با رزومه خود جلب توجه کنید

مترجم: آرش جمشیدنژاد

برخی از جویندگان شغل دست به هر کاری می‌زنند تا رزومه آنها توسط مدیران استخدامی مورد توجه قرار گیرد. مواردی از این قبیل برای دست آوردن موقعیت‌های شغلی بسیار زیاد است. البته برخی از این تلاش‌ها در جلب توجه بیشتر کاملا تاثیرگذار است. اما گاهی افراد، کارهای هنری یا حتی عکس‌های خودشان را تلاشی برای برجسته کردن خود می‌دانند و ضمیمه رزومه می‌کنند و برخی دیگر، رزومه خود را با کلماتی غیرواقعی پر می‌کنند.می‌توان درک کرد که چرا افراد جویای کار به روش‌های غیرمعمول برای اثبات خود متوسل می‌شوند؛ خصوصا زمانی که مدیران نیروی انسانی و مدیران استخدامی در حال بررسی صدها متقاضی در روز هستند.

هر کسی در حال رقابت برای جلب توجه افراد به سوی خود است. اما رزومه‌های غیرواقعی به ندرت تاثیرگذار است. در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که با کلمات کوتاه رزومه خود را می‌نویسند و دارای بهترین ساختار رزومه هستند و خواندن رزومه آنها بسیار آسان است، بیشترین توجه را کسب می‌کنند. ممکن است این امر غیرمنطقی به نظر برسد اما، این واقعیت است.عکس‌ها و مواد غیرمرتبطی که به رزومه اضافه می‌کنید، جدی بودن شما را کمتر از آنچه هست نشان می‌دهد و یک چالش بزرگ‌تر این است که این امر رزومه شما را در دسترسی کمتری برای مدیران استخدامی - مدیرانی که سعی در محدود کردن انتخابهای خود دارند - قرار می‌دهد. این افراد برای درک توانایی‌های شما کار می‌کنند و به صورت ساده، آنها وقت ندارند. بنابراین، اگر جویای کار هستید، چه کاری می‌تواند شما را متمایز از دیگران سازد تا توجه‌ها را به سمت شما جلب کند؟رزومه شما باید به مدیران استخدامی کمک کند تا نکته اصلی آن را درک کنند؛ بنابراین آنها می‌توانند سریعا صلاحیت شما را مورد ارزیابی قرار دهند و توانایی شما را برای موقعیت مورد نظر شناسایی کنند.با در نظر گرفتن این موارد، نکات زیر را به هنگام نوشتن روزمه خود مد نظر قرار دهید:

در برداشتن خلاصه

به جای در بر داشتن اهداف در قسمت بالایی، از چند نکته خلاصه که نقاط قوت حرفه و توانایی شما را به عنوان یک کاندیدا به خوبی نشان می‌دهد استفاده کنید. به عنوان مثال، از عناوینی همچون برنده جایزه طراحی گرافیکی، مدیریت از راه دور چند تیم برای پنج سال و ... استفاده کنید. این عبارات کوتاه منجر به جلب توجه مدیران می‌شود و به آنها دلیل خوبی برای مطالعه ادامه رزومه و بررسی بیشتر شما می‌دهد.

کمالات خود را در معرض نمایش بگذارید

از به کار بردن کلمات نامتعارف و اصطلاحات مخصوص به یک صنف خاص در رزومه خود خودداری کنید و اجازه دهید نتایج به دست آمده به جای شما صحبت کنند. به هنگام نگارش رزومه، در نظر داشته باشید که کدام یک از موفقیت‌های قابل سنجش به بهترین نحو سابقه و توانایی شما را برای موقعیت مورد نظر نشان می‌دهد. به بیان دیگر، استفاده از ریاضیات (یعنی آمار و ارقام و درصدها) به چشم مدیران استخدامی می‌آید و ثابت می‌کند که شما می‌دانید به چه چیزی اهمیت دهید.

