بازگشایی سفارت‌ها درپساتوافق هسته‌ای
کامران کرمی
عضو گروه دیپلماسی
سفارت‌های ایران و بریتانیا پس از نزدیک به چهارسال تعطیلی و تنزل به سطح کاردار با سفر فیلیپ هموند وزیرخارجه انگلیس به تهران بازگشایی شد تا روابط مهم دو کشور مجددا در فضای به‌وجود آمده از توافق هسته‌ای وین به حالت طبیعی خود بازگردد.

اگرچه همچنان روابط سیاسی دو کشور در سطح کاردار باقی می‌ماند و خدمات ویزایی تا چند ماه آینده صورت نخواهد گرفت، اما با تعیین سفرای جدید روابط به سطح پیشین خود باز خواهد گشت.

سفر فیلیپ هاموند به ایران که نخستین سفر یک وزیر خارجه این کشور در چارچوب روابط دوجانبه در ۱۲ سال اخیر محسوب می‌شود، به دنبال سفر وزرای خارجه فرانسه و ایتالیا و همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران انجام خواهد شد. این سومین سفر مقامات ۱+۵ به تهران محسوب می‌شود. نزدیک به چهار سال(۲۰۱۱-۱۳۹۰) از تعطیلی سفارت بریتانیا در تهران می‌گذرد.

هموند که به‌همراه یک هیات اقتصادی به تهران وارد شد، با وزیر امور خارجه، وزیر نفت، رئیس کل بانک مرکزی و همچنین رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری در این دیدار با اشاره به اینکه قضاوت‌های تاریخی بسیار مهم هستند، اما تاکید کرد که نباید در گذشته ماند و رو به آینده نگاه نکرد. در واقع می‌توان فهم دقیق وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری ایران از نظام بین‌الملل و اهمیت روابط با قدرت‌های بزرگ را یکی از عوامل مهم رفع تنش و اختلافات موجود ارزیابی کرد. در این چارچوب و به‌دلیل فضای به‌وجود آمده از توافق هسته‌ای، گسترش روابط سیاسی و به‌ویژه اقتصادی با اتحادیه اروپا را می‌توان در ماه‌های آتی به خوبی لمس کرد