بازار سرمایه  آنقدرها هم امن نیست
حمزه بهادیوند چگینی دبیر گروه بورس بورس تهران در عمر 47 ساله خود ریزشی را به میزان روز یکشنبه هفته قبل تجربه نکرده بود؛ 7/2 درصد کاهش در یک روز! کارشناسان عوامل مختلفی را برای این کاهش برشمرده‌اند؛ اعم از آنکه عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی به تغییر مسیر بورس منجر شده یا نگرانی‌ها از خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها یا احتمال تحریم‌های جدید مقصر این وضعند، اما تنها یک عامل در روند روز یکشنبه بازار تاثیری اگر نه بیشتر که لااقل برابر با مجموع سایر عوامل داشت؛ شایعات.
شایعات بازار توسط برخی فرصت‌طلبان کار دست بورس داد. این شایعات از تغییر مدیریت سازمان بورس گرفته تا پولشویی بابک زنجانی در بازار سرمایه ایران متغیر بود و تاثیراتی متفاوت را بر روند بازار گذاشت. در این میان آنچه بیش از وقایع روز یکشنبه اهمیت دارد، روشن شدن معیاری از ریسک گریزی بازار در برابر شایعات است که خیال مسوولان بورس، فعالان بازار سرمایه و صاحبان بالقوه سرمایه را راحت کرد و ثابت کرد بورس محل دریافت پاداش بر اساس ریسک پذیری افراد است، نه بر اساس شانس آنها.
نکته حائز اهمیت آن است که بخشی از افزایش نقدینگی بازار سرمایه از جیب سرمایه‌گذارانی تامین شده که تا دیروز در بازارهای ارز و سکه فعالیت می‌کردند و همین ریسک گریزی و ترس از مسائل روانی آنها را از این بازار فراری داد. این به آن معنا است که بازار سرمایه ایران به همان نسبت که بازار سکه و ارز با سرمایه‌های گریزان مواجه بود درگیر با سرمایه‌گذارانی است که هر لحظه این بازار را از نقدینگی خود محروم خواهند کرد؛ این یعنی بازار سرمایه آنقدرها هم امن نیست