چک هر کدام به ارزش ۲ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان پیش‌بینی شده که هر چهار ماه یک‌بار باید وصول شوند. برای پژو پارس نیز در فروش چهار ساله مبلغ پیش‌پرداخت ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ۱۲ چک، هرکدام به ارزش ۲ میلیون و ۸۷۴ هزار تومان به فاصله هر چهار ماه پیش‌بینی شده است. همچنین برای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در فروش چهار ساله، مبلغ پیش‌‌پرداخت ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ارزش هر چک ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است.


مبلغ پیش‌‌پرداخت برای پژو 206 تیپ 5 در فروش چهار ساله 12. 5 میلیون تومان و برای پژو 206 صندوق‌دار 13 میلیون و 100 هزار تومان اعلام شده است. برای رانا نیز در فروش چهار ساله 9 میلیون و 100 هزار تومان پیش‌‌پرداخت و برای دنا 18 میلیون و 200 هزار تومان پیش‌‌پرداخت مشخص شده است. مبلغ پیش‌‌پرداخت برای خرید تندر 90 اتوماتیک در فروش چهار ساله نیز 23 میلیون تومان اعلام شده است. بقیه مبلغ خودرو باید توسط خریدار به صورت اقساطی و با سود 16 درصد در مدت چهار سال پرداخت شود. امکان خرید این خودروها در دوره‌های یک‌ساله، دو ساله و سه ساله نیز فراهم است که بسته به انتخاب مشتری، میزان پیش‌پرداخت و اقساط خودرو متفاوت خواهد بود. در مورد محصولات سایپا نیز برای انواع پراید 16 میلیون تومان تسهیلات بانکی تعیین شده که این رقم برای تیبا اس‌ایکس یورو 4 معادل 19 میلیون تومان، تیبا 2 ای‌ایکس یورو 4 معادل 22 میلیون تومان، انواع آریو 25 میلیون تومان و وانت سایپا 151 معادل 14 میلیون تومان تعیین شده است. برای انواع وانت‌نیسان تک‌سوز نیز 23 میلیون تومان وام بانکی، انواع وانت‌ نیسان دوگانه‌سوز 24 میلیون تومان وام بانکی و انواع وانت‌ نیسان دیزل 25 میلیون تومان تسهیلات بانکی پیش‌بینی شده است. برای پیکاپ ریچ، تندر 90، پارس تندر، برلیانس با گیربکس معمولی و اتوماتیک 25 میلیون تومان وام بانکی تعیین شده است. فروش محصولات سایپا در دوره یک‌ساله، دو ساله، سه ساله و چهار ساله امکان‌پذیر است که برای خرید با اقساط یک‌ساله خریدار باید 6 چک به فاصله دو ماه ارائه کند. این شرایط برای خرید با اقساط دو ساله شامل 6 چک چهار ماهه و برای خرید با اقساط سه ساله شامل 6 چک 6 ماهه می‌شود. برای خرید با اقساط چهار ساله نیز خریداران باید 8 چک 6 ماهه ارائه کنند. به این ترتیب، سقف مدت بازپرداخت وام محصولات سایپا 48 ماه خواهد بود و زمان تحویل این خودروها از امروز تا 31 اردیبهشت سال آینده تعیین شده است که بر اساس درخواست متقاضی و در صورت تایید پرداخت وام بانکی اجرایی خواهد شد.