نقطه‌ها را به هم وصل کنید

یک کاندیدا یک جمله توضیحی کوتاه بین هر شغل برای بیان اینکه چرا حرفه خود را تغییر داده بود می آورد. ازآنجا که مدیران استخدامی در پی دانستن این هستند که چرا فرد مورد نظر حرفه خود را تغییر داده است، ارائه یک توضیح سریع راه بسیار خوبی برای کمک به آنهاست. در این روش، تصویر کامل‌تری از حرفه خود ایجاد می‌کنید و موجب می‌شود یادآوری آن راحت‌تر باشد.

با منافع آنها بازی کنید

یک کاندیدا برای یک موقعیت شغلی خلاق که در پست Linkedin درباره آن خوانده بود درخواست داد و نوشته بود که دوچرخه سوار است. همچنین او خط زمانی مسیر حرفه‌ای خود را در قالب دوچرخه‌اش در رزومه آورده بود، ساعات سالانه سواری نیز در رزومه ارائه شده بود به هرحال، او شغل مورد نظر را به دست آورد. این چنین ریسکی، نشان‌دهنده ذوق و قریحه فرد و میزان شجاعت او است. از سازنده رزومه LinkedIn استفاده کنید تا یک روزمه به روز و سریع درست کنیدپروفایل بسیاری از افراد بسیار به روزتر از رزومه واقعی آنها است. اما اگر نیازمند به روزرسانی سریع رزومه خود برای یک فرصت در دسترس هستید، وقت زیادی را پای کامپیوتر صرف نکنید. بلکه این کار را از طریق سایت LinkedIn انجام دهید.

از گروه‌های LinkedIn برای برقراری ارتباط استفاده کنید

اگر خواهان برقراری ارتباط با افرادی هستید که در شرکت مورد نظرتان قرار دارند اما هیچ اطلاعی از نوع قراردادها ندارید، از پروفایل LinkedIn استفاده کنید و ببینید این افراد در چه گروه‌هایی عضو هستند. سپس عضو آن گروه شوید. زمانی که شما در یک گروه مشترک قرار دارید توانایی برقراری ارتباط با آنها را نیز دارید و اطمینان حاصل کنید که پیام شما حاوی یک نفع مشترک باشد. همان‌طور که جست‌وجوی شغل خود را اداره می‌کنید و تمام تلاش خود را خواهید کرد، به یاد داشته باشید که در حال جلب توجه فردی هستید که مشغله وی بیشتر از آن چیزی است که باید باشد.اگرچه ممکن است شما باصلاحیت‌ترین فرد برای یک موقعیت خاص باشید. اما توجه داشته باشید که صلاحیت شما در رزومه نیازمند مشاهده و درک آسان است. بنابراین بررسی اینکه رزومه شما چگونه می‌تواند به‌صورت تاثیرگذاری شما را از دیگران متمایز کند، امری بسیار هوشمندانه است. خصوصا اگر تلاش اولیه شما واکنش خاصی به دنبال نداشته باشد و نظر مدیر استخدامی را به خود جلب نکند.نتایج و کارنامه خود را مانند یک بازاریاب بررسی کنید. اگر رزومه اصلاح شده مورد توجه بیشتری قرار گرفت، شما مسیر درستی را در پیش گرفته‌اید و اگر این امر صورت نگرفت موارد دیگر را امتحان کنید تا موارد مهم‌تر را کشف کنید و در رزومه خود مورد استفاده قرار دهید.به یاد داشته باشید جوهر و مفهوم کلام بسیار مهم است. جدای از اینکه از چه روشی استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که رزومه شما به خوبی حاوی نکاتی است که شما به آن افتخار می‌کنید. این امر موجب می‌شود که مدیران استخدامی به شما به‌عنوان بهترین کاندیدا نگاه کنند و نیازی به مطالعه دقیق‌تر رزومه شما نباشد.

منبع: Huffingtonpost