نارضایتی از اینترنت مخابرات پذیرفتنی نیست
دنیای اقتصاد: پنجمین نمایشگاه تخصصی مخابرات، ارتباطات و صنایع وابسته، حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات در حالی در اصفهان برگزار شد که معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان بر توجه به حوزه فناوری اطلاعات به عنوان زمینه ساز رشد اقتصادی و اشتغال زایی کشور و استان تاکید کرد.

حسین سیستانی در مراسم افتتاح این نمایشگاه ایجاد ارتباط میان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی و همچنین توسعه اقتصادی کشور و استان را با اهمیت دانست و اظهار داشت: به اعتقاد کارشناسان امروز فناوری اطلاعات نه به صورت مجزا بلکه در تمام زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، حتی سیاسی نقش مهمی ایفا می کند. وی به ظرفیت بالای منابع انسانی متخصص در حوزه فناوری اطلاعات در کشور اشاره کرد و گفت: نسبت دانشجویان رشته‌های برق و الکترونیک و فناوری اطلاعات و سایر رشته های مرتبط به کل دانشجویان مهندسی در مقطع کارشناسی 45 و در مقطع تحصیلات تکمیلی 28 درصد است که این موضوع حاکی از نیاز منابع انسانی کشور به سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات بوده که متاسفانه با وجود پشتوانه نیروی انسانی، بستر لازم فراهم نیست.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه باید بستر لازم برای به کارگیری توانمندی‌های جوانان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شود، تصریح کرد: جوانان در کشور نرم افزارها و اپلیکیشن‌های بسیاری را تولید کرده‌اند، اما به دلیل نبود امکانات و یا دلایل دیگر تنها بخشی از این توانمندی‌ها به منصه ظهور می‌رسد. وی با بیان سرمایه گذاری و توجه دولت در این حوزه، ابراز امیدواری کرد: دولت سازوکار و ساختارهای مناسبی در حوزه فناوری اطلاعات تعریف کند تا با ایجاد بستر مناسب، استعدادهای درونی و برونی جوانان در این حوزه شکوفا شود چرا که این مسیر یکی از منابع تامین درآمدهای ارزی است.

سیستانی با اشاره به اینکه متاسفانه چند سالی در حوزه فناوری اطلاعات غفلت هایی ایجاد شد، اظهار داشت: طی سال های 81 تا 83، سرمایه گذاری‌هایی در زمینه فناوری اطلاعات انجام شد، که متاسفانه با وقفه‌ ای مواجه است اما دولت تدبیر و امید در حال احیای فعالیت‌هایی است که در سال‌های گذشته به فراموشی سپرده شده بود تا با این کار هم منابع درآمدی ایجاد و هم اشتغال زایی کند.
وی یادآور شد: طی دو دهه اخیر کشور هند با اتکا به فناوری اطلاعات به درآمد مناسب و رشد اقتصادی خیره‌کننده ای دست یافته و ایران نیز می تواند با اتکا به منابع انسانی خود از چنین پتانسیلی برخوردار شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه استان اصفهان و کشور ثروت نامحسوسی در حوزه فناوری اطلاعات دارد، گفت: متوسط جهانی ثروت نامحسوس در دنیا ۷۳ درصد است در حالیکه این آمار در ایران فقط ۱۲ درصد است. وی تاکید کرد: توجه به حوزه فناوری اطلاعات می تواند زمینه ساز رشد اقتصادی و اشتغال زایی کشور و استان باشد.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان نیز برگزاری این نمایشگاه را فرصتی مناسب برای طرح و بررسی اتفاقات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و اظهار داشت: شعار یکصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس اتحادیه بین المللی مخابرات، "مخابرات و فناوری اطلاعات، محرک های نوآوری" مطرح می شود اما سوال اینجاست که جایگاه کشور و استان در تحقق این شعار کجا است که برپایی این نمایشگاه فرصتی بزرگ برای پاسخ به این پرسش است.

حسین کشایی به حضور بیش از ۴۰ شرکت در این نمایشگاه اشاره کرد که تمام اپراتورها و سازمان‌های اصلی این حوزه آماده نمایش خدمات خود هستند، تاکید کرد: امروزه نمی توان نقش فناوری اطلاعات را در فعالیت‌های روزمره نادیده گرفت چرا که هر سیستم، اقدام، صنعت و فعالیتی متاثر از فناوری اطلاعات است.
وی با تاکید بر اینکه هر فردی که دغدغه اقتصاد، فرهنگ، مسایل اجتماعی و مسایل سیاسی دارد، ابتدا باید فناوری اطلاعات را بشناسد، افزود: هر فرد باید ابتدا فناوری اطلاعات را بشناسد و وقتی متوجه شدیم که فناوری اطلاعات یعنی همه چیز، آنگاه می‌توانیم در مسیر توسعه قدم برداریم.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان با بیان اینکه شهروندان در جریان فناوری‌های نو هستند و مطالبه بهترین سرویس‌ها را دارند و باید با اصلاح نقص‌ها وضعیت را بهبود بخشیم، گفت: دیدمان نباید صرفا به حوزه ارتباطات محدود شود و در حوزه‌هایی دیگر همچون اپلیکیشن‌ها نیز باید حرفی برای گفتن داشته باشیم.

کشایی با پیش بینی 8 اتفاق مهم در صنعتIT کشور در 10 سال آینده، گفت: : فضای ابری و رایانش ابری در پردازش اطلاعات که پردازش در شرکت‌ها را به سرعت پایین می‌آورد، همچنین توسعه رابط‌ های کاربری انسان و ماشین، سیستم عامل‌های جدید که کاملا آنلاین و سریع هستند‌ فناوری اطلاعات گسترده و همه برای ثبت همه اطلاعات فرد در یک جا، گوشی‌های هوشمند تلفن همراه با سیستم‌های تشخیص چهره، منطقه‌یابی و نمایشگر چند لمسی بخشی از این اتفاقات تا 10 سال آینده است.
معاون فروش شرکت مخابرات استان اصفهان در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امسال استقبال از این نمایشگاه رشد خوبی داشته است، افزود: با توجه به اینکه نیاز جامعه به محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند انواع نرم افزارها در همه دنیا و از جمله کشورمان روز به روز درحال افزایش است این نمایشگاه سال به سال رشد بهتری نسبت به سال قبل داشته است.

ناصر مشایخی با بیان اینکه مخابرات اصفهان با دیدگاه جدیدی به نمایشگاه امسال ورود پیدا کرده است، گفت: هم اکنون شرکت مخابرات اصفهان ۴۰۰ هزار مشترک ADSL، دو میلیون، مشترک تلفن ثابت و چهار میلیون تلفن همراه دارد.
وی نمایشگاه را محل عرضه پتانسیل ها و توانمندی های شرکت های مختلف در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و گفت: این شرکت در همین زمینه به عنوان پشتیبان اصلی وارد کار می شود تا خدمات جدید دنیای فناوری اطلاعات رابه مخاطبین عرضه کند. وی به اقدامات شرکت مخابرات استان اصفهان در خصوص نقاطی که تحت پوشش همراه اول نیستند اشاره کرد و افزود: همراه اول بیشترین پوشش شبکه را در میان اپراتورهای تلفن همراه دارد.

مشایخی ادامه داد: اداره بهینه سازی شرکت مخابرات نقاط مختلف را بررسی و تحت پوشش قرار می‌دهد، اما نقاطی که تحت پوشش نیستند با اطلاعات مردم بلافاصله توسط متخصصان تحت پوشش قرار می گیرد.
وی با اشاره به افزایش پهنای باند اینترنت مخابرات اصفهان، اظهار داشت: بر این اساس در زمینه اینترنت با گستردگی شبکه به زودی از تکنولوژی های جدیدتر مانند وای فای (بیسیم) برای برخی نقاط به منظور پوشش اینترنت سراسری استفاده خواهیم کرد. وی تاکید کرد: در حال افزایش پهنای باند اینترنت ارائه شده توسط شرکت مخابرات هستیم که در این صورت کیفیت و رضایت مشتریان بالاتر خواهد رفت.

وی در خصوص اینکه نارضایتی مشترکان اصفهان از خدمات اینترنت مخابرات، گفت: نارضایتی مشترکان از خدمات اینترنت مخابرات پذیرفتنی نیست، ۴۰۰ هزار مشترک اینترنت داریم، حداقل باید ۱۰۰ هزار نفر ناراضی باشند بنابراین اعتقاد دارم که نمی توان به شکایت های مطرح شده افراد در شبکه های مجازی استناد کرد.

مشایخی با بیان اینکه شرکت مخابرات شماره ۵۰۰۰ را برای نظارت و بررسی کیفیت عملکرد شرکت راه‌اندازی کرده است، افزود: سیستم صوتی ارتباط با مشتری در این شرکت نظرات مردم را دریافت می کند، شهروندان تاکنون نمرات خوبی در سرویس‌های مختلف مخابرات مانند تلفن ثابت، همراه، اینترنت به شرکت داده اند